blog

Klantenbinding

De winkel

Hoe ga je zorgen dat je klant nog eens terugkomt? Met andere woorden: hoe ga je zorgen dat de keus elke keer op jouw winkel valt? Je zou verwachten dat we allemaal de meest voor de hand liggende factoren opsommen: goede kwaliteit leveren, vriendelijke bediening en superservice. Misschien aangevuld met een spaarsysteem en niet te vergeten: sponsoring van verenigingen. Als ik naar de winkels kijk die in deze crisistijd floreren, dan zijn dat juist winkels die al deze parameters niet hoog in het vaandel hebben staan. Ze focussen op vooral één ding: prijs! De discountsupermarkten zijn een goed voorbeeld daarvan.

Klantenbinding

Wat betreft assortiment, verlichting (tl-buizen), sfeer (geen muziek) en service (geen spaarsysteem) merk je duidelijk verschil. Toch vindt consumenten dit geen probleem en stappen zij heel makkelijk van een A-merksupermarkt over naar de discountsupermarkt (vaak worden beide winkels elke week bezocht).

Dit maakt me een beetje moedeloos. Als ik bedenk hoeveel aandacht en energie er zit in allerlei details in onze winkel (ruime keuze, mooie etalage, moderne verlichting, spaarsysteem enzovoort), dan vraag ik me af of dit nu echt klanten oplevert.

Tegenwoordig bezoeken mensen met een normaal huishoudbudget net zo makkelijk de discountwinkels als mensen die echt elk dubbeltje moeten omdraaien. Tien, twintig jaar geleden was er nog schroom om deze winkels binnen te lopen, maar in deze crisistijd ben je gek wanneer je deze winkels niet bezoekt, hoor ik om me heen.

Ik voel er niks voor om met die discountbeweging mee te gaan, want je kunt nooit ALLE klanten tevreden stellen en vasthouden, heb ik in al die jaren wel geleerd. Maar we blijven wel gaan voor die 100 procent en dát merken onze klanten!

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels