blog

TEAM-avond!

De winkel

Vanavond ga ik weer rond de tafel zitten met de winkeldames. Rode draad is deze keer: zorgen dat de klant op alle dagen van de week in dezelfde winkel binnenstapt én op dezelfde manier geholpen wordt, ongeacht wie er die dag werkt!

TEAM-avond!
Yvonne van Gils

Dit is een goede samenvatting van een gesprek dat ik had met mijn ‘rechterhand’, chef van de winkel. Alle kleine ergernisjes van haar en mij opgeteld gaven dit inzicht.

Ons winkelpersoneel kent weinig tot geen verloop en dus werken de dames al jaren op vaste werkdagen met dezelfde collega’s. Dit heeft voor- en nadelen natuurlijk. Heel veel werkzaamheden zijn routine geworden en er is maar een half woord nodig om elkaar te begrijpen.

Toch zijn er kleine dingen die mij storen en die klanten misschien ook opvallen: het niet goed afronden van klantcontact (gewoon weglopen als klant nog staat in te pakken), schapkaartjes worden overal en nergens weggelegd waardoor ze ook wel eens kwijtraken, gebak wordt dan weer scheef en dan weer recht in de vitrine uitgestald, de gebaksetiketten worden soms wel en soms niet op de dozen geplakt… enzovoort.

Vooral wanneer er wegens ziekte of vakantie een ander ‘team’ op een werkdag staat, komen deze dingen naar voren. Het zijn misschien maar piepkleine opmerkingen, maar deze kleine dingen kunnen verbeterd worden als we ze bespreekbaar maken in de groep. Ik ben ervan overtuigd dat het beter is om te vragen naar een oplossing dan dat ik een oplossing aandraag en aan hen opleg. Het heet niet voor niets een TEAM-avond: Together Everyone Achieves More!

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels