artikel

MOC jaarvergadering over succes Belgische bakker

Dossiers

Het succes van de Belgische bakker. Dat was het centrale onderwerp tijdens de jaarvergadering die het MOC medio september hield in Bunnik. Tientallen leden ondernemers lieten zich informeren over het waarom van de successen van de zuiderburen.

MOC jaarvergadering over succes Belgische bakker

Het succes van de Belgische bakker. Dat was het centrale onderwerp tijdens de jaarvergadering die het MOC medio september hield in Bunnik. Tientallen leden ondernemers lieten zich informeren over het waarom van de successen van de zuiderburen.

De ambachtelijke bakkerij in België heeft een marktaandeel van 75 procent, bovendien weet zij in marktaandeel te groeien. Waar zit hem dat succes in en wat kan Nederland leren van haar zuiderbuur? Volgens de Belgische gastsprekers Karl de Smedt, trainingsmanager bij Puratos en Guido Devillé, bakkerijleraar in Brussel zijn de belangrijkste redenen van de goede cijfers onderscheid, smaak en zondag.
Guido Devillé meent dat de ‘artisanale’ bakker in België zich beter weet te profileren ten opzichte van de supermarkt dan de Nederlandse. Om zijn woorden kracht bij te zetten laat hij een aantal foto’s zien van Belgische winkels. De producten liggen open en bloot in de schappen of op tafels en ze hebben afwijkende vormen. ‘De Belg toont het brood in zijn geheel, het is niet voorgesneden en ingepakt. Brood inpakken is brood verkrachten’, aldus Devillé. ‘Bovendien gaat het ten koste van de kwaliteit. Wanneer je een lekker krokant brood inpakt, wordt de korst minder krokant omdat het vochtgehalte in de kruim niet meer weg kan.’ Een ander verschil is dat in België 85 procent van alle artisanale broden vloerbroden zijn, in Nederland is 85 procent gebakken in bus. En busbroden vind je ook in de supermarkt.’ Op de vraag van Devillé aan de toehoorders wie witte bolletjes voorverpakt aanbiedt steekt bijna iedereen zijn vinger op. ‘Wat is dan het verschil met de supermarkt? Kwaliteit ja, maar dat weten jullie, maar de klant kan dat niet zien. Toon uw artisanale kwaliteit.’

Smaak
Karl de Smedt: ‘Uit onderzoek van VLAM blijkt dat 90 procent van de consument naar de bakker gaat om de versheid. Speel in op dat gegeven. Toon dat je brood anders is dan dat van de supermarkt. Uit datzelfde onderzoek blijkt dat smaak en service op de tweede plaats komen. Jullie hebben deze troeven in handen, speel ze uit.’ De Smedt over smaak: ‘Smaak speelt natuurlijk een belangrijke rol. Je kunt op verschillende manieren smaak geven aan brood: via receptuur, proces en via de ingrediënten.’ De Smedt is van mening dat de recepturen vandaag te sterk zijn. ‘Ze bevatten te veel vetstof, eieren en suiker, zeker de zachte producten. Meer is niet altijd beter. Vraag je als bakker af of je recepturen niet te rijk zijn.’

Zondag
Het grootste verschil en de reden waarom de Belgische bakker zo goed scoort is de zondagsopening, stelt De Smedt. ‘Zondag is genieten, quality time en er wordt dan niet naar prijzen gekeken. Op zondag wordt er vier keer zoveel omgezet als doordeweeks. Daarentegen is de Belgische bakker op maandag en vrijdag dicht. Om de extra kosten voor de zondagsopening te beperken bakt de Belgische bakker veel in het voren, zodat hij op zondag alleen hoeft af te bakken. Het winkelpersoneel is vaak studenten, weerlegt De Smedt de kritiek uit de zaal over de hoge arbeidskosten op zondag. Op de opmerking dat studenten niet gemotiveerd zijn, zegt hij: ‘De Belg heeft vaak maar een winkel en de vrouw staat in de winkel om het personeel aan te sturen. Nederlandse bakkers hebben vaak meer winkels, dat is lastiger te managen’, geeft hij toe.

Rin van der Molen
Het laatste deel van de MOC-vergadering was voor Rin van der Molen, voorzitter van de NBOV. Hij lichtte de gemaakte veranderingen toe sinds zijn aantreden anderhalf jaar terug. Ook moedigde hij bakkers aan om deel te nemen aan de verkiezing Bakkerij van het Jaar. Een ondernemer uit de zaal pleitte voor meer prijzen, zodat hij zich beter kan profileren en om het evenement te verplaatsen naar de Week van het Brood om meer aandacht te genereren. Van der Molen liet weten open te staan voor verandering. ‘Dat moet geëvalueerd worden, maar als de bakkers dat vinden ben ik de laatste die nee zegt.’ Als het aan de voorzitter van de NBOV ligt, hoeven bakkers zich volgend jaar niet meer zelf aan te melden voor de verkiezing. ‘Dat is een struikelblok. Ook moeten de bakkers de kosten (€ 125 red.) niet zelf betalen. Dat moeten we en kunnen we gezamenlijk ophoesten.’ Op de kritiek uit de zaal dat het Productschap Granen, Zaden en Peulvruchten geen meerwaarde heeft, antwoordde Van der Molen: ‘Die meerwaarde zie ik wel, maar we zullen meer targets neer moeten leggen.’

Bakkerswereld van 28 september

Reageer op dit artikel