artikel

Klootwijk na fusie terug naar de oorsprong

Dossiers

Bakkerij Aad en Leen Klootwijk fuseerden vorig jaar. Sindsdien luidt de naam: Klootwijk de Beste Bakker. Het bakkersbedrijf richt zich vooral op de winkelverkoop. Hoe is de fusie gelopen en wat heeft de verandering Klootwijk gebracht? Bakkerswereld in gesprek met vader en zoon Aad en Leon Klootwijk.

Klootwijk na fusie terug naar de oorsprong

Bakkerij Aad en Leen Klootwijk fuseerden vorig jaar. Sindsdien luidt de naam: Klootwijk de Beste Bakker. Het bakkersbedrijf richt zich vooral op de winkelverkoop. Hoe is de fusie gelopen en wat heeft de verandering Klootwijk gebracht? Bakkerswereld in gesprek met vader en zoon Aad en Leon Klootwijk.
 

‘Heftig, het was heel veel werk. Er kwamen dingen op ons pad waar we niet voldoende rekening mee hebben gehouden.’ Dat is het antwoord van Leon Klootwijk op de vraag hoe hij terugkijkt op de fusie van vorig jaar. Op 6 oktober 2006 fuseerden Bakkerij Aad Klootwijk en Bakkerij Leen Klootwijk. Aad Klootwijk is algemeen directeur van het nieuwe bedrijf met als naam Klootwijk de Beste Bakker. Zoon Leon is operationeel manager. Leen Klootwijk heeft een adviserende functie. Over het waarom van de fusie antwoordt Aad Klootwijk: ‘Bij beide bedrijven stond het volume in de bakkerij onder druk. Konmar was een grote afnemer, maar die viel weg. Op het hoogtepunt was Konmar goed voor 60 procent van de omzet. In 2005 was dat nog maar 40 procent. Ook Leen had zo zijn problemen. Dan is het zaak zo slim mogelijk met de situatie om te gaan.’

Gesloten
Gevolg van de fusie was dat Klootwijk twee bakkerijen had, een in Capelle aan de IJssel en een in Rotterdam. De vestiging in Capelle aan de IJssel is de hoofdvestiging, de bakkerij in Rotterdam is gesloten. De machines zijn verkocht in samenwerking met Dubet aan bakkerijen in Polen, Israël en Turkije. Het pand staat te koop. ‘De ontmanteling heeft langer geduurd dan we dachten. We gingen uit van een halfjaar, maar uiteindelijk kostte het drie maanden meer’, stelt Leon Klootwijk. Aad Klootwijk: ‘Dat kwam vooral omdat we twee bedrijven moesten samenvoegen en twee culturen in elkaar passen is een hele klus.’ Hoewel vader en zoon kozen voor de weg van de geleidelijkheid, door mensen langzaam te laten wennen aan de nieuwe bakkerij en in te werken, viel dit proces tegen. Wat er tegenviel willen de eigenaren niet op ingaan. Wel zeggen ze dat ze terugkijkend het niet anders zouden doen.
‘Een ander punt was dat de mensen uit de bakkerij in Rotterdam moesten leren werken met de machines in Capelle aan de IJssel.’ Om het inwerkproces zo snel mogelijk te laten verlopen, heeft Klootwijk de hulp ingeroepen van Jan Zweistra die de medewerkers heeft getraind en opgeleid. Leon Klootwijk: ‘Pas nu kunnen we verder werken aan ons nieuwe winkelformule.’

Winkelbakkerij
Naast een nieuwe naam is ook het speerpunt van het bedrijf veranderd. Klootwijk richt zich nu vooral op de winkels. Aad Klootwijk: ’75 procent van de omzet hebben we nu in eigen handen. Voor de fusie, in 2005, was dat 25 procent. We zijn teruggegaan naar onze roots. We zijn van oorsprong een winkelbakkerij en dat zijn we nu weer. De bakkerij is ook neergezet als winkelbakkerij.’ ‘Maar retail is nog steeds ons nest en ook daar voelen we ons goed bij’, zegt Leon Klootwijk stellig. Momenteel heeft Klootwijk 56 winkels in en rondom Rotterdam, twintig daarvan worden gerund op franchisebasis. 75 procent van de omzet komt uit de winkelverkoop, het overige kwart wordt  behaald door levering aan retail (10%) en out-of-home (15%). ‘We zijn een mooi stevig winkelbedrijf’, aldus Leon Klootwijk.
Aad en Leon Klootwijk erkennen ook dat ze er nog niet zijn en dat nagenieten van het eerste moeilijke, maar goede jaar niet kan. ‘Het is een hele wedstrijd om een retailbakkerij om te turnen in een ambachtelijke bakkerij. Als winkelbakkerij moet je onderscheidend zijn ten opzichte van de supermarkt anders heb je geen bestaansrecht. Dat betekent ondermeer dat je onderscheidende producten moet aanbieden. Dat is ook de reden dat we een artisanale broodlijn implementeren’, aldus de operationeel manager. De lijn wordt gebruikt voor onder andere desem- en biologische broden. Ook is er een fulltimer aangetrokken die zich bezighoudt met productontwikkeling. Daarnaast heeft Klootwijk geïnvesteerd in vier nieuwe rotatieovens (Becker Bongard) en nieuwe kneders voor kleinbrood (WP-Haton). Aad Klootwijk: ‘Met de nieuwe kneders is het vochtpercentage dat we kunnen toevoegen gemiddeld 3 procent hoger en kunnen we de temperatuur van de degen beter beheersen.’

Winkelformule
Naast investeren in machines en broodlijnen is Klootwijk druk bezig met de ombouw van de bestaande winkels. ‘Onderscheid heeft ook te maken met uitstraling. We willen af van het traditionele meubilair en winkelaanpak. We gaan meer inspelen op het visuele aspect, beleving. Immers met kwaliteit en een goede beleving verkoop je alles. Productdominantie gaat een belangrijke rol spelen in het nieuwe concept. Evenals goede verlichting. Hier is gekozen voor Bäro verlichting en een warme kleurstelling. We gaan vooral natuurlijke materialen en tinten gebruiken. Daarnaast willen we zo min mogelijk meubilair in de winkels.’ Wanneer de ombouw van alle 56 winkels klaar moet zijn, kunnen vader en zoon niet zeggen. ‘Dat hangt af van het succes van de pilot die we binnenkort starten’, stelt Leon Klootwijk. Over het percentage eigen winkels en franchise zegt hij: ‘Franchise mag groeien, maar eerst moet de formule goed staan zodat nieuwe ondernemers op een goed moment instromen.’

Bakkerswereld 23 november 2007

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels