artikel

Studenten ontwerpen nieuwe vlaaidoos

Dossiers

Ontwerp een vlaaidoos die modern is en van deze tijd. Dat was globaal de opdracht die de leerlingen van de grafische school Sint Lucas uit Boxtel kregen van Straatsma Verpakkingen. Uit tientallen creaties werd een winnend ontwerp gekozen die in productie is genomen. De winnende studenten over hun ontwerp, verpakking en presentatie in het algemeen.

Studenten ontwerpen nieuwe vlaaidoos

Ontwerp een vlaaidoos die modern is en van deze tijd. Dat was globaal de opdracht die de leerlingen van de grafische school Sint Lucas uit Boxtel kregen van Straatsma Verpakkingen. Uit tientallen creaties werd een winnend ontwerp gekozen die in productie is genomen. De winnende studenten over hun ontwerp, verpakking en presentatie in het algemeen.

De jeugd heeft de toekomst. Dit spreekwoord heeft Straatsma Verpakkingen wel heel letterlijk genomen. De verpakkingsspecialist uit Nijmegen wilde graag een nieuwe vlaaidoos ontwikkelen voor bakkers. Reden voor Marti Pluygers, directeur van Straatsma Verpakkingen om studenten van de grafische school Sint Lucas uit Boxtel hiervoor te vragen een ontwerp te maken. Pluygers: ‘We hebben de opdracht bij studenten neergelegd omdat ik vind dat de vlaai een jong product is, het wordt door jongeren gewaardeerd. De vlaai en de verpakking moeten dus ook die jonge uitstraling hebben. Bovendien vind ik het leuk om jonge mensen om me heen te hebben. Zij zijn de toekomst en dus moeten we hun denkwijze in het product terugzien. Op die manier kunnen de jongeren zich ook herkennen in de bakkerijsector en krijg je hen eerder in de bakkerswinkel. Daarnaast wordt de bakkerijbranche gekenmerkt door een hoog gehalte grijs. Daarom moeten we jongeren er meer bij betrekken. Jonge mensen zijn de toekomst en zij kijken toch heel anders aan tegen bepaalde onderwerpen.’ Op de vraag waarom er een nieuwe vlaaidoos moet komen, antwoordt Pluygers: ‘De oude vlaaidoos was niet meer in lijn van waar Straatsma mee bezig is.’

Winnende ontwerp
De studenten die het winnende ontwerp hebben gemaakt knikken instemmend. Marjolein Sommerdijk (20): ‘De oude doos (wit met fruitafbeeldingen op de bovenkant, red.) is erg stoffig.’ ‘Met ons ontwerp willen we af van dit oubollige imago’, vult Marcel Ligtvoet (20) aan. ‘We wilden een fris kleurrijk ontwerp.’ Studente Nadine Teunissen (20) omschrijft de creatie als ‘Picasso achtig’. De vlaaidoos moet een feestje zijn. Ik denk wanneer een bakker een jonger publiek wil aanspreken hij deze vlaaidoos moet gebruiken. Hij lijkt op een cadeau, de verpakking nodigt uit en het wijkt af van de standaard.’ Kleur (rood en oranje, red.) en uitstraling waren voor Straatsma Verpakkingen de doorslaggevende elementen om de creatie van de drie studenten tot winnend ontwerp te kiezen. Eind mei zijn 50.000 stuks gedrukt en heeft iedere ambachtelijke bakker een mailing ontvangen.
Op de vraag waar een goede verpakking aan moet voldoen, antwoordt Sommerdijk: ‘Voor de verkopers moet de doos snel open kunnen.’ Teunissen: ‘Daarnaast is kleurstelling belangrijk, deze moet in overeenstemming zijn met het product. Wij hebben voor rood, oranje en geel gekozen omdat het goed past bij fruit dat in vlaai wordt toegepast.’ ‘Openheid is ook belangrijk, het product moet zichtbaar zijn’, stelt Ligtvoet. In het ontwerp is een venster gemaakt. De taartkarton is goudkleurig gemaakt om het product en de verpakking meer cachet mee te geven.
Marti Pluygers: ‘Uit onderzoek dat we vorig jaar hebben gehouden, blijkt dat de consument transparantie essentieel vindt, maar de inhoud moet wel een beetje mystiek blijven. We moeten wel iets anders brengen dan de blisterverpakking. Als een product goed oogt, ben ik ervan overtuigd dat klanten meer willen betalen. ‘Het Douglas effect.’ Teunissen onderkent dat met een voorbeeld: ‘Ik zag onlangs een flesje water staan in een winkel en ik wilde het flesje alleen al hebben vanwege de verpakking en de vierkante vorm van de fles. Waarom? Omdat het ontwerp afweek van de standaard.’

Presentatie
Over de verpakkingen die momenteel door bakkend Nederland worden gebruikt, zegt Ligtvoet: ‘Het verschilt erg qua stijl, maar over het algemeen vind ik de verpakking vrij safe en conservatief.’ De andere studenten zijn het daarmee eens. Sommerdijk: ‘Dat is vanuit bakkersperspectief gezien logisch, omdat hij een zo breed mogelijk publiek wil aanspreken.’ Teunissen: ‘Maar de producten die ze maken zijn kunstwerken, waarom de verpakking dan niet?’
Naast verpakkingen houden de studenten van de grafische school Sint Lucas zich ook bezig met etaleren. Sommerdijk: ‘Wat mij opvalt bij bakkerswinkels is dat er veel producten in de etalage staan en het vaak erg druk is.’ Ligtvoet: ‘Je moet een paar eyecatchers in de etalage zetten, lokkertjes waardoor de mensen naar binnen willen komen en als ze eenmaal binnen zijn, laat je de rest pas zien.’ ‘Sta open voor vernieuwing’, is het advies van de studenten tot slot. ‘Door niet altijd een safe verpakking of presentatie te kiezen val je op, praten de mensen over je en mond-tot-mondreclame is altijd goed.’

Voor het volledige artikel:
bakkerswereld van 28 september

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels