artikel

Grondstoffenindustrie over smaak

Dossiers

‘Consument kiest altijd voor lekker

Grondstoffenindustrie over smaak

‘Consument kiest altijd voor lekker’
 

Praten met de grondstoffenindustrie over smaak levert geen schokkende nieuwe inzichten op. Toch is men het er over eens dat het een belangrijk thema is dat aandacht verdient. ‘Smaak en versheid zijn de belangrijkste motivaties van een klant om bij de warme bakker te kopen’, zegt Ronald Menting van Bakels Senior. ‘Het zijn de bakkers grootste USP’s (Unique Selling Points, red.), om in marketingtermen te blijven.’
‘Smaak is één van de belangrijkste kenmerken van een product’, zegt ook Monique de Deugd van GB Plange. ‘De consument kiest altijd voor lekker’, volgens Frans Lijnsvelt van Zeelandia.
‘De consument die bij de warme bakker koopt, gaat absoluut voor kwaliteit en daar is smaak een belangrijk onderdeel van’, aldus Frank Sonneveld van Sonneveld Group. ‘Prijs speelt voor die consument een minder belangrijke rol.’
Is de bakker voldoende doordrongen van het belang van smaak? De grondstoffenleveranciers denken van wel. Lijnsvelt: ‘Iedereen kan zien dat er steeds meer gewerkt wordt aan het maken van lekker brood.’ Sonneveld: ‘Wij merken tijdens bijeenkomsten met bakkers dat ze vrij nauwkeurig weten wat hun klanten wel en niet lekker vinden. Het aardige is dat dat ook regionaal verschilt, in Noord- en Zuid-Nederland zijn verschillen in smaak wat betreft aroma, kruimkleur en gepronceerdheid.’
 
Beleving
‘De doorsnee Nederlandse bakker is goed onderlegd en hij is zich bewust van het belang van smaakvolle producten voor het succes van zijn onderneming’, volgens Menting. ‘Maar het omzetten van kennis in de daadwerkelijke uitvoering is nogal eens de bottleneck. Er is ook moed voor nodig om te stoppen met busbrood en alle brood op een stenen ovenvloer te bakken bijvoorbeeld.’
Beleving speelt ook een belangrijke rol bij smaak, vindt men. ‘De consument zal een product als lekker of smakelijk beoordelen aan de hand van het uiterlijk en de presentatie, en dat bepaalt in belangrijke mate de keuze voor aankoop’, zegt De Deugd.
Menting: ‘Het is de uitdaging van de bakker die beleving bij zijn klanten te genereren door de juiste omstandigheden te creëren, door een sfeer te bieden waarin zijn topproducten de plaats en aandacht krijgen die ze verdienen.’
‘Smaakbeleving van brood heeft alles met presentatie te maken’, zegt Lijnsvelt. ‘Wat dat betreft zou de bakkerij ook eens naar het levensmiddelenkanaal mogen kijken. Daar gebruikt men, om het ambachtelijke karakter van brood te onderstrepen, papieren zakken. Niet voor alle producten, maar wel voor de duurdere soorten. De warme bakker doet dat niet, die verpakt al zijn brood, zowel het halfje tarwe als het luxe meergranenbrood in dezelfde plastic zak.’ Dat is jammer, meent hij. ‘Daar laat de bakker een kans liggen.’ ‘De visuele presentatie wekt een bepaalde verwachting’, aldus De Deugd. ‘Onderscheidend kun je zijn door verwachtingen te overtreffen: dan wordt smaak echt genieten.’
 
Van de daken
De bakker zou het thema smaak misschien wel wat meer onder de aandacht van zijn klanten mogen brengen. ‘Schreeuw het van de daken en overtref de verwachting van je klanten’, zegt Menting. ‘Gewoon heerlijke producten maken en de klant door activiteiten in de vorm van ‘preuvenementen’ of smaakworkshops bewust maken van het begrip smaak.’
Communiceren, Lijnsvelt kan het niet genoeg benadrukken. ‘De bakker zou de meerwaarde van zijn product moeten benadrukken. Wat dat betreft doet hij ook te weinig met de mogelijkheden van verpakking.’ Op haast alle verpakte levensmiddelen staan tips voor de consument. Dat zou de bakker ook moeten doen, volgens hem. ‘Belegtips zouden niet misstaan op een (papieren) broodzak en bewaaradviezen in verband met de smaak al helemaal niet.’
 
‘Je bent nooit klaar’
Maar mooi alleen is niet genoeg. De Deugd: ‘Een product is pas écht goed wanneer deze verwachting bij het eten of proeven qua smaak bevestigd wordt. Wanneer die verwachting eenmaal bevestigd is, dan zullen herhalingsaankopen plaatsvinden en creëer je dus loyaliteit voor je product.’
De bakker moet ook niet denken dat hij klaar is wanneer hij een smakelijk broodje heeft dat goed verkoopt, volgens Sonnevelt. ‘Het is wat dat betreft net als met mode. Er zijn ook trends op smaakgebied. Je moet er dus altijd mee bezig blijven je product aan te passen aan de veranderende smaak van de consument.’ En Lijnsvelt tot slot: ‘Een product moet op de eerste plaats lekker zijn en dan pas mooi. Ik denk dat we wat dat betreft niet te veel met vakogen naar brood moeten kijken.’
 
Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels