artikel

Indische cake: 70% minder vet

Dossiers

Gezond innoveren zonder concessies te doen aan de smaak. Dat was het centrale thema op het congres Health & Taste dat VBZ in samenwerking met Unimils hield op 1 november in het NBC. Een vijftiental sprekers lieten hun licht schijnen over dit onderwerp.

Indische cake: 70% minder vet

Gezond innoveren zonder concessies te doen aan de smaak. Dat was het centrale thema op het congres Health & Taste dat VBZ in samenwerking met Unimils hield op 1 november in het NBC. Een vijftiental sprekers lieten hun licht schijnen over dit onderwerp.

‘Niet de bedreigingen staan centraal maar de uitdagingen van gezondheid’, vindt Ton Baas, directeur van de Vereniging voor de Bakkerij- en Zoetwarenindustrie (VBZ) en dagvoorzitter van het congres. ‘Er is niks mis met de huidige koek, het banket en snoep, wel moeten we als leveranciers de verantwoordelijkheid nemen op het gebied van vetten, zout, calorieën en koolhydraten.’ Maar zit de consument wel te wachten op gezonde producten en zo ja welke afwegingen maakt de consument bij de aankoopkeuze? Marcel Temminghof van GfK: ‘De consument is steeds meer bewust van het thema gezondheid. De keuze die hij maakt hangt van drie punten af: motivatie, kennis en beschikbaarheid van het product. De consument moet gemotiveerd zijn, uitgedaagd worden om gezonde producten te kopen. Hij moet dus weten wat bepaalde stoffen doen. De informatie moet begrijpelijk zijn voor de consument. Daar ligt nog een belangrijke uitdaging voor de leveranciers. Het aantal biologische producten bijvoorbeeld groeit wel maar heel langzaam. De reden: de consument is niet genoeg gemotiveerd geraakt. Meergranenbrood daarentegen groeit veel sneller omdat het imago (vezelrijk red.) goed en bekend is. De gezonde eigenschappen van chocolade zijn minder bekend, daarom speelt het aspect gezondheid juist geen rol bij de aanschafkeuze. Het innovatieve karakter en smaak zijn de belangrijkste aspecten bij het aanschafmoment.’

Vezels
Valérie Klostermann van het Voedingscentrum wees de toehoorders op het feit dat de gemiddelde Nederlandse consument, hoewel ze bewuster omgaat met gezondheid, 19 gram aan vezels per dag binnenkrijgt. De richtlijn van de Gezondheidsraad is 30-40 gram. De zoutinname ligt daarentegen veel te hoog: 9 gram per dag, terwijl dit 6 gram moet zijn. Zoutreductie en vezels zijn speerpunten voor de bakkerijsector, aldus Klostermann. Ook wees ze op hoge transvetzuren in bijvoorbeeld roombotercroissants. ‘Op het gebied van vetten hebben leveranciers keus. Een andere, gezonde optie is de portiegrootte aanpassen.’

Vetten
Claudia Oomen van het Productschap Margarine, Oliën en Vetten ging dieper in op het probleem van de transvetzuren. ‘Transvetzuren zijn net zo schadelijk als verzadigde vetten bij gelijke inname. Omdat de consument veel meer verzadigde vetten inneemt dan transvetzuren is het gemakkelijker een gezondheidsslag te maken door verzadigde vetten terug te dringen. Daar ligt een grote uitdaging voor de bakkerijbranche.’ TNO heeft onderzoek gedaan naar het terugdringen van verzadigde vetten met 30 procent in bepaalde producten. De conclusie was dat het terugdringen ervan voor zachte wafel, korst en croissant lastig is om te realiseren. Voor zandkoekjes en cake is dat gemakkelijker.

Reducties
Voorbeelden van gerealiseerde vetreducties waren er ook. Vast Bakeries (voorheen Vast Banket) presenteerde de Indische cake, een cakesoort met 70 procent minder vet dan normale cake terwijl de smaak hetzelfde is, aldus Akkelien Vermue. Communicatie gebeurt via een gele sticker op het etiket. Ook toonde ze Cakyline, dat 40 procent minder vet heeft en 60 procent minder suiker dan boerencake. Binnenkort komt er ook een chocoladeversie op de markt. Deze heeft 25 procent minder vet en suiker. Gerard de Ruiter van Unimils, producent van vetten en eetbare oliën gaf als praktijkvoorbeeld hun nieuwste deegvet GoldBake® 350 dat een vetpercentage van 25 procent heeft. Unimils heeft het product samen met Pally Biscuits ontwikkeld. Hiermee is een verlaging van tenminste 50 procent in verzadigd vet in bakkerijproducten mogelijk.
Charlotte ter Haar van VBZ ging in op de eisen voor het voeren van gezondheidsclaims op etiketten. De claimverordening speelt daarbij een belangrijke rol. Andere sprekers waren onder andere Rien Eckhardt van KBBL die aangaf dat productinnovatie ook gevolgen heeft voor het procesgedeelte en Bram Beheydt van Belcolade die inging op de mythes en voedingswaarden van chocola.

Bakkerswereld 14 december 2007

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels