artikel

NBOV wil zoutconvenant met overheid afsluiten

Dossiers

Een jaarvergadering hoeft niet alleen een rituele dans te zijn. Dat bewees de Nederlandse Brood- en Banketbakkers Vereniging (NBOV) in het Grand Kasteel in Woerden op 9 oktober. De belangenbehartiger van de Nederlandse bakker kwam met nieuws. Zo wordt hard gewerkt aan een zoutconvenant met de overheid. Want gezondheid en voeding zijn tegenwoordig onlosmakelijk met elkaar verbonden. En de laatste foodtrends werden op ludieke wijze gepresenteerd.

NBOV wil zoutconvenant met overheid afsluiten

Een jaarvergadering hoeft niet alleen een rituele dans te zijn. Dat bewees de Nederlandse Brood- en Banketbakkers Vereniging (NBOV) in het Grand Kasteel in Woerden op 9 oktober. De belangenbehartiger van de Nederlandse bakker kwam met nieuws. Zo wordt hard gewerkt aan een zoutconvenant met de overheid. Want gezondheid en voeding zijn tegenwoordig onlosmakelijk met elkaar verbonden. En de laatste foodtrends werden op ludieke wijze gepresenteerd.  

Het Woerdense kasteel in hartje centrum van de Utrechtse stad, vormde een sfeervol decor voor de samenkomende bakkers. Opvallend veel leden wisten de weg naar de jaarlijkse bijeenkomst te vinden, werden door het bestuur (financieel) bijgepraat en op de hoogte gesteld van actuele ontwikkelingen. NBOV-voorzitter Rin van der Molen besprak deze in vogelvlucht.

Zoutreductie
Twee jaar heeft Van der Molen er op zitten als leidsman. En met veel enthousiasme wil hij de termijn van vier jaar vol maken. Meer nog dan nu al het geval is, zal gezondheid de komende jaren op de bakkersagenda een prominente rol innemen. Glutenvrij brood, zoutreductie en minder vet. Ook de bakker kan inmiddels niet meer om deze trends heen en zal in zijn assortiment rekening moeten houden met een consument die steeds bewuster met het gezondheidsvraagstuk omgaat. ‘Op initiatief van de bakkerijketen zijn we bezig met het sluiten van een zoutconvenant met de overheid. Vergelijkbaar met het arboconvenant grondstofallergie dat ook uit ging van de branche zelf. Ik zou bakkers willen adviseren om morgen al te beginnen met 1/10 procent zoutreductie’, gooide Van der Molen de knuppel in het hoenderhok. Dat betekent nogal wat. Een verlaging van het percentage heeft gevolgen voor de smaak, maar ook het rijsproces verloopt hierdoor anders. Een ander aspect is het verzadigd vet dat in veel bakkersproducten, zoals roomboter en slagroom, voorkomt. ‘Als NBOV kijken we wat we er aan kunnen doen en we zullen er veel met u over communiceren’, zei Van der Molen.

SpecsPlaza
Met enige trots meldde de voorzitter, die 22 jaar een eigen bakkerij heeft gehad in Nederhorst den Berg, dat de voltooiing van de ingrediëntendatabank SpecsPlaza nadert. Bakkers kunnen in de databank productspecificaties opvragen, bijvoorbeeld om een warenwettelijk juist etiket samen te stellen. SpecsPlaza moet er voor zorgen dat het bedrijfsleven informatie op een eenvoudige en efficiëntere manier kan uitwisselen. Het voorkomt dat leveranciers gegevens op meerdere plaatsen hoeven in te voeren. En de bakker hoeft maar op één plek te zoeken. ‘Mogelijk wordt etikettering hierdoor overbodig en kan onze klant ‘s avonds achter zijn pc zien hoe de gevulde koek is samengesteld’, aldus Van der Molen, die aangaf dat het project prima aansluit bij de pilot Anders Etiketteren. De overheid heeft de hulp van de bakkers- en slagersbranche ingeroepen en sinds mei van dit jaar draaien 59 ondernemers proef met alternatieve methoden; er zijn andere manieren dan het verstrekken van productinformatie op een etiket.

Regeldruk
De werkgeversorganisatie had enkele sprekers uitgenodigd om het programma aantrekkelijk te maken. Zoals landelijk CDA-voorzitter Peter van Heeswijk, tevens lid van de NBOV. Voor hem voelde het als een thuiskomen, meldde hij vanachter het spreekgestoelte. De tegenwoordig fulltime politicus was tot voor kort een van de vijf vennoten van Bakkerij Van Heeswijk in Luyksgestel. (Zie interview verderop in deze Bakkerswereld, red). Zijn hart ligt nog steeds bij de bakkerij en hij hield zijn toehoorders voor dat innoveren voor bakkers een must is. Ook mag een bakker zijn zegeningen best tellen. Van Heeswijk: ‘Het bakkersvak heeft álles in zich, de enige bedrijfstak die een eigen product maakt en het dezelfde dag nog verkoopt. Besef dat goed.’    
De partijvoorzitter van de christen-democraten maakte van de gelegenheid gebruik om zijn eigen partij te promoten. ‘Veiligheid is voor veel ondernemers belangrijk. Het CDA zet in op subsidies voor winkeliers, zodat ze zelf de gewenste maatregelen kunnen nemen. De politiek moet gevoel hebben voor ondernemerschap. Daarom ben ik blij met de terugkeer van het zwangerschapsverlof voor zelfstandigen. Het is alleen jammer dat weinig ondernemers lid zijn van een politieke partij. De publieke zaak is belangrijk.’ Iets dat voor de politiek ónoplosbaar lijkt – al jaren beloven opeenvolgende kabinetten een vermindering van regeldruk voor het midden- en kleinbedrijf –  is het terugdringen van administratieve lasten. ‘Het kabinet zet in op een reductie van 25 procent regels en lasten’, zei Van Heeswijk hoopvol. Hij liet in het midden hóe dat dan zou moeten gebeuren.

Fooddesign
Mariëlle Bordewijk hield in Woerden de bakkers bij de les met een betoog over fooddesign. 3d-pizza’s, broodkettingen en broodlolly’s lijken ver van de realiteit af te staan maar het zette de NBOV-leden wel aan het denken. En dat was haar opzet. Bordewijk heeft Industrieel Ontwerpen gestudeerd aan de TU Delft. Inmiddels is zij uitgegroeid tot specialist in fooddesign, innovatie, foodtrends en conceptontwikkeling. ‘En waarom zou een bakker geen brood per centimeter kunnen verkopen, gericht op het individu. Het past in deze tijd. En geef kinderen een broodketting mee, zodat ze het brood al touwtje springend kunnen eten.’ Het leidde hier en daar tot gefronste wenkbrauwen.
Een andere opmerkelijke gast stelde zich voor als ‘Stratoloog Pim’. Pim van den Berg reist de hele wereld over en maakt tientallen foto’s per dag in supermarkten en midden- en kleinbedrijf. Aan de hand van de foto’s liet deze spraakwaterval zien hoe ondernemers all over the world hun producten presenteren. Kern van zijn verhaal: ‘Ga je toko uit, ontmoet de klant, luister naar de consument en wees onderscheidend.’

Bakkerswereld 26 oktober 2007

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels