nieuws

‘Winkeldames nauw bij verbouwing betrokken’

De winkel 18

Hugo Jansen en Nancy Bruntink, eigenaren van Bakkerij Oude Wesselink, hebben hun vestiging in Ruurlo compleet verbouwd en uitgebreid met horeca. De winkel heeft nu dezelfde sjieke uitstraling gekregen als de vestiging in Lichtenvoorde. Tevens is gedeeltelijk zelfbediening ingevoerd. Dat bevalt uitstekend. Vooral de verkoop van impulsproducten is flink toegenomen.

‘Winkeldames nauw bij verbouwing betrokken’
Hugo Jansen en Nancy Bruntink, eigenaren van bakkerij Oude Wesselink, zijn blij met hun twee vestigingen in Lichtenvoorde en Ruurlo. Beide winkels hebben nu eenzelfde uitstraling gekregen. Foto’s: Joris Telders

Bakkerij Oude Wesselink in Ruurlo verbouwd en uitgebreid met horeca

Jansen is bakker in hart en nieren. Al op zeer jonge leeftijd wist hij precies wat hij wilde. ‘Op mijn vijfde tekende ik al bakkerijen met een plekje vrij waar mijn moeder mijn naam in moest schrijven; bakkerij Hugo’, aldus de bakker. Zijn partner Nancy, die veel ervaring had opgedaan in de horeca, komt uit een ondernemersgezin uit Winterswijk en weet dus heel goed wat het is om een eigen bedrijf te hebben.

Samen gingen ze op zoek naar een bakkerij in de Achterhoek. ‘We hebben veel bakkerijen bekeken, maar telkens hadden we twijfels. Bij bakkerij Oude Wesselink was dat heel anders. Dit was voor ons allebei liefde op het eerste gezicht. Het voelde direct goed. Een prachtig bedrijf in een levendige en gezellige Achterhoekse plaats; iets mooiers hadden we ons niet kunnen wensen.’

Zo werd de aankoop van de bakkerij in 2003 een feit. De ondernemers besloten de bestaande naam aan te houden. ‘Bakkerij Oude Wesselink was alom bekend. We vinden het wel een sterke naam, passend bij de bakkerij. Bovendien is hier in de omgeving al een bakkerij Jansen gevestigd.’

Uitbreiding productie

De vraag naar brood is in beide vestigingen ongeveer gelijk.

Na enkele jaren werd de winkel vernieuwd. ‘Toen we begonnen was het echt een bedieningswinkel en wij hebben gekozen voor semi zelfbediening, presentatietafels en eenlaagspresentatie van vlaaien, sloffen en gebaksoorten’, vertelt Jansen, die daarnaast de productie wilde vergroten. ‘Ik heb de ovens, machines en rijskast laten aanpassen om de mogelijkheid te creëren een tweede winkel te openen. Eén winkel maakt je in onze ogen heel kwetsbaar. Als deze niet goed loopt, ben je het haasje. In Lichtenvoorde zijn verschillende bakkers gevestigd en toen er nog een nieuwe bij kwam, was ik bang dat onze omzet zou teruglopen, maar gelukkig is dat niet gebeurd.’

Toen ze in 2007 hoorden dat de bakkerij van Hartman in Ruurlo te huur was, hebben Hugo en Nancy direct toegehapt. ‘Ook deze vestiging voelde direct goed. Het is een sfeervolle winkel in een gezellig, gemoedelijk dorp.’ De zaken gingen goed, en toen de ondernemers vorig jaar de kans kregen om het pand te kopen, besloten ze dat te doen. Daarna volgde een ingrijpende verbouwing, waarbij de oppervlakte van de winkel flink werd vergroot. ‘Het pand bestond voorheen uit een winkel, een bakkerij en een woonhuis. Omdat onze productie in Lichtenvoorde plaatsvindt en we de bakkerij dus niet gebruiken, hebben we het woonhuis naar de bakkerij verplaatst. Zodoende is een aanzienlijke ruimte vrijgekomen. We hebben een nieuwe pui geplaatst en de winkel heeft een prachtige aanblik gekregen.’

Sjieke uitstraling

De winkel in Ruurlo kreeg een nieuwe pui.

Ook de inrichting werd totaal vernieuwd en aangepast aan de stijl van de vestiging in Lichtenvoorde. ‘In Lichtenvoorde hadden we rood- en goudtinten gekozen, die ook in ons logo, in onze verpakkingen en in de kleding van ons personeel terug te vinden zijn. Dat zijn heel sjieke kleuren, die enorm opvallen. Ze combineren mooi bij onze zwarte vloer en het grijze plafond. We vonden het mooi om beide winkels dezelfde uitstraling te geven. Het maakt niet uit of klanten in Lichtenvoorde of Ruurlo komen, beide winkels hebben hetzelfde gevoel.’

Semi-zelfbediening

Ook de vestiging in Ruurlo was van oudsher een traditionele toonbankwinkel. ‘Vanwege het succes van de semi-zelfbediening met voor een deel voorgesneden grootbrood in Lichtenvoorde hebben we besloten deze ook hier in te voeren. Net als de presentatietafels en de eenlaagspresentatie van gebak, vlaaien en sloffen. Bovendien hebben we goed over de routing nagedacht en een aparte in- en uitgang gecreëerd, zodat de klanten echt langs al onze producten worden geleid.’

Dat blijkt ontzettend goed te werken. ‘We zijn nu twee maanden open en hebben echt enorm weten te plussen. Voorheen werd tijdens het winkelbezoek zo nu en dan iets extra’s meegenomen, maar nu men de hele winkel doorloopt, worden veel meer impulsaankopen gedaan. De verkoop van onze cakesoorten is met 30 procent gestegen. De routing, de zelfbediening en de mooie presentatie leveren ons echt een groot voordeel op.’

Altijd volle winkel

Klanten hoefden nauwelijks aan de zelfbediening wennen.

De winkelinrichting is verzorgd door Emondt in Enschede. Jansen: ‘Emondt heeft ervoor gezorgd dat de winkel er op de minst drukke dagen toch vol uitziet. Zo kunnen we bijvoorbeeld een aantal schappen rechtop zetten. Deze hoeven we dus niet te vullen, terwijl de ruimte er ook niet leeg uitziet.’

Wel moeten de schappen op drukke dagen vaker worden bijgevuld, hebben de ondernemers ervaren. ‘Ook daar is door Emondt een oplossing voor bedacht. Onder onze meubelen is extra kastruimte aangelegd, waar de ingepakte producten klaarliggen. Zo kunnen we de schappen gemakkelijk vullen en presenteren we altijd een volle winkel. Door de uitgekiende presentatie kunnen we op drukke dagen meer producten kwijt. Zo ziet de winkel er alle dagen mooi uit.’

Schetsen van personeel

Opvallend is dat de drie winkeldames nauw bij de verbouwing zijn betrokken en zelf drie delen van de winkel hebben ontworpen. ‘We hebben een heel betrokken team en hebben hen vooraf gevraagd wat zij belangrijk zouden vinden in de nieuwe winkel. Een dame stelde een speciale chocoladeafdeling voor, een tweede medewerkster wilde graag een lunchroom en de derde zag mooie kansen in een terras. Gelukkig konden Nancy en ik in alle ideeën meegaan. Zelf zaten we ook aan deze drie uitbreidingen te denken.’

Vervolgens hebben de winkeldames in samenwerking met Emondt geschetst hoe de onderdelen er volgens hen uit zouden moeten zien en zo is de inrichting uiteindelijk ook geworden. ‘Het is bijzonder dat het personeel zelf de

De nieuwe chocoladeafdeling is volgens Jansen een goede aanvulling op het bedrijf.

inrichting heeft bedacht en inmiddels is ieder verantwoordelijk voor zijn eigen onderdeel’, vindt Jansen. ‘Dat heeft de betrokkenheid nog verder vergroot.’

De nieuwe chocoladeafdeling is volgens hem een goede aanvulling op het bedrijf. ‘We hebben een nieuwe chocolademachine aangeschaft, waarmee we een onderscheidend assortiment chocola kunnen bieden. In Ruurlo presenteren we dit nu in een speciale hoek. De chocoladeproducten liggen nu echt in de spotlights en het resultaat is een hogere omzet en omloopsnelheid.’

Lunchroom

Ook de lunchroom is een zeer welkome aanvulling op het bedrijf. ‘We merken duidelijk dat het ‘out of home’-segment aantrekt. Er komt steeds meer vraag naar belegde broodjes. Ruurlo is een heel toeristisch dorp en daarnaast rijden er ook veel vertegenwoordigers en andere zakenmensen door het dorp, die hier even stoppen om een broodje te eten. Dat was voor ons reden om uit te breiden met een horecagedeelte met een bar en diverse tafels

In de lunchroom worden diverse koffie- en theesoorten, frisdranken, diverse koeken en gebakjes en een assortiment belegde broodjes, panini’s en tosti’s geserveerd.

en stoelen. We merken dat de zakenmensen meestal voor de bar kiezen, terwijl de toeristen aan een tafeltje plaatsnemen’, zegt Jansen, die in de zomer ook graag een terras voor zijn winkel wil openen. ‘Onze locatie leent zich daar uitstekend voor en momenteel proberen we alle vergunningen rond te krijgen.’

In de lunchroom worden diverse koffie- en theesoorten, frisdranken, diverse koeken en gebakjes en een assortiment belegde broodjes, panini’s en tosti’s geserveerd. ‘We verkopen een aantal speciale broodjes met Achterhoekse streekproducten, die we er echt uit laten springen, en daarnaast worden diverse standaard belegsoorten aangeboden’, aldus de bakker, die toevoegt dat de horeca uitstekend loopt. ‘Vanaf half elf, elf uur zit het hier meestal vol.’ Ook in het lunchgedeelte wordt een semi-zelfbedieningsconcept gehanteerd. ‘Men kan aan de balie een broodje bestellen en als dat klaar is, wordt het naar de tafel gebracht. Maar de eerste aanzet ligt dus bij de klant. En daarnaast is het bijvoorbeeld ook mogelijk om een ‘coffee to go’ mee te nemen.’

Vaste werkwijze

Jansen: ‘We hebben een vaste werkwijze ontwikkeld, die ons erg goed bevalt. We voeren nieuwe ideeën in één winkel uit en houden vervolgens nauwlettend bij welke onderdelen op welke punten goed lopen en of we er tevreden over zijn. De goede dingen nemen we vervolgens over in de andere winkel en daar voegen we nog een paar nieuwe elementen aan toe. We hebben nu twee mooie stabiele vestigingen, die gelijk zijn aan elkaar. Door de jaren heen hebben we een flinke omzetstijging gerealiseerd en na de laatste verbouwing is deze alleen nog maar verder toegenomen. Het is heerlijk om te kunnen sturen tussen twee prachtige winkels.’

Dit artikel is verschenen in het mei-nummer van Bakkerswereld. Wilt u meer bedrijfsreportages lezen? Vraag dan snel een kennismakingsabonnement aan. 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels