artikel

Versspecialist moet aan de PIN

Dossiers

Het aantal PIN-transacties is over een periode van twaalf maanden nog nooit zo hoog geweest. Dit blijkt uit cijfers van Currence, de producteigenaar van PIN. Van juni 2006 tot en met mei 2007 is een recordhoogte bereikt van ruim 1,5 miljard (1.504.955.216). Ook bakkers, slagers en visspecialisten doen er tegenwoordig volop aan mee.

Versspecialist moet aan de PIN

Het aantal PIN-transacties is over een periode van twaalf maanden nog nooit zo hoog geweest. Dit blijkt uit cijfers van Currence, de producteigenaar van PIN. Van juni 2006 tot en met mei 2007 is een recordhoogte bereikt van ruim 1,5 miljard (1.504.955.216). Ook bakkers, slagers en visspecialisten doen er tegenwoordig volop aan mee.

Slagerij Bouter, Hoornaar en Giessenburg

‘We zijn bijna een rijdende bank’

‘Sinds een jaar of drie maken wij ook gebruik van de pinmogelijkheid’, zegt Viona Bouter van de slagerijen Bouter in Hoornaar en Giessenburg. ‘Je wilt de klanten toch van dienst zijn. We hebben twee winkels. In een ervan, staat een vaste pinautomaat, in de andere een mobiele. Mobiele transacties zijn duurder, dus bij betalingen onder de € 11,00 vragen we een bijdrage van 0,25 cent.’

Steeds vaker pinnen
De consument is de afgelopen jaren steeds meer gaan betalen met zijn pinpas. Van alle aankopen in de winkel betaalden consumenten ruim 30 procent met PIN. Uit onderzoek van Currence blijkt dat de consument zijn pinpas voornamelijk gebruikt voor het betalen van bedragen boven de € 20,00. Maar ook het aantal transacties beneden de € 20,00 dat met PIN wordt betaald is de afgelopen jaren gestegen, vooral in supermarkten, warenhuizen en in de non-food detailhandel.

Ook ouderen
‘Bij ons ook’, zegt Bouter. ‘Zelfs in onze rijdende winkelwagens. In de twee SRV-achtige voertuigen, die een groot bezorggebied in de Alblasserwaard bestrijken, zijn mobiele pinautomaten aangebracht. Opvallend is dat ouderen er volop gebruik van maken. Het komt omdat veel Rabobanken in de Alblasserwaard zijn verdwenen. De klant wil ook vaak extra geld opnemen. We voelen ons bijna een rijdende bank.’ Bouter schat dat zowel in de twee slagerijen als in de wagens zo’n tweederde van de klanten gebruikmaakt van het elektronisch betalen.

Bakkerij Oude Hilbert, Eibergen

‘We liepen omzet mis’

Bij de bakkerij van Peter Oude Hilbert in Eibergen kunnen klanten sinds april pinnen. De ondernemer is ermee gestart omdat hij het gevoel had dat hij omzet mis liep. ‘Klanten namen gepast geld mee voor hun bestelling. Iets extra’s meenemen uit de winkel ging niet. Ook vroegen klanten steeds vaker of ze konden pinnen. In de eerste maanden pinde zo’n 7 tot 8 procent van de klanten, nu zo’n 15 procent.’ Oude Hilbert vervolgt: ‘Ik verwacht dat het alleen maar groeit. Mensen hebben geen contanten meer bij zich.’

Halfje bruin
Oude Hilbert berekent geen kosten aan klanten die willen pinnen. Ook niet als het alleen om een halfje bruin gaat. ‘Ik werk met een compleet pakket. Via de Rabobank. De kosten bedragen € 30,00 per maand. Daar zit alles bij in: het pinapparaat, de bankkosten, zelfs het papier. Plus honderd transacties per maand. Dus of er nu tien of 99 mensen per maand pinnen, dat bedrag ben ik kwijt. Kom ik boven de honderd transacties uit – wat tot nu toe nog niet is gebeurd – betaal ik 6 cent per transactie bij.’ De verbinding loopt bij Bakkerij Oude Hilbert via ISDN. Hij is daar tevreden over. ‘Dat gaat heel snel. Klanten hoeven niet lang te wachten op een akkoord.’
Oude Hilbert is blij dat hij het pinnen heeft geïntroduceerd. ‘Collega’s raad ik ook aan om het wel te doen. Je hebt extra kosten en wat extra administratie, maar op den duur verdien je dat zeker terug.’

Keurslagerij Veldkamp, Emmen

‘Geen geld meer tellen’

Bij Keurslagerij Veldkamp in Emmen pint naar schatting een derde van alle klanten. De ondernemer – sinds 1 mei eigenaar van deze zaak – berekent bij een besteding van minder dan € 10,00 zijn klanten 10 cent extra voor het pinnen. ‘Natuurlijk niet als iemand voor € 9,90 koopt, maar die € 0,10 zijn ongeveer de kosten die een pintransactie mij kost. Wij werken met ISDN. Dus je hebt telefoontikken. Anders zou het worden wanneer de verbinding via internet loopt, dan zou ik die 10 cent niet meer doorberekenen omdat je dan ook geen extra telefoontikken hebt. Maar voorlopig laat ik het nog maar even zo. Klanten zeggen er niet zo veel van. Van mij mogen zo ook extra geld opnemen en dan komen ze al snel boven de € 10,00 en dan vervalt dat dubbeltje weer. Ik ken ook winkels die € 0,25 of zelfs € 0,50 vragen. Dat vind ik wel te gortig.’

Telefoontikken
‘Over de snelheid van de verbinding ben ik redelijk tevreden. Je moet wel eventjes wachten en dat lijkt dan al gauw lang, maar eigenlijk gaat het best snel. Als je een minuutje voor een stoplicht moet wachten, lijkt het ook een eeuwigheid te duren.’
De meeste klanten pinnen bij Keurslager Veldkamp grote bedragen. ‘Voordeel is dat je het geld niet meer hoeft te tellen, niet meer hoeft te storten en het staat direct op je rekening. Ik vind het persoonlijk wel makkelijk.’

De Jong Visspecialist, IJsselstein

‘Winkels zonder PIN zijn niet meer van deze tijd’

Bij visspecialist Ton de Jong pinnen wekelijks 250 tot driehonderd klanten. ‘Ik schat een kwart van het totaal aantal klanten’, aldus de ondernemer. Wanneer De Jong het pinnen geïntroduceerd heeft, weet hij niet eens meer. Hij zegt: ‘Je kunt al wel tien jaar pinnen bij ons. Het is echt niet meer van deze tijd als je niet kunt pinnen in een winkel. Al ken ik nog wel detaillisten waar het niet kan… Consumenten hebben gewoon geen contant geld meer op zak.’

Kapot op dag voor kerst
Het huidige pinapparaat van deze ondernemer is 2,5 jaar geleden aangekocht. ‘Voorlopig ga ik hem ook niet vervangen. De vorige ging op de dag voor kerst kapot. Slechte timing, maar zo’n 300 meter verderop zit een bank. De klanten moesten daar eerst geld halen.’ Over de snelheid van de verbinding (ISDN) is de visspecialist matig tevreden. ‘Het mag van mij wel sneller.’ Zicht op de exacte kosten van het pinnen heeft hij niet. ‘Eerder kregen we een rekening van Interpay alleen voor het pinnen. Nu loopt het via onze bank (ABN AMRO) en staan de pinkosten tussen de andere bankkosten. Ik kan dus niet zeggen wat ik per transactie betaal. Ik denk een paar cent, ergens tussen de 5 en 8 cent. Dat geldt voor iemand die een gebakken visje pint, maar ook voor een bestelling van € 100,00. Over de kosten maak ik me nooit zo druk. Ik bereken ze ook niet door aan de klanten. Die kruideniersmentaliteit, daar houd ik niet van.’

Voor meer informatie:
www.slimmepinpakketten.nl
Op deze website vindt u informatie over 26 slimme pinpakketten van tien leveranciers. De site is een initiatief van de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen.

Bakkerswereld 9 november 2007

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels