nieuws

Zoet doet het goed in de winkelstraat

De winkel 950

Formules met chocolade, taarten en ander lekkers trekken massaal klanten die de hele dag door in zijn voor een verwenmoment. De winkelstraat verandert van uiterlijk.

Zoet doet het goed in de winkelstraat
Over vijf jaar moeten er zo’n 25 Dunkin’ Donuts vestigingen in Nederland zijn. Foto: Sorbis / Shutterstock

Nederland is in voor zoet. Dat de tijd rijp is bewijst de hernieuwde start van Dunkin’ Donuts. Dit voorjaar opende de Amerikaanse formule aan de Nieuwendijk en de Damstraat in Amsterdam, en onlangs begonnen winkels in de Beethovenstraat, Leidsestraat en Warmoesstraat. Rotterdam en Utrecht zijn op korte termijn aan de beurt. Over vijf jaar moeten er dan zo’n 25 vestigingen in ons land zijn. Dunkin’ Donuts heeft verder plannen voor shop-in-shops in Media Markt en Praxis. Ook shops in tankstations, ziekenhuizen en scholen zijn in beeld.

Consument verandert

Eind jaren negentig was de donutsformule ook in Nederland actief. Toen kwam het tot vijf vestigingen, maar deze verdwenen na enkele jaren weer uit het straatbeeld. De consument is sindsdien echter veranderd: streetfood en on the go-consumptie zijn gewoon, de Nederlander is een echte koffiedrinker en bij dit moment past uitstekend een donut of iets anders zoets.

Dunkin’ Donuts serveert donuts, bagels, muffins en croissants, broodjes en koffie en thee. De winkels in Amsterdam verkopen donuts met een Hollandse twist zoals een donut met een Hollandse koekjessmaak en donuts met namen van Hollandse iconen als Delfts Blauw, De Tulp en De Molen. De versgebakken producten komen uit de eigen bakkerij bij de Amsterdam Arena, goed voor een dagelijkse capaciteit van 150.000 donuts.

Leestip: Vraag naar duurzame cacao blijft stijgen

Uitrol formule

Amba Daoud is de franchisehouder, die de formule in Nederland verder gaat uitrollen. Deze organisatie van horecaondernemer Roberto Fava en financier Nabil Besali maakt deel uit van de Kiro groep. Dit horecabedrijf heeft in de Amsterdamse binnenstad Ice Bakery ijssalons, Bakery Cafés, restaurants en Nutellawinkels. De formules verkopen meer ijs en toonbanken vol wafels, muffins, crêpes, poffertjes, cakes, minicakes, cupcakes, taartjes en koeken, bereid of gevuld met chocoladepasta van Nutella en Duo Penotti.

Het Amerikaanse Dunkin’ Donuts, opgericht in 1950, telt inmiddels meer dan 12.200 winkels in 45 landen wereldwijd. In Europa zijn er 240 te vinden.

Foto: Ma Bella Cakery

Ma Bella Cakery: verbreed naar horeca

Ma Bella Cakery begon in mei aan haar derde vestiging in winkelcentrum Stadshart in Amstelveen. Deze kleurig ingerichte taartbeleveniswinkel presenteert handgemaakte taarten, zoete en hartige producten en dagvers brood voor ontbijt, lunch en high tea.

De twee andere winkels van Ma Bella Cakery zijn te vinden aan het IJ in Amsterdam en in het centrum van Almere, waar het concept ruim een jaar geleden opende. De formule van Monique Trinh, als familiebedrijf gestart in Almere, zoekt naar uitbreiding. Het concept verbreedde van taartenwinkel met high tea party’s naar horeca. De handgemaakte taarten, cupcakes en cakepops voor speciale gelegenheden en voor de winkels worden in de productielocatie in Almere dagelijks gemaakt door een team patisseriebakkers.

Foto: Chocolate Company

Chocolate Company: verdere uitrol

Chocolate Company bouwt aan een verdere uitrol van de franchiseformule. De chocoladewinkel met horeca startte begin mei haar dertiende locatie aan de Haarlemmerstraat in Leiden. ‘De eerstvolgende Chocolate Company Café opent op Eindhoven CS. Daarna volgen vestigingen in Rotterdam, Zwolle, Amsterdam, Tilburg en een drietal andere steden waar we ons nu op oriënteren. De focus ligt voorlopig op Nederland’, vertelt Alexander de Ronde Bresser, sweet retail director van Chocolate Company Café. In Duitsland zijn Chocolate Company Cafés in Aken en Bremen.

De franchiseformule brengt meer dan vijftig smaken chocolademelk, die de klant in het café kan drinken maar ook kan meenemen. Warme chocolademelk met de gewenste smaak maakt hij zelf met de Hotchocspoon, voor de zomer zijn er koude chocoladeproducten als de Coldchoc. De variatie in het assortiment ambachtelijke chocoladeproducten is ook terug te zien in taarten, high tea, dips, spreads, truffels, bonbons en dergelijke.
Chocolate Company begon in 2004 in Aken in de chocoladefabriek van voormalig kok Toussaint Claessens en Mirjam Schroeder. Toussaint ontwikkelde de Hotchocspoon, chocolade in diverse smaken aan een lepel om er chocolademelk mee te maken. Het bedrijf begon met een eerste winkel in Maastricht en opende in 2009 een productielocatie in Kerkrade. De chocoladeproducten worden verkocht via het eigen retailbedrijf Chocolate Company Cafés, al dan niet in franchisevorm, en gaan de hele wereld over.

Foto: Quetzal

Quetzal zet chocolade in de hoofdrol.

De chocoladebar opent deze zomer drie nieuwe locaties. Een dezer dagen start een vestiging in Nijmegen, die in Almere staat ook gepland voor deze maand en op 1 augustus gaat Arnhem van start. De eerste Nederlandse Quetzal Chocoladebar opende vorig najaar in Amersfoort. De franchiseformule brengt producten van diverse chocoladesoorten. De menukaart vermeldt bijna honderd soorten chocolademelk, maar ook chocolademilkshakes, ijs en fruit met chocolade, brownies, wafels, flensjes en andere chocoladeproducten. De chocolade en aanverwante producten worden in de chocoladebars ambachtelijk en duurzaam gemaakt van grondstoffen van Belgische chocoladeleveranciers. De bars van Quetzal staan volledig in het teken van chocolade. De formule waarvan Robert Hoenderdos master franchisegever is, combineert geuren, smaken, kleuren en klanken die op elkaar zijn afgestemd.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels