artikel

Vernieuwde bakkerijafdeling C1000

Dossiers

C1000 heeft haar broodafdeling veranderd. De supermarktketen spreekt nu zelf van een bakkerijafdeling. Het assortiment is uitgebreid met meer luxe broodsoorten als Vlaams brood, Brasserie brood en Landbrood, er zijn meer winkels met natgebak en het personeel heeft een prominentere rol gekregen. Debby Rijnberk, inkoper en Niels Groenewoud, category manager bij Schuitema vertellen over de nieuwste aanpassingen op de bakkerijafdeling.

Vernieuwde bakkerijafdeling C1000

C1000 heeft haar broodafdeling veranderd. De supermarktketen spreekt nu zelf van een bakkerijafdeling. Het assortiment is uitgebreid met meer luxe broodsoorten als Vlaams brood, Brasserie brood en Landbrood, er zijn meer winkels met natgebak en het personeel heeft een prominentere rol gekregen. Debby Rijnberk, inkoper en Niels Groenewoud, category manager bij Schuitema vertellen over de nieuwste aanpassingen op de bakkerijafdeling.

Wat houdt de nieuwe bakkerijformule in?
Niels Groenewoud: ‘Wat we willen bereiken met de nieuwe bakkerijafdeling is dat die volledig inspeelt op de wensen van de consument. De klant van C1000 waant zich op een marktplaats waar zij lekker kan struinen. Dat gevoel moet naar voren komen als de klant de winkel bezoekt.’
Debby Rijnberk: ‘Zowel brood voor de dagelijkse behoefte moet aanwezig zijn als verrassende broodsoorten. De basis moet goed zijn, aangezien dit het grootste aandeel heeft in de totale broodomzet. Maar we spreken nu ook de bovenkant van de markt aan.’
Waarmee onderscheidt de bakkerijafdeling van C1000 zich ten opzichte van andere aanbieders?
Groenewoud: ‘De totale ambiance, prijspositionering en de grote verscheidenheid aan producten. Je kunt een appeltaart uit de diepvries aanbieden, maar wij hebben gekozen voor een appeltaart met verse ingrediënten die in de winkel wordt gemaakt en afgebakken. Je proeft het verschil én de consument ziet en ruikt het.’
Grote verscheidenheid aan producten werd genoemd. Hoe ziet het assortiment er uit?
Rijnberk: ‘We hebben gekeken naar de gebruiksmomenten van de consument en die proberen we zo goed mogelijk in te vullen. Zoals eerder genoemd hebben we naast de basisbroden C-merk en huismerk ook luxe soorten opgenomen in het assortiment. Met Vlaams brood spelen we in op de rustieke broodsoorten, verwenbrood. Een ander nieuw broodsoort is Landbrood. Dat wordt in de winkel gebakken en gesneden, maar is gericht op de dagelijkse behoefte.’ 
‘Brasserie is een broodsoort, dat meer bedoeld is voor de maaltijd of de borrel. Al deze soorten vallen onder het kwaliteitszegel “Ovenbest”. Ovenbest staat voor het beste uit de oven van C1000, zo weet de klant dat het de beste producten uit de oven van haar eigen winkel zijn. Ook voor de thuismarkt, het afbakbrood hebben we een dergelijke kwalificatie aangebracht met de titel Thuisbest. Het assortiment gebak wordt eveneens aangepast, op dezelfde wijze als brood. Er komt ook meer natgebak.’
 
Assortiment is een, presentatie is twee. Hoe ziet de presentatieaanpak er uit?
Rijnberk: ‘We hebben gekozen voor een warme sfeer door het gebruik van houttonen, krijtborden, lage toonbank en broden onverpakt presenteren achter glas.’
Rijnberk: ‘Meer zoals de winkel van de ambachtelijke bakker er uitziet. De meubels zijn laag gehouden, zodat het personeel zichtbaar is voor de klant. De consument kan het personeel zien omgaan met producten.’
Groenewoud: ‘Het personeel (gekleed in witte sloof en zwart schort, red.) speelt in de nieuwe opzet een belangrijkere rol dan voorheen. Hij moet meer klantactief zijn. Uit het onderzoek in 2005 bleek dat de consument het ambacht miste, het bezig zijn met verse producten, het persoonlijke praatje. Voorheen moest de broodafdeling om 11.00 uur vol liggen en ging het personeel van de afdeling af. Nu willen we j&uacuteist mensen op de vloer hebben. De tijd van de schappen volrammen is geweest, personeel moet meer met producten en klanten aan de slag. Het is een cultuuromslag en dat vergt begeleiding. Iedere medewerker krijgt daarom voor de ombouw een dag training, ook productkennis komt aan bod.’
 
 
 
Voor het hele artikel: zie Bakkerswereld 19, 2007
 
 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels