artikel

Veranderingen bij NBC

Dossiers

Het NBC gaat haar koers wijzigen. De organisatie wil het middelpunt worden van de bakkerijbranche. Adviestaken worden verzelfstandigd. Alle veranderingen op een rij:

Veranderingen bij NBC

Het NBC gaat haar koers wijzigen. De organisatie wil het middelpunt worden van de bakkerijbranche. Adviestaken worden verzelfstandigd. Alle veranderingen op een rij:

Hans Koster, ad interim directeur van het NBC: ‘We gaan klein om een strakke basis neer te zetten. Dan pas kun je groeien.’ De vier kerntaken van het NBC zijn nu: procesbeheersing (kwaliteitscentrum), voorlichting brood (VB),scholing & vakmanschap en Trefpunt Wageningen. Hiermee wil het NBC een herkenbaarder gezicht krijgen naar de bakkerijbranche en meer waardering. ‘Alle vier de onderdelen moeten ieder voor zich presenteren, zoals het Voorlichtingsbureau Brood nu al doet. Het NBC is alleen de overkoepelende organisatie.’ Een gevolg van deze gekozen strategie is dat de adviestaken – Bouw en Techniek, Personeelszaken en Bedrijfskunde – worden verzelfstandigd en uitbesteed. Koster: ‘We willen deze afdelingen verzelfstandigen, maar wel de binding houden.
 
Middelpunt
Een ander onderdeel van de toekomstvisie is dat het NBC zich meer wil profileren als het middelpunt van de bakkerijbranche, Trefpunt Wageningen . ‘Ik wil dat de bakker het NBC ziet als hun centrum en dat is nu nog niet voldoende het geval. We moeten hen meer aanleiding geven om hier te komen. Om dit te realiseren komt er een 0800 nummer (0800-Bakkerij Wageningen) waar de bakker terecht kan met vragen over het vak. Ook wordt dit najaar de demobakkerij ontmanteld. Het pand wordt vrijgemaakt en moet gaan dienen als ontvangstruimte. ‘ We willen de achterban graag in huis hebben. De band moet steviger worden. We willen dit realiseren door een goede gastheer te zijn voor clubs als bijvoorbeeld Genootschap voor de Bakkerij. Ook kunnen we vakwedstrijden organiseren en in de toekomst wellicht de Bakkerij van het Jaarverkiezing.’ Het professionaliseren van het kwaliteitscentrum – daar vallen onder andere de productbeoordelingen en hygiëneadviezen onder – is een ander peiler van de nieuwe strategie van het NBC.
Reageer op dit artikel