artikel

Het nut van winkeltraining

Dossiers

Wat is het nut van een winkeltraining? Daarover sprak Bakkerswereld met de ondernemers Harrie van Looijengoed en Jeroen Brokking en enkele van hun winkelmedewerkers. ‘Sinds de training maken we geen ruzie meer wie de lastige klant helpt.

Het nut van winkeltraining

Wat is het nut van een winkeltraining? Daarover sprak Bakkerswereld met de ondernemers Harrie van Looijengoed en Jeroen Brokking en enkele van hun winkelmedewerkers. ‘Sinds de training maken we geen ruzie meer wie de lastige klant helpt.’

Winkeltips van Tineke Posthouwer, Ellen van de Langemeen, Corine Busser en Gina Kwispel gingen over tafel. Zij volgden het winkelprogramma van Grobak.

TIPS
- Praat niet over klanten in de winkel. Ook niet als de klant al weg is. Dit komt vreemd over bij andere klanten.
- Betrek klanten bij de onderlinge gesprekken en grappen.
- Zoek oogcontact met klanten
- Probeer je te verplaatsen in de klant, ook in de mevrouw die elke week wel iets te zeuren heeft. Waarom doet ze dat?
- Begroet elke klant met goedemorgen/goedemiddag, hoe druk het ook in de winkel is. Kijk daarbij even op van je werkzaamheden.
- Bespreek in de teamvergadering de problemen die je hebt meegemaakt. Behandel ook de oplossing.
- Zorg dat klachten netjes worden afgehandeld. Geef eventueel een gratis ander product mee.
- Wees je bewust hoe je gedrag in de winkel overkomt op andere mensen.

 

 

Gina Kwispel: ‘Hoewel ik al lang in de winkel sta, doe ik dat nu veel bewuster. Je moet overal op alert zijn, vooral op de kleine dingen. Kijk bijvoorbeeld niet boos of geïrriteerd als een kind zijn vuile handen zet op de net schoongemaakte vitrine. Wees je bewust van de uitwerking van die boze blik.”

 

Harrie van Looijengoed deed mee om meer eenheid in het verkoopteam van zijn drie winkels te krijgen. Tineke Posthouwer en Ellen van de Langemeen proberen zich sinds de training veel meer te verplaatsen in de klant, ook in die mopperkont die elke week komt.

 

Jeroen Brokking zag vooral effect bij zaterdag- en weekendhulpen. Deze meisjes durven nu veel meer. Ze praten meer met klanten en komen meer uit hun schulp. Dat zie ik als een groot voordeel. Daarnaast komt het beter over wanneer iemand anders de dames op het belang van verkoop wijst, dan wanneer ik dat doe.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels