nieuws

Jan Knuivers van Bakkerij Het Suikertuintje: ‘Wees trots op je vak en draag dat uit’

De winkel 1156

Bakkerij Het Suikertuintje van de Betuwe in Maurik bestaat 75 jaar. In de dorpsbakkerij worden meer dan zestig broodsoorten verkocht. Maar niet alleen het assortiment is bijzonder; de visie van de bakker ook. Zo koos hij voor een logo in opvallende kleuren: appeltjesgroen met paars. ‘Ik wil dat mensen mijn producten herkennen, zonder mijn bedrijfsnaam te lezen’, aldus de bakker, die er tijdens een uitzending van ‘Het Familiediner’ achter kwam dat zijn strategie inderdaad heel goed werkt.

Jan Knuivers van Bakkerij Het Suikertuintje: ‘Wees trots op je vak en draag dat uit’
Foto's: Herbert Wiggerman

Het verhaal achter het ontstaan van Bakkerij Het Suikertuintje van de Betuwe is bijzonder. ‘Mijn opa was bakkersknecht en liep in 1942 het gevaar om naar Duitsland uitgezet te worden. Zijn baas was boven de vijftig en liep daardoor dat risico niet meer. Door mijn opa eigenaar te maken, kon ook hij in Nederland blijven’, blikt ondernemer Jan Knuivers glimlachend terug. ‘Maar later bleek de tijdelijke constructie zo goed te bevallen dat ze het zo hebben gelaten.’

De bakkerij is altijd in de Homoetsestraat in Maurik gevestigd geweest. Alleen is het bedrijf halverwege de jaren vijftig, toen de familie de kans kreeg een nieuwe pand te laten bouwen, 200 meter opgeschoven. ‘Dat is een groot voordeel van een dorp; je hebt ruimte in overvloed. We hebben de bakkerij al acht keer uitgebreid’, aldus de bakker, die ook de ruime parkeergelegenheid voor de winkel een groot voordeel vindt. ‘In Tiel is nu overal betaald parkeren ingevoerd en daardoor komen steeds meer inwoners bij ons hun brood en gebak halen. Mensen vinden het tegenwoordig niet erg om iets verder te rijden als ze vervolgens de auto gratis voor de deur neer kunnen zetten.’

Inmiddels is Het Suikertuintje van de Betuwe de enige versspecialist in het dorp, maar dat was vroeger wel anders. ‘Vroeger waren hier negen bakkers en zaten er nog zeven in het buitengebied’, blikt Knuivers terug. ‘Sommige klanten zagen mijn ouders maar eens in de zestien maanden, omdat ze om de beurt alle bakkers bij langs gingen. Toen ikzelf ging venten waren er nog drie bakkers over en bezocht ik de klanten om de twee weken.’ De laatste bakker is zo’n vijftien jaar geleden verdwenen en ook de slagerij, groenteboer en visspecialist zijn gesloten. ‘Mijn vader en ik zijn altijd heel vooruitstrevend geweest’, verklaart de bakker. ‘Wij willen niet afwachten, maar alles in eigen hand houden. En niet vast blijven houden aan het oude, maar altijd goed in de gaten houden wat de consument wil.’

Meer dan zestig broodsoorten

Daardoor is bijvoorbeeld in de loop der jaren het aantal broodsoorten flink toegenomen. ‘We verkopen nu meer dan zestig soorten. Qua productie is het natuurlijk niet handig, maar we proberen wel op de vraag in te spelen’, aldus de bakker, die zo efficiënt mogelijk probeert te bakken. Zo worden de bijzondere broodsoorten vaak in twee fases bereid. ‘Dat werkt prima. De meeste broodsoorten zijn zes dagen in de week verkrijgbaar en in het weekend wordt desembrood aan het assortiment toegevoegd.’

Soms vindt Knuivers het wel eens lastig om te bepalen hoeveel broden hij moet bakken. ‘Vroeger wist je precies wanneer welke klant kwam en hoeveel diegene moest hebben, maar dat is nu heel anders. Nu kan er zo iemand langskomen die zijn vriezer leeg heeft en tien broden wil hebben. Als dat meerdere keren per dag gebeurt, dan hebben we wel een probleem, want we willen niet ‘nee’ verkopen.’

Juttersbrood

Hardlopers in het assortiment zijn de Juttersbrood met pompoenpitten en Lampionbrood. ‘Deze broden zijn niet in de supermarkt te koop en daarmee kunnen we ons echt onderscheiden. Daarnaast zijn het tarwe- en volkorenbrood hardlopers’, vertelt Therése Knuivers. Ook het desembrood loopt goed, al is het geen hardloper. ‘In dit dorp wonen hoofdzakelijk arbeiders en desembrood past niet in hun broodbakje. Ook vinden mensen het lastig dat ze het brood zelf moeten snijden, maar ik wil het niet gesneden in het plastiek verkopen, want dan gaat het karakter van het brood verloren.’

Met uitzondering van bonbons maakt Knuivers samen met drie andere bakkers nagenoeg alles zelf. ‘Zo kunnen we onderscheidend blijven van de supermarkt. Als ik mijn gevulde koeken in zou kopen en men komt soortelijke koeken bij de supermarkt tegen, dan zijn we ons onderscheid kwijt. Klanten komen bij ons, omdat ze ons vertrouwen en het ons gunnen. Als klanten al meer dan 20 meter verleiding bij de supermarkt hebben getrotseerd om vervolgens de moeite te nemen om naar onze winkel te gaan, dan mogen we hen niet teleurstellen.’

Vruchtengebak

Naast een ruim assortiment brood worden er bij Het Suikertuintje van de Betuwe ook veel soorten gebak verkocht. ‘In deze regio eet men vooral bekende producten. Ik ben als banketbakker opgeleid en toen ik het bedrijf van mijn vader overnam, voegde ik allerlei gebaksoorten aan het assortiment toe. Maar deze werden helemaal niet verkocht en zodoende waren ze binnen drie maanden uit het assortiment verdwenen. Ook op dat gebied zijn we altijd blijven luisteren naar de klant.’

In de regio is veel vraag naar vruchten- en aardbeiengebak, heeft de bakker inmiddels ervaren. ‘We zitten natuurlijk in de Betuwe echt in een fruitstreek.’ Naast het vruchtengebak worden ook het hele jaar door veel appelflappen verkocht. ‘We maken ze net iets anders dan de meeste bakkers. In plaats van driehoekjes zijn onze appelflappen dubbelgevouwen rondjes, een soort halve manen. Daardoor zijn er geen droge punten.’ Het model werd ook al door zijn opa en vader gemaakt, maar het recept is in de loop der jaren aangepast. ‘Dat hebben we met de meeste recepten gedaan. Daarbij hebben we onder meer rekening gehouden met de werkbaarheid en met de smaakbeleving van de consument.’

Start in de crisis

Zijn vader nam het bedrijf in 1968 over en zelf is Knuivers samen met zijn vrouw sinds 2008 eigenaar van de bakkerij. ‘Een lastige periode’, blikt hij terug. ‘Het was het begin van de crisis. Maar dat had ook een voordeel: het kon alleen maar beter worden.’ Ondanks de lastige jaren heeft hij nooit bezuinigd op grondstoffen. ‘De marge was wel iets minder, maar toch hebben we ieder jaar groei gerealiseerd. Dat vond ik het belangrijkste. Na de crisis konden we onze prijzen wat laten stijgen, maar toen hadden we onze klanten al aan ons verbonden.’

Ook besloot de bakker om na de overname vrijwel alle contracten met de horeca op te zeggen. ‘In de crisis werden rekeningen laat betaald en waren er veel faillissementen. Er werd telkens gevraagd of wij wat aan de prijs of kwaliteit konden doen, maar daar wilden we niet aan toornen. Daarom hebben we besloten om, op twee klanten na, met het leveren aan de horeca te stoppen en dat is een goede keuze geweest. Als je veel derde kanalen hebt, dan ben je ’s morgens eerst bezig met de auto de weg op te krijgen en kom je daarna pas aan je klanten toe, terwijl wij juist de winkel op nummer één willen hebben. Daar zit voor ons het meeste rendement in’, aldus Knuivers, die vanaf zijn vierde al wist dat hij bakker wilde worden. ‘Het moet echt je roeping zijn. Je moet dit vak met hart en ziel willen doen. Je kunt geen dag versloffen. Onze zoon van zes roept ook al dat hij bakker wil worden én brandweerman. Dus we zullen zien. De tijd zal het leren.’

Naamsverandering

Vroeger droeg het bedrijf de naam Knuivers, maar dat hebben de ondernemers vijf jaar geleden veranderd in Het Suikertuintje van de Betuwe. ‘Die naam heeft mijn vader in de jaren tachtig meegenomen van Curaçao. Daar was een supermarkt/ bakkerij die Het Suikertuintje heette. Jarenlang hebben we onze eigen naam gevoerd met een logo van Het Suikertuintje van de Betuwe ernaast. Toen we merkten dat mensen erg positief op het logo reageerden en we onze huisstijl wilden vernieuwen, besloten we ons bedrijf ook Het Suikertuintje van de Betuwe te noemen.’

Voor het logo hebben de ondernemers voor opvallende kleuren gekozen: appeltjesgroen met paars. Het appeltjesgroen verwijst naar de Betuwe en paars naar het ambachtelijke. De bijzondere kleurstelling is niet voor niets. ‘Eerst wilde ik de merknaam in sierlijke letters weergeven. Maar toen zag ik dat een collega-bakker soortgelijke letters op zijn doos gebruikte en dat je eigenlijk aan de doos helemaal niet kunt zien waar het gebak vandaag komt. Toen ik een keer met mijn vrouw ging winkelen en ik even buiten bleef wachten, viel het me op dat je van sommige tassen al van afstand kon zien van welke winkel ze afkomstig zijn en van anderen niet. Daarom wilde ik naar een kleurstelling toe waarbij je gelijk kunt zien dat de producten bij ons vandaag komen. Zelfs zonder de naam te zien.’

Het heeft bijna twee jaar geduurd voor het logo in de juiste kleurstelling klaar was, maar de inspanningen werken zeker hun vruchten af, heeft de bakker gemerkt. ‘Er werd tijdens het EO-programma ‘Het Familiediner’ een taart van ons uitgedeeld en daarbij hadden ze de onderkant van de doos in de bovenkant van het deksel geschoven. Daardoor kon je niet lezen waar de taart vandaan kwam, maar onze bedrijfskleuren waren nog net te zien. Veel klanten herkenden die gelijk, want we kregen de dagen erna veel reacties. Zodoende weten we dat het werkt’, aldus de bakker.

Dit jaar staat een verbouwing gepland. ‘Eigenlijk wilden we die vorig jaar al doen, maar onze oliebollenverkoop is zo gegroeid, dat we eerst in een nieuwe lijn hebben geïnvesteerd en we kunnen ons geld maar één keer uitgeven.’ Tijdens de verbouwing willen ze de nieuwe huisstijl in de winkel en op de gevel doorvoeren. ‘Nu is alles nog in de oude stijl bordeauxrood en dat willen we vervangen,’ Wat de buitengevel betreft houden de ondernemers nog een slag op de arm. ‘We wilden onze bedrijfsnaam groot weergeven, maar we moeten per vierkante meter reclame belasting betalen aan de gemeente. We wachten eerst de verkiezingen af om te kijken hoe hoog de tarieven worden vastgesteld, want anders kunnen de prijzen behoorlijk hoog oplopen en dat vinden we zonde.’

Lees in Bakkerswereld 2, die 23 februari verschijnt, het volledige interview met Jan Knuivers van Het Suikertuintje. Nog geen abonnee? Vraag dan hier een voordeelabonnement aan. 

Foto's

Reageer op dit artikel