artikel

Bakker bemiddelt in bakkers

Dossiers

Bakkersuitzendbureau Het Ambacht draait als een tierelier. Gert Jan ten Napel begon de onderneming op 1 juni van dit jaar in Nieuw Amsterdam en richtte zich in eerste instantie op de provincies Drenthe, Friesland en Overijssel. Maar dat is nu al achterhaald. ‘Er bellen bakkers uit het hele land.

Bakker bemiddelt in bakkers

Bakkersuitzendbureau Het Ambacht draait als een tierelier. Gert Jan ten Napel begon de onderneming op 1 juni van dit jaar in Nieuw Amsterdam en richtte zich in eerste instantie op de provincies Drenthe, Friesland en Overijssel. Maar dat is nu al achterhaald. ‘Er bellen bakkers uit het hele land.’
 

Het begint er op te lijken dat Gert Jan ten Napel (29) een leemte in uitzendland opvult. Na media-aandacht in De Telegraaf, RTL 4, SBS6 en Bakkerswereld verraste het de Drentse bakker dat werkzoekenden hem in betrekkelijk groten getale benaderen, zich inschrijven en aan de bak komen. En dat in een tijd waarin het aantal bakkers afneemt. ‘Er zijn inderdaad minder bakkers, maar degenen die overblijven gaan goed met de tijd mee, groeien flink en hebben dus personeel nodig’, verklaart Ten Napel, die de uitzendonderneming samen met zijn broer Henk runt.

Sollicitatiebrieven
Al enkele jaren lopen de twee broers rond met het idee om te bemiddelen in arbeid. ‘We kregen regelmatig sollicitatiebrieven binnen en ik hoorde anderzijds van collega-bakkers om me heen dat ze moeilijk personeel konden vinden. En zo is het idee gegroeid’, aldus de enthousiaste ondernemer die het bakkersvak met de paplepel ingegoten heeft gekregen, want het familiebedrijf Ten Napel bestaat al sinds 1906. Samen met zijn vader en moeder en broer Henk zijn ze de eigenaren van twee bakkerijen (Klazienaveen en Nieuw-Amsterdam) en drie winkels (Klazienaveen, Nieuw-Amsterdam en Emmen).

Telefoonrekening
En het is Gert Jan ten Napel die momenteel een groot deel van de tijd doorbrengt in het kantoortje naast de winkel in Nieuw-Amsterdam. Henk ten Napel houdt zich voornamelijk in de bakkerijen op, maar bij ziekte en vakanties vervangen de twee elkaar. De telefoonrekening van Ten Napel is sinds juni schrikbarend omhoog gegaan. ‘Een goed teken.’ Ook tijdens het interview rinkelt de telefoon regelmatig. ‘Die moet ik wel even nemen’, verontschuldigt hij zich en staat een jonge bakker, die net aan het werk is bij een inlener, te woord. ‘En laat je me nog wel even horen hoe de eerste dagen zijn bevallen?’, besluit hij het telefoongesprek. ‘Belangrijk’, vindt Ten Napel, ‘om niet alleen de plaatsing te verzorgen maar het hele proces te blijven volgen en ook een stukje nazorg te leveren. De werknemer vindt het prettig om zijn verhaal kwijt te kunnen en voor mij is het belangrijk om te weten of de bemiddeling een succesvolle is geweest.’
Het meest vreemde dat hem de afgelopen maanden is overkomen, is de bakker uit de regio Groningen die hem om half vijf belde met een nijpend probleem. Om 7 uur had hij een medewerker nodig. ‘Ik ben meteen aan het bellen geslagen en het is ook nog gelukt, maar liever heb ik natuurlijk de bakker die me in juli belt en aangeeft dat hij per 1 september een werknemer nodig heeft. Dan kan ik rustig zoeken welke ingeschrevene het beste in het betreffende bedrijf past. Maar vaak is de nood het hoogst met ziekte en dat is uiteraard niet in te plannen.’

Voordelen
Wat is voor een werkgever het voordeel om contact te zoeken met uitzendbureau Het Ambacht? Gert Jan ten Napel somt de pré’s moeiteloos op. ‘Mijn broer en ik kennen het bakkersvak van haver tot gort en beschikken over een netwerk. Dus door met ons contact op te nemen heeft de ondernemer een gesprekspartner die het reilen en zeilen binnen de bakkersbranche kent. De werkgever betaalt alleen de gewerkte uren en accountantskosten zijn niet aan de orde. Bij ziekte van de uitzendkracht hoeft geen loon doorbetaald te worden en de ondernemer spaart ziektekostenpremie en vakantiegeld uit. In feite is er een proeftijd van 2,5 jaar en kan de werkgever bij gebleken ongeschiktheid à la minute van de nieuwe kracht af. En, niet onbelangrijk, door met ons in zee te gaan bespaart de bakker zich een hoop zoekwerk.’ 
Door reguliere uitzendbureaus wordt nauwelijks bemiddeld in de bakkersbranche, constateert Ten Napel. ‘Formeel kunnen bakkers er wel terecht, maar de praktijk is dat je je als beginnende banketbakker niet in kunt schrijven. Geen idee waarom dat zo is.’ Een speciaal uitzendbureau voor een doelgroep, zoals Nederland die bijvoorbeeld voor mensen in de verpleging of studenten al eerder kende, is dus een gat in de markt.

Inleenbedrijf
Werkenderwijs komt Ten Napel, die reclame maakt door flyers naar bakkers in de omgeving te sturen, erachter hoe Het Ambacht (‘voor bakkers, door bakkers’) het best te runnen. Maar dat is niet voldoende. De Drent heeft enkele dagen meegelopen met een vriend, die eigenaar is van een uitzendbureau in de bouw én de twee broers volgen privé-trainingen die hen het vak eigen moeten maken. ‘Dat is vrij kostbaar, maar absoluut noodzakelijk. Er komen zoveel zaken om de hoek kijken, waar je vooraf geen weet van hebt dat scholing een must is’, legt Ten Napel uit. ‘Ik moet leren omgaan met de software en voer een uitgebreide administratie. Op maandag komen de declaratielijsten binnen, we betalen ons personeel vervolgens en ontvangen geld van het inleenbedrijf.’

Locatie
Wanneer de zaken voorspoedig blijven lopen overweegt Ten Napel om een administratieve kracht in te huren, zodat hij zélf de bakkers kan blijven bezoeken anders komt dat in het gedrang. En wellicht dat op termijn een andere locatie in Nederland gezocht wordt, wanneer blijkt dat het initiatief blijvend aanslaat. Ook wil Ten Napel intensiever samenwerken met het Nederlands Bakkerij Centrum én scholen die de bakkersopleidingen verzorgen. ‘Leerlingen zoeken vaak BBL-plaatsen (1 dag per week naar school en 18 uur per week werken – red.) en dat kan ik voor hen regelen.’

Uitzendorganisatie Het Ambacht is aangesloten bij de Nederlandse Bond van Bemiddelings- en Uitzendondernemingen (NBBU). De NBBU, een actieve bond met vijfhonderd leden en gespecialiseerd in de lokale markt, staat Ten Napel met raad en daad bij, waardoor hij zich als solide uitzendbureau kan profileren tegenover de opdrachtgevers. Via het lidmaatschap van de NBBU wordt het bakkersuitzendbureau jaarlijks gecontroleerd op het handhaven van de normen en regels. De juridische helpdesk van de NBBU is iedere dag bereikbaar om vragen over deze en andere onderwerpen te beantwoorden. www.uitzendbureauhetambacht.nl

Bakkerswereld 9 november 2007

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels