artikel

Keurslager begint eigen broodjesformule

Dossiers

Wil je overleven dan moet je je onderscheiden, commercieel zijn en openheid tonen, meent Keurslager Rob Tholhuijsen. De slager uit Renesse onderscheidt zich met zijn dit jaar geopende formule Sandwich & More. Hij laat zijn licht schijnen over zijn formule en de toekomst van de versspecialist.

Keurslager begint eigen broodjesformule

Wil je overleven dan moet je je onderscheiden, commercieel zijn en openheid tonen, meent Keurslager Rob Tholhuijsen. De slager uit Renesse onderscheidt zich met zijn dit jaar geopende formule Sandwich & More. Hij laat zijn licht schijnen over zijn formule en de toekomst van de versspecialist.

Wie wil overleven moet zich onderscheiden. Dat is de filosofie van Rob Tholhuijsen, eigenaar van Keurslagerij Tholhuijsen in Renesse. Om de daad bij het woord te voegen heeft hij de eigen formule Sandwich & More gestart. Zoals de naam al doet vermoeden omvat de formule broodjes en meer. Panini’s, gegrilde kip, belegde broodjes en kuikenboutjes. Dat zijn de belangrijkste producten die worden aangeboden. Daarnaast behoren ook soepen, slaatjes en tosti’s tot het assortiment. De formule draait sinds maart van dit jaar. Tholhuijsen over de keuze voor de formule: ‘Op de plek waar we nu Sandwich & More hebben geopend, hadden we voorheen een warmhoudmeubel staan. Het probleem met dit meubel was dat we de producten beperkt vers konden houden. Na twee uur waren ze namelijk verpieterd en moesten we de producten weggooien. Daarnaast viel het verkooppunt niet op, terwijl het wel een goede locatie is; midden in dé winkelstraat van Renesse. Er is dus veel winkelend publiek. Vandaar dat we iets anders wilden doen en dat is Sandwich & More geworden.’ Wat houdt de formule precies in? ‘Sandwich & More is broodjes, gegrilde kip, kuikenbouten. We bieden voornamelijk speciale broodjes aan zoals panini’s. Voor gewone broodjes kaas en ham, die we wel verkopen, komen klanten niet speciaal. De consument wil iets speciaals, ze wil verrast worden. Je moet onderscheidend zijn.’

Openheid
Openheid is volgens Tholhuijsen een ander belangrijk punt voor een versspecialist. De zaak van de Zeeuwse ondernemer voldoet zeker aan dat punt. Klanten kunnen direct vanaf de straat de zaak inlopen. Deuren vormen geen drempel, want die zijn er niet. Om de openheid verder te stimuleren, is de werkplaats in de winkel geplaatst. ‘We hebben de koelcel naar achteren gezet en de werkplaats naar voren. Hierdoor krijg je meer actie in de winkel. De klanten vinden het prettig om te zien hoe hun vlees wordt gesneden. Ik houd er zelf ook van. Als ik bij een bakker kom waar je de productie kunt zien, is dat puur amusement. En als een klant het ergens leuk vindt, is de kans groot dat hij terugkomt.’
De belegde broodjes in de nieuwe formule Sandwich & More worden daarom ook in het zicht van de klant gemaakt. Op de vraag waarom hij heeft gekozen voor een aparte formulenaam antwoordt Tholhuijsen: ‘Omdat ik wil dat dit gedeelte uitstraling heeft en opvalt.’ Uitstraling is ook de reden dat er een apart logo is ontworpen. Tholhuijsen heeft om ideeën op te doen voor Sandwich & More in Parijs rondgekeken en hij heeft diverse collega-slagers in Nederland bezocht die eveneens belegde broodjes aanbieden. Ook is hij bij Bakker Bart geweest om te leren. ‘Ik ben naar Bakker Bart gegaan om te zien hoe zij broodjes beleggen en om te zien wat je krijgt voor een bepaalde prijs.’

Commercieel
‘Voor mij (dertien jaar geleden nam hij de zaak over red.) zat een slager in deze zaak, een vakman die goed vlees verkocht. Maar hij moest stoppen omdat zijn omzet achteruit ging; hij was teveel met het product bezig en te weinig met commercie. Ik heb respect voor slagers die een toonbank vol vlees hebben, alleen hier in Renesse zou dat niet meer lukken. Dan moet je daar dus op inspelen.’ Productkennis is ook essentieel, meent Tholhuijsen. ‘Medewerkers leren nu in de praktijk tijdens het maken van de broodjes. Dit is niet de beste methode en dat wil ik deze winter nog leren van collega’s.’

Brood
In tegenstelling tot het assortiment beleg is de keuze in broodjes miniem bij Sandwich & More. Klanten kunnen in Renesse kiezen tussen een stokbrood wit en pistolet wit. ‘Ik heb hier voor gekozen om versheid te kunnen garanderen. Als ik teveel soorten aanbied, blijven de broodjes langer liggen wat de versheid niet ten goede komt.’ Tholhuijsen koopt zijn brood (afbakbrood) in bij Deli XL. Door te kiezen voor afbakken kan ik de klant de hele dag door brood aanbieden en het is altijd vers. Daarnaast is de omzet in Renesse sterk afhankelijk van het weer en dan ben je met afbakken veel flexibeler.’ Tholhuijsen heeft voor Sandwich & More geen extra verkooppersoneel aangesteld. We moeten slimmer werken dan voorheen. Zo koop ik spareribs nu in en snijdt de slager grotere charges.’

Bakkerswereld 26 oktober 2007

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels