nieuws

BakkerijMonitor: meer klanten tijdens Paasweek bij bakkerijen

De winkel

Uit de eerste resultaten van de BakkerijMonitor blijkt dat er meer kopende klanten bij ambachtelijke bakkerijen zijn geweest in de Paasweek dan dezelfde periode vorig jaar. Totaal gezien stijgt het aantal transacties in de Paasweek met 0,9 procent.

BakkerijMonitor: meer klanten tijdens Paasweek bij bakkerijen
Foto: Koos Groenewold

Vooral het aantal transacties op Goede Vrijdag laat een sterke stijging zien van 4,2 procent terwijl het aantal transacties op de zaterdag gelijk gebleven is. Ondanks de stijging van het aantal transacties is de omzet in de Paasweek gedaald met 1,3 procent. Gemiddeld gezien zijn er 2,36 artikelen verkocht en daalde de gemiddelde besteding met € 0,19 per kopende klant.

Opsteker voor de branche

Cumulatief gezien staat de index van de BakkerijMonitor op een stijging van de omzet met 2,3 procent bij 1 procent meer klanten. ‘Het is goed voor de ambachtelijke bakkerijsector dat we zien dat er meer kopende klanten zijn. Deels wordt de omzet gecompenseerd door een stijging van de prijzen en de gemiddelde besteding, maar dat er meer kopende klanten zijn is een opsteker voor de branche’, aldus Friso Berghuis van de BakkerijMonitor. ‘Een groot gedeelte van de stijging realiseren de bakkers in het begin van de week. Op de vrijdag en zaterdag zien we nog wel dat het aantal kopende klanten onder druk staat. Een uitdaging die ik graag aan ga met bakkers die hier nog kansen zien.’

De gegevens uit de BakkerijMonitor zijn gebaseerd op een panel van 300 individuele vestigingen in de ambachtelijke bakkerijsector en wordt wekelijks automatisch ververst. Voor deelnemende bakkerijen is het mogelijk om wekelijks inzicht te krijgen in de eigen ontwikkeling en de ontwikkeling van het panel.

Reageer op dit artikel