blog

Imago

De winkel

Het NBC heeft het online platform 
brood.net vernieuwd. ‘In de strijd voor een beter imago van brood in Nederland’, zo meldt de organisatie over dit op zichzelf prachtige initiatief. Met broodpromotie is immers niets mis, met het aantonen van de voedingswaarde van brood evenmin.

Imago
Imago

Toch is er iets in het begeleidend schrijven wat me triggert, me korzelig maakt zelfs. Het is de tweede zin: ‘In de strijd voor een beter imago’.

Bakkers en hun belangenorganisaties zouden helemaal niet moeten hoeven strijden voor een beter imago van brood, borrelt er in me op. Ze moeten strijden – als je dat al zo wilt omschrijven – voor het brood zélf. Kortom: goed brood bakken. Dan komt dat imago vanzelf. Sterker nog: dan is het er al.

Als ik brood schrijf, bedoel ik natuurlijk ook banket, chocolade, patisserie. Of een oliebol, om maar een actueel onderwerp aan te snijden. ‘Veel bakkers zijn te ver verwijderd geraakt van hun product’, zegt Echte Bakker Jan Toet uit Apeldoorn, terwijl hij proefdraait met oliebollen. ‘Kijk en luister naar je deeg’, is zijn motto.

Het komt dus aan op vakmanschap. In het productieproces en in het ondernemerschap. Want ook ondernemen is een vak en dat valt niet mee. Ik zie dat bij een flink aantal ondernemers die meedoen aan de training Grip op je bakkerij. Bakkers die achter hun ovens vandaan komen en in de winkel gaan staan om de kopers van hun product te leren kennen. Na vier sessies is niet alleen het onderlinge vertrouwen, maar ook het zelfvertrouwen enorm gegroeid. De cursisten gaan staan voor wat zij willen, omdat ze hun doelen duidelijk krijgen. Vanuit die positie geven ze het goede voorbeeld aan hun medewerkers, zodat het bedrijf door het hele team gedragen wordt.

Terug naar Toet: Bakkerswereld ging op stap met Gildemeester Chris Scholtens voor het vaktechnische verhaal achter de oliebol. We kwamen terecht bij Toet, die Scholtens naar zijn bakkerij haalde om een nog betere oliebol te bakken. Toet werd vorig jaar vierde in de AD-Oliebollentest. Hij is ook een van de deelnemers aan Grip op je bakkerij. Toeval? Of komt het doordat hij een bakker is die de strijd aangaat voor een goed product? Als hij opnieuw de top vijf van de AD-test haalt, is dat een mooie opsteker voor zijn imago. Dankzij dat mooie product.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels