artikel

Bakkers over het Schoolontbijt

Dossiers

Actie en PubliciteitBAKKERSWERELD – Twee bakkers geven hun mening over het Nationaal Schoolontbijt in de Week van het Brood.

Actie en Publiciteit
BAKKERSWERELD – Twee bakkers geven hun mening over het Nationaal Schoolontbijt in de Week van het Brood.

 
John van Dommelen, De Gouden Korenaar, Goes
 
Het zorgt voor actie!’
‘Vorig jaar hebben mijn vrouw en ik samen vijf scholen beleverd, in totaal zo’n 55 klassen. Leuk, maar erg veel werk. Daarom ben ik blij dat de eis van minimaal vijf scholen er dit jaar niet meer is.’ John van Dommelen, eigenaar van De Gouden Korenaar in Goes werd vorig jaar benaderd door de NBOV of hij mee wilde doen aan het Nationaal Schoolontbijt. ‘Het ging om twee scholen in Goes en drie erbuiten. Het initiatief is hartstikke goed, zeker nu het gekoppeld is aan de Week van het Brood. Het is toch altijd weer lastig om een leuke actie te bedenken voor de Week van het Brood. Nu koppel ik het aan het Schoolontbijt. Wat ik precies ga doen, weet ik nog niet hoor. Maar het zorgt in ieder geval voor actie en daar gaat het uiteindelijk om. Ik ga dit jaar zeker weer mee doen, ik hoop met meerdere Zeeuwse collega’s.’ Om de mensen te laten weten dat De Gouden Korenaar meedeed aan het Schoolontbijt, liet Van Dommelen speciaal A4-posters drukken. Deze hing hij op in de scholen en in zijn winkel. ‘Ik wilde mezelf duidelijk als afzender profileren. Mensen moeten natuurlijk wel weten waar het vandaan komt.’ Van Dommelen kan niet zeggen of de leerlingen naar aanleiding van het Schoolontbijt ook daadwerkelijk meer gaan ontbijten. ‘Dat is niet te meten. Je hoopt in ieder geval op een stukje bewustwording.’
 

Hans Heinink, Brood- en banketbakkerij 

Pruyn, Nijmegen

 
‘Het levert veel publiciteit op’
 
Net als vorig jaar doet een aantal Nijmeegse bakkers gezamenlijk mee aan het Nationaal Schoolontbijt. Hans Heinink, eigenaar van Brood- en banketbakkerij Pruyn, is een van de initiatiefnemers. ‘Het is een goede manier om je product onder de aandacht te brengen en je als kwalitatief goed bakkersbedrijf te profileren. Zorg er dan wel voor dat je het ontbijt zelf brengt, in nette, schone bakkerskleding. Daarnaast kun je kinderen en ouders overtuigen van het belang van een goed ontbijt. Vorig jaar was Radio Gelderland aanwezig op school. De verslaggever vroeg aan enkele ouders of hun kind ontbeten had. “Nee. Mijn kind lust ‘s ochtends niets”, was de reactie. En dan zie je ze 5 minuten later hun buikjes rond eten.’
Deze bakker weet dat het behoorlijk wat tijd en geld kost om een goed ontbijt te verzorgen. ‘Maar je krijgt er veel voor terug. Ons leverde het veel publiciteit op en je kunt proberen nieuwe klanten te werven, bijvoorbeeld ouders die hun brood nu nog ergens anders kopen.’ Heinink zegt over het effect op de lange termijn: ‘Het is een duwtje in de goede richting. Het gaat om de bewustwording dat een goed ontbijt belangrijk is. Zowel voor kinderen als hun ouders.’ Dat het Schoolontbijt samenvalt met de Week van het Brood vindt deze ondernemer een goede zaak. ‘Ik ben daar een groot voorstander van. De Week van het Brood was altijd vrij breed. Nu heb je een heel specifieke invalshoek: het ontbijt. Met goed winkelmateriaal en ondersteuning van de ontbijtkrant kun je daar als ondernemer mee scoren.’
 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels