artikel

Peter van Heeswijk wordt fulltime politicus

Dossiers

Wat kunnen bakkers leren van politici? Wat kan politiek Den Haag doen aan de terugloop van het aantal speciaalzaken in Nederland? Enkele vragen die Bakkerswereld bakker Peter van Heeswijk voorlegde. Hij werd begin juni gekozen als de nieuwe partijvoorzitter van het CDA.

Peter van Heeswijk wordt fulltime politicus

Wat kunnen bakkers leren van politici? Wat kan politiek Den Haag doen aan de terugloop van het aantal speciaalzaken in Nederland? Enkele vragen die Bakkerswereld bakker Peter van Heeswijk voorlegde. Hij werd begin juni gekozen als de nieuwe partijvoorzitter van het CDA.

‘Man van politicologie en pruimenvlaai.’ Met die slogan ging Peter van Heeswijk, eigenaar van Bakkerij Van Heeswijk in Luyksgestel de strijd aan met zijn opponent. En niet zonder succes, want begin juni werd híj gekozen als de nieuwe partijvoorzitter van het CDA. ‘Ik moest mijzelf naar buiten toe profileren. Enerzijds wilde ik tonen dat ik politieke ervaring heb en aan de andere kant dat ik als bakkerondernemer met beide benen in de samenleving sta’, verklaart hij de keuze voor zijn slogan. De opzet heeft gewerkt want een ruime meerderheid van 63 procent koos voor bakkerondernemer Van Heeswijk.
Goede profilering is belangrijk voor een politicus, maar ook voor bakkerondernemers, stelt Van Heeswijk. ‘Op de vraag wat het bakkersvak uniek maakt, moet je als ondernemer minstens drie antwoorden kunnen geven. Wat is de kernboodschap die je uit wilt dragen. Stel jezelf die vraag.’
‘Wij (Bakkerij Van Heeswijk red.) willen dat elk product onderscheidend is. Dat kan zijn door de productiemethode, maar ook door de verpakking of de grondstoffen die we gebruiken. Wij gebruiken bijvoorbeeld veel lokale grondstoffen, verse melk voor de bavarois en koken onze eigen gele room. Maar die unieke boodschap is voor ieder bedrijf anders.’

Niet te combineren
Bakkerij Van Heeswijk is een middenbedrijf. Er werken tachtig mensen (52 fte). Naast het moederbedrijf in Luyksgestel heeft Van Heeswijk vijf filialen in Dommelen, Bladel, Bergeijk, Valkenswaard en Veldhoven. Het familiebedrijf wordt gerund door vijf vennoten, vorige maand waren dat er zes, maar Van Heeswijk is genoodzaakt te stoppen. De functie van bakkerondernemer en voorzitter van het CDA is niet te combineren. Hoewel de Brabander blij is dat hij van zijn hobby politiek zijn beroep kan maken, was het een moeilijke beslissing. ‘Ondernemen en met name de bakkerij is een fantastisch vak. Je neemt niet zomaar afscheid van een familiebedrijf.’ De taken van Van Heeswijk zijn verdeeld over de andere vennoten, ook is er een boekhouder aangenomen.

Leren
Hoewel Van Heeswijk nu pas de stap naar Den Haag maakt, is hij al twintig jaar actief binnen het CDA op zowel lokaal, provinciaal als landelijk niveau. Wat heeft hij als bakker geleerd van de politiek? ‘Heel veel. Het risico van een eigen bedrijf hebben, is dat je alleen oog hebt voor je bedrijf. Door politiek te voeren verruim je je visie, ben je bezig met maatschappelijke zaken en weet je wat er speelt in de samenleving. Sommige ondernemers zijn vrijwilliger bij de voedselbank of voorzitter van een voetbalclub, dat zijn ook belangrijke taken, maar politiek dwingt je tot een ruimere blik op de wereld, omdat je alle belangen moet afwegen. Ik raad iedere ondernemer aan om in de politiek te gaan.’ Met de stelling dat het ondernemerschap totaal anders is dan politiek bedrijven is Van Heeswijk het niet eens. ‘De moderne ondernemer neemt beslissingen in overleg net als een politicus dat doet. Je koopt niet zomaar van achter je bureau een nieuwe oven, daar overleg je eerst over met andere mensen, personeel. Ook over een nieuw winkelinterieur beslis je niet alleen, je gaat eerst om de tafel zitten om de verschillende opties te bespreken. En uiteindelijk is er, net als in de politiek, een iemand die de beslissing neemt. Het verschil tussen de bakker en de politiek is dat de bakker iedere dag een opiniepeiling heeft en die is altijd betrouwbaar, want de kassa liegt niet.’
Wat kunnen bakkers leren van politici? ‘Draagvlak creëren voor je beslissing, bijvoorbeeld bij de introductie van een nieuw product of winkelinterieur. Als iedereen er achterstaat, wordt iets sneller een succes dan als dat niet zo is. Dat is in de politiek net zo: beleid wordt succesvol als er draagvlak is. Andersom zouden politici ook van bakkers kunnen leren. De bakkerij is namelijk uniek want het is de enige bedrijfstak die zijn eigen product maakt en verkoopt op dezelfde dag. Bakkers moeten dus efficiënt en resultaatgericht werken en een doelstelling hebben (zoveel mogelijk verkopen), anders verdien je niks.’

Regelgeving
Hoewel Van Heeswijk door zijn functie als voorzitter van het CDA indirect sturing geeft aan het te voeren beleid in Den Haag, kan hij niet eigenhandig voor veranderingen zorgen. Een mening heeft hij wel. ‘Op de vraag wat beter zou kunnen voor bakkerondernemers, antwoordt hij: ‘De afgelopen jaren heeft het kabinet gestuurd op 25 procent minder regeldruk, de vraag is wat we er van merken als ondernemers. De komende jaren moet de regeldruk nog verder afnemen. De verantwoordelijkheid moet meer bij de ondernemer zelf liggen. Wat betreft etikettering is de vraag of het zo heftig moet zeker voor het ambacht. Een ander punt waar goed naar gekeken moet worden is bedrijfsopvolging en fiscaliteit, dat is nu te ingewikkeld. De politiek moet ook oog hebben voor de fijnmazige detailhandelstructuur in Nederland.’ Van Heeswijk vreest de oprukkende industrieterreinen en outletstores zoals in Amerika en Frankrijk. ‘Die tendens heeft gevolgen voor de binnenstedelijke en landelijke gebieden. Wat je besteedt in een outlet, besteedt je namelijk niet in de binnenstad of dorp. Het CDA maakt zich sterk voor het mkb.’ Over de economische bloei, zegt hij: ‘Het is steeds moeilijker om aan goed personeel te komen. Kansen voor het mkb liggen bij ouderen, ouder personeel. Zij hebben ervaring, zijn flexibel en betrokken.’ Bakkerij Van Heeswijk heeft een vutter in dienst voor de bezorging.
Politicus Van Heeswijk blijft als adviseur betrokken bij de bakkerij. ‘Ik ben supertrots op het bakkersvak en zal het vak ook uitdragen waar ik kan.’

Bakkerswereld 26 oktober 2007

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels