nieuws

Foodtruck inzetten voor extra promotie

De winkel

Foodtrucks zijn hip en bieden een kans aan versondernemers om hun specialiteit aan een breder publiek te tonen. Maar je moet niet de illusie hebben dat je er flink mee kunt verdienen, waarschuwen enkele ondernemers die actief met hun foodtruck op pad gaan. Volgens hen is een foodtruck vooral een uitstekend reclamemiddel.

Foodtruck inzetten voor extra promotie
Ilse Lamers merkt dat ze met de foodtruck heel dichtbij de klant komt te staan.Foto’s: Fotopersburo Bert Jansen

Arno en Edwin Wapenaar van de gelijknamige slagerij in Vlaardingen zijn heel succesvol met hun foodtrucks en het concept 10BBQ.nl. Het begon allemaal met de liefde voor oldtimers, blikt Arno Wapenaar terug. ‘Mijn broer en ik houden van oldtimers en vonden het leuk om op zoek te gaan naar iets unieks, dat in het verlengde ligt van de barbecue en waarmee we ons echt kunnen onderscheiden. Zeven jaar geleden besloten we een oude Volkswagenbus op te knappen. Deze hebben we zo ingericht dat in de laadbak van de pick-up een barbecuebuffet geplaatst kan worden. Aan de achterkant kan een kok gerechten op de barbecue klaarmaken. Zo is het allemaal begonnen.’ Vervolgens kwam er een Volkswagen Transporter bij. ‘Deze is iets groter en daarom hebben we er een overkapping met bar in kunnen maken, waar alle gerechten bereid kunnen worden. Zo zijn we steeds verder gegaan.’

De belangrijkste bron van inkomsten voor de foodtrucks vormen de bedrijfsfeesten, merkt Wapenaar. ‘Negen van de tien keer vinden deze plaats op het terrein van het bedrijf zelf en soms zoeken we een mooie plek op een grasveld of aan het water op. We nemen wat statafels, barbecues en andere benodigdheden mee en het feest kan beginnen. Alleen het weer vormt soms een struikelblok. Dat maakt het soms wat lastig om te plannen.’

Meer naamsbekendheid

Volgens Lamers moet je met een foodtruck niet de kost willen verdienen.

Daarnaast worden de foodtrucks ook voor festivals gebruikt. ‘Naast een stukje extra omzet dienen de festivals vooral om onze naamsbekendheid te vergoten’, vertelt de slager, die dit jaar vooral zijn gehaktballen wil promoten. ‘We hebben vorig jaar de prijs ‘Lekkerste gehaktbal van Nederland’ gewonnen. Om daar publicitair wat meer mee te doen, willen we de gehaktballen met diverse sauzen op broodjes aanbieden.’ De locatie wordt zorgvuldig gekozen. ‘We bezoeken alleen festivals die dichtbij de slagerij liggen. Het heeft voor ons geen zin om naar Eindhoven of Amsterdam te gaan. Dan zouden we het alleen voor de verdiensten moeten doen, maar dat is lastig. Het kost bezetting en je moet vooraf voor je standplaats betalen of een bepaald kostenpercentage afdragen. Bovendien zijn de opbrengsten ook afhankelijk van het weer en de plaats waar je op het festival staat. En dan moet je heel wat verkopen, wil je er echt aan kunnen verdienen.’

Op veel verschillende manieren bij de mensen binnenkomen: dat was ook de achterliggende gedachte voor de website 010BBQ.nl, die de broers voor hun barbecue-assortiment in het leven hebben geroepen. ‘We merkten dat er mensen waren die in de slagerij geen offerte vroegen, omdat ze ervan uitgingen dat de prijzen te hoog zouden zijn. Met een aparte website zijn we iets laagdrempeliger. Hoewel het daarbij alleen om het aanklikken gaat, want daarna komt al snel onze naam in beeld’, zegt hij lachend.

Verder ontwikkelen

De slagers blijven bezig om hun bedrijf verder te ontwikkelen. ‘Bijvoorbeeld door nieuwe pakketten met grootvlees aan te bieden. Deze kunnen op een feest door een kok worden gegrild en vervolgens kan deze van het afsnijden echt een show maken. De mensen vinden dat erg leuk. Het is mooi om afwisseling te bieden en in te spelen op nieuwe trends. Dat maakt je uniek.’

Collega-ondernemers die met een foodtruck willen starten, moeten volgens Wapenaar niet de illusie hebben dat ze er flink mee kunnen verdienen. ‘Dat is heel lastig. Het bezoek aan foodtruckfestivals kun je het beste deels als reclame zien. Overweeg je om deel te nemen, schrijf je dan op tijd in en geef duidelijk aan op welke plaats je wilt staan. Zorg tot slot voor een goede kostenberekening: wat moet je voor het festival betalen, hoeveel personeelskosten ben je kwijt en hoeveel broodjes moet je dan verkopen om uit de kosten te komen.’

Red Baron

Toine Schreinemachers, eigenaar van Natuurslagerij Schreinemachers in Venlo, rijdt nu zes jaar met een foodtruck rond. ‘Ik wilde meer beleving gaan bieden en een foodtruck leek me daarvoor een uitstekend middel. Op internet kwam ik de Red Baron tegen, een oude brandweerwagen van een uniek type. Ik besloot een bod te doen en gelukkig ging de eigenaar akkoord.’ In de auto plaatste hij een koelkast en drie grote wokbranders, en vervolgens ging hij met de auto op pad. In de eerste jaren bezocht Schreinemachers met de Red Baron vooral evenementen en festivals, maar inmiddels is de nadruk komen te liggen op bedrijfs- en buurtfeesten en bruiloften. ‘We kregen zoveel aanvragen binnen dat ik keuzes moest maken. En een feest geeft meer zekerheid dan een evenement of een festival, want daarbij ben je afhankelijk van de verkoop en kan het weer roet in het eten gooien.’

Op de foodtruck staat met grote letters ‘Brood-show’ geschreven. Toch leent de Piaggio zich voor meer dan brood alleen; ook zoetigheden als appelflappen en kersentaartjes behoren tot de mogelijkheden.

Het rijden met een foodtruck is een proces dat moet groeien, heeft de slager inmiddels ervaren. ‘Destijds waren we een van de eersten met een foodtruck en iedereen wilde er graag gebruik van maken. Maar inmiddels zijn we een bekend gezicht en daardoor zag ik de aanvragen wat stagneren. Daarom heb ik vorig jaar winter een klassieke brandweerwagenaanhanger uit 1954 gekocht waar ik een grote barbecue van liet maken.’

Voor Schreinemachers is de foodtruck echt een hobby. ‘Volgens mij kun je ook het beste op die manier naar een foodtruck kijken. Want zeker als je festivals bezoekt, is het financieel gezien niet altijd rendabel. Ik organiseer zelf ieder jaar een foodtruckfestival in Venlo en daarbij heb ik duidelijk gemerkt dat het weer wel heel bepalend is voor het succes.’

Houben Worstenbrood

Bakkerij Houben is een begrip in Eindhoven. Opa Willem Houben begon in 1935 een bakkerij, waar hij heerlijke worstenbroodjes verkocht. Tot eind jaren negentig werd het familiebedrijf voortgezet door vader Peter en zijn broer Wim. Daarna werd de bakkerij verkocht. Elk jaar rond kerstmis werden er thuis bij de familie Houben nog worstenbroodjes gebakken voor familie en vrienden. ‘Eind 2013 reed Bart Houben met een eigen auto, bakfiets en jeep rond om iedereen de heerlijke worstenbroodjes van Houben te laten proeven’, vertelt Bregje Klaassen, eventmanager van Houben Worstenbrood: ‘Iedereen was zo enthousiast dat we begin 2014 een foodtruck hebben gekocht.’

Inmiddels zijn er twee foodtrucks, een aanhanger en een bakfiets, waarmee de grotere evenementen worden bezocht, zoals de opening van Albert Heijn XL, World Expo Milaan 2015, Breda Jazz Festival, Best Kept Secret, The Flying Dutch, Indian Summer Festival en pretparken zoals Toverland en de Efteling. ‘Het leuke is dat wij vanaf het begin voor de grotere festivals hebben gekozen en dat we steeds meer aanvragen krijgen. Zo snijdt het mes aan twee kanten.’

Klaassen vindt het belangrijk om de evenementen goed te selecteren. ‘Er zijn heel veel foodtrucks. Je zou iedere dag wel op een evenement kunnen staan als je zou willen. Kijk heel goed waar je voor kiest en wees zo onderscheidend mogelijk!’

Bakkers Lamers

In de Piaggio kunnen allerlei producten worden bereid, zoals tapasstokbroden, pizza’s en brood.

De Bakkers Lamers in Oss zijn in 2015 met een foodtruck gestart. ‘Ik wilde heel graag een foodtruck hebben’, blikt Ilse Lamers terug. ‘Dat leek me prachtig bij ons bedrijf passen. Mijn familieleden zetten hun vraagtekens erbij, maar zeiden: ‘Als jij het ziet zitten, werk het dan maar uit en dan zien we wel’, en uiteindelijk werden ook zij steeds enthousiaster.’ Op internet kwam ze een Piaggio tegen, die helemaal kaal was. ‘Deze hebben we door een botenbouwer laten ombouwen tot foodtruck. In Italië hebben we een pizzaoven besteld, die daarna is ingebouwd. Ons reclamebureau heeft het wagentje vervolgens van reclame-uitingen voorzien.’

Aanvankelijk was de achterliggende gedachte om de foodtruck in te zetten tijdens het oogstfeest. ‘Bij de molen in de buurt organiseren wij al jaren samen met andere partijen het oogstfeest. Wij zijn daar aanwezig om het oogstbrood te bakken en hiervoor moesten we altijd een oven huren. Met onze foodtruck zou dat in de toekomst niet meer nodig zijn.’ De Piaggio is een groot succes gebleken tijdens de oogstfeesten. ‘We merken dat we met de foodtruck dichter bij de klant staan. Mensen reageren ontzettend enthousiast en tijdens het bakken worden allerlei vragen gesteld, die wij graag beantwoorden.’

Flexibel

Inmiddels wordt het wagentje bij tal van evenementen ingezet. ‘Het leuke is dat we er heel flexibel mee zijn. We kunnen er allerlei producten in bereiden. Zo hebben we de bus bijvoorbeeld voor een lady’s event volgeladen met onze bekende tapasstokbroden, en hebben we voor een kinderfeestje pizza’s gebakken. Tijdens Vaderdag stond de wagen afgelopen jaar voor de winkel geparkeerd om er stoer mannenbrood met bier mee te bakken. We halen hem steeds vaker voor de dag.’
Verder wordt met de Piaggio ook sponsoring voor goede doelen gedaan en was het wagentje te vinden op een kerstinstuif en een grote wijnbeurs. Ook heeft De Bakkers Lamers diverse keren aan een lokaal foodtruckfestival meegedaan. ‘Naast ons tapasbrood hebben we bijvoorbeeld ook flamküchen met chili con carne verkocht en Focaccia-broodjes met shoarma.’

Samenwerking

Op de foodtruck staat met grote letters ‘Brood-show’ geschreven. Toch leent de Piaggio zich voor meer dan brood alleen. ‘Ook zoetigheden als appelflappen en kersentaartjes behoren tot de mogelijkheden. Volgend jaar willen we samen met een aardbeienboer een project doen. Wij gaan dan met de foodtruck naar hem toe en maken aardbeienvlaaien, waarbij wij de bodems en hij de aardbeien levert. Wij vinden het erg leuk om deze combinaties te zoeken.’

In Italië is een pizza-oven besteld, die vervolgens in de auto werd ingebouwd.

Een van de leukste herinneringen heeft ze aan een privéfeestje. ‘We hebben onze foodtruck zelfs een keer ingezet toen een zakenman met pensioen ging. Hij werd met zijn favoriete truck opgehaald en na het feest hebben we hem in onze kleine Piaggio teruggebracht.’

De foodtruck bevalt ontzettend goed. ‘We hebben nog geen dag spijt gehad. Je moet er niet de kost mee willen verdienen, maar hij is wel heel geschikt voor reclame-uitingen. We hebben er al diverse keren mee in de krant gestaan en delen onze activiteiten ook veel via social media. Dit wagentje kostte 10.000 euro en dat is heel veel geld, maar we zien het als een verlenging van onze reclame-uitingen. Bovendien ontmoeten we op foodtruckfestivals zowel mensen die in de winkel komen als nieuwe klanten. Het is ontzettend leuk; het voelt een beetje als kamperen. We krijgen er nieuwe energie van. Inmiddels hebben onze medewerkers ook het ‘foodtruck-virus’ te pakken gekregen, want zij geven aan ook erg graag op festivals mee te willen werken.’

Reageer op dit artikel