artikel

Dick Roele neemt afscheid van levensmiddelenbranche

Dossiers

Na een carrière van ruim veertig jaar, neemt Dick Roele afscheid van de levensmiddelenbranche en van Bake Five. ‘Je ziet dat brood bij heel veel ketens tot speerpunt van het beleid is gemaakt.

Dick Roele neemt afscheid van levensmiddelenbranche

Na een carrière van ruim veertig jaar, neemt Dick Roele afscheid van de levensmiddelenbranche en van Bake Five. ‘Je ziet dat brood bij heel veel ketens tot speerpunt van het beleid is gemaakt.’

Dick Roele koos in 1997 voor een baan als directeur van bakkersorganisatie Bake Five nadat hij diverse functies in de supermarktwereld had doorlopen.

Vanwaar de overstap naar de ‘andere kant’?
‘De retail kende ik al. Dat kunstje hoefde ik niet meer te leren. Wat mij bij Bake Five aantrok, was dat ik terechtkwam bij een organisatie van zelfstandige bakkers, die moest concurreren tegen twee grote, centraal geleide bedrijven: Kamps en Bakkersland. Ik vond het een uitdaging om al die kikkers in de kruiwagen van Bake Five op één lijn te krijgen en ik kende natuurlijk de wensen van de handel. En, eerlijk is eerlijk: Bake Five was in financieel opzicht een meer dan uitstekende werkgever.’

Had u ook affiniteit met brood?
‘Ik vond het in elk geval een afdeling in supermarkten waar nog een hoop werk te doen was.’

Vindt u dat de broodafdelingen van supermarkten in de loop der jaren zijn verbeterd?
‘Absoluut. Je ziet dat brood bij heel veel ketens tot speerpunt van het beleid is gemaakt. Brood is in supermarkten allang geen generiek product meer. Het onderscheid tussen de ketens is alsmaar groter aan het worden. Kijk maar eens naar het aantal soorten, het aantal namen en het aantal verschillende verpakkingen, dat je tegenwoordig in supermarkten ziet.’

Waar zit nu de ruimte voor verbeteringen?
‘De belangrijkste uitdaging voor leveranciers is het verkorten van de ‘lead-time’. Er zit nu nog vaak een dag tussen het moment waarop het wordt gebakken en het moment dat de consument het brood eet. Die tijd moeten we korter maken. Dat gaat ook wel gebeuren. Het afbakken in de winkels gaat een hoge vlucht nemen.’

Waarom is in België de presentatie van brood zoveel mooier?
‘Andere cultuur en een andere historie. Er is daar ook meer ruimte voor brood. Ik heb de presentatiemeubels van Delhaize hier op kantoor staan, maar je krijgt ze door ruimtegebrek bijna niet in de Nederlandse supermarkten. En je moet ook niet vergeten dat we in Nederland met andere veiligheids- en hygiëne-eisen te maken hebben.’

Speelt bij brood de prijs voor consumenten een dominante rol?
‘Absoluut niet. Brood moet lekker zijn en als het dat is, dan betaalt de consument de prijs die ervoor wordt gevraagd. Ik ken bijna geen assortimentsgroep, waarin de prijsverschillen zo ver uiteen liggen. Je hebt bruin brood voor € 0,89 en van € 1,89. Dat is heel veel voor een product dat ooit als generiek werd beschouwd.’

Wordt brood in supermarkten duurder?
‘Ik heb me in mijn hele periode bij Bake Five nooit bemoeid met de consumentenprijzen, maar ik ga ervan uit dat brood dit jaar als gevolg van de stijgende grondstoffenprijzen nog 10 tot 15 eurocent duurder wordt.’

Bakkerswereld 26 oktober 2007

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels