artikel

BOB: ‘Routemobiel van de bakkerijbranche

Dossiers

De bakkerijbranche is een inkooporganisatie rijker. Begin september startten Eric van Asselt en Walter van de Ven Bake or Buy (BOB). Kwaliteit staat voorop bij de nieuwe organisatie. Andere eigenschappen volgens de eigenaren zijn: helder, transparant en scherpe prijzen. ‘Je kunt ons misschien wel het beste typeren als de ‘Routemobiel’ van de bakkerijbranche.

BOB: ‘Routemobiel van de bakkerijbranche

De bakkerijbranche is een inkooporganisatie rijker. Begin september startten Eric van Asselt en Walter van de Ven Bake or Buy (BOB). Kwaliteit staat voorop bij de nieuwe organisatie. Andere eigenschappen volgens de eigenaren zijn: helder, transparant en scherpe prijzen. ‘Je kunt ons misschien wel het beste typeren als de ‘Routemobiel’ van de bakkerijbranche.’
 

Eric van Asselt (links) en Walter van de Ven hebben gekozen voor een alliantie met het Duitse bedrijf Eiwo. ‘Van hieruit worden de bakkerijen professioneel bevoorraad.’

 

 

 

Als Eric van Asselt en Walter van de Ven zich voorstellen en hun visitekaartjes afgeven valt op dat de titel ‘directeur’ op hun kaartjes ontbreekt. ‘Die titel hebben we bewust er niet op gezet, omdat we no nonsens zijn. Het bedrijf is helder en transparant’, stelt Van Asselt. ‘Geen fratsen dat scheelt, was al bedacht, maar geeft goed weer hoe we georganiseerd zijn’, vult Van de Ven aan. Begin september zijn de twee compagnons officieel begonnen met hun bedrijf BOB (Bake or Buy) in Beek en Donk. BOB houdt zich bezig met de inkoop van bakkerijgrondstoffen en halffabricaten. Waarom een nieuwe inkooporganisatie? ‘We zijn allebei bekend in de sector (Van Asselt was 9 jaar directeur van Weba Inco en Van de Ven werkte bij Friesland Foods, red.) en merkten dat er onvrede was onder bakkers over inkoop’, legt Van Asselt uit. ‘Wij hebben een analyse gemaakt hoe wij die onvrede weg kunnen nemen.’ Het belangrijkste uitgangspunt voor de twee directeuren van BOB is kwaliteit van de grondstoffen. ‘Dat staat altijd voorop. Doe je dat niet dan biedt je eenheidsworst aan en biedt je nog geen onderscheid aan de bakker. Vandaar dat we de producten die we aanbieden eerst uitgebreid zelf hebben getest en hebben laten testen door bakkers. Pas na hun positieve beoordeling hebben we ze in het assortiment opgenomen.’

 

Prijs
Prijs is een ander essentieel punt. Van de Ven: ‘We richten ons op bakkers in het algemeen en de prijsbewuste bakker in het bijzonder. Klanten rekenen af per bestelling. We hebben de prijs van het product losgekoppeld van de levering. Een order kost 35 euro of dat nu een grote of een kleine order is. Boven de 2500 kilo rekenen we geen leveringskosten, omdat wij dan ook kunnen besparen op logistieke kosten. Die besparing geven we terug aan de bakker die de besparing mogelijk maakt.’ Van de Ven: ‘De bakker die zijn zaakjes dus goed voor elkaar heeft krijgt dus voordeel.’ De eigenaren beweren gemiddeld 15 procent goedkoper te zijn dan hun concurrenten. Van Asselt: ‘We kunnen goedkoper zijn, omdat we lagere overheadkosten hebben. We hebben geen mensen in dienst, maar werken met agentschappen. Dat zijn variabele kosten. Momenteel heeft BOB een agent in Brabant en Limburg. ‘We willen uiteindelijk vier of vijf agenten hebben voor Nederland.’ Van de Ven: ‘Daarnaast hebben we gekozen voor een alliantie met het Duitse bedrijf Eiwo uit Coesfeld (net over de grens bij Winterswijk, red.). Van hieruit worden de bakkerijen professioneel bevoorraad. Als het moet kunnen we morgen met vijftien geconditioneerde vrachtwagens het land in.’

 

Assortiment
Een andere manier waarop BOB de kosten laag houdt, is door het bestellen via internet. Bakkers kunnen alle producten bestellen via het world wide web. ‘Bakkers die via internet bestellen, krijgen 7,50 euro korting, want dat scheelt ons ook handeling en dus kosten. Maar faxen of bellen kan natuurlijk ook.’ Van de Ven: ‘Een ander voordeel van internet is dat de bestelling direct wordt doorgestuurd (vertaald in het Duits, red.) naar het distributiecentrum en de bakker zijn bestelling en facturen altijd online kan inzien. Dat voorkomt fouten en nabestellingen. Daarnaast staan wij niet ongevraagd op de stoep, want dat zijn fratsen en dus kosten. Maar als de bakker belt, komen we meteen. We zijn persoonlijk op aanvraag. We zijn de Routemobiel van de bakkerijbranche.’

 

Over het assortiment dat BOB aanbiedt, zegt Van Asselt: ‘Het assortiment is voldoende breed, maar ondiep. De bakker kan uiteindelijk tachtig procent van zijn producten bij ons bestellen. Niet het veelvoud aan doublures en allerlei bestelartikelen want die maken het duur. Het is zaak om de doublures terug te dringen. Zo hebben wij per categorie maximaal drie varianten.’ 

 

Momenteel (medio oktober, red.) heeft BOB bijna honderd klanten. Over een jaar moeten dat er tweehonderd zijn, aldus de eigenaren.

 

Bestellen
Klanten kunnen bij Bake or Buy (BOB) 24 uur per dag bestellen. Via de webwinkel, de fax, agent of telefonisch. Volgens de eigenaren is via internet bestellen (www.bakeorbuy.nl) handig en voordelig, omdat bakkers eigen bestellijsten kunnen aanmaken waardoor dubbelwerk uitblijft. Daarnaast zijn de gegevens beschermd en oude bestellingen oproepbaar.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels