artikel

Alles wat u moet weten over winkelinrichting

De winkel 755

Winkelinrichting wordt steeds meer een mix van allerlei soorten stijlen en materialen. Ondernemers proberen zoveel mogelijk inspiratie op te doen en combineren hun mooiste ideeën met elkaar. Zo wordt een heel persoonlijke winkel gecreëerd. Keuzevrijheid in tijd en mate van bediening, maar ook de vrijheid om zich vrij te kunnen bewegen, wordt steeds belangrijker. Geen statische winkels, waarin de klant lijdzaam staat te wachten, maar winkels waarin de zintuigen worden geprikkeld.

Alles wat u moet weten over winkelinrichting
Bij Bakkerij Hagedoren in het Limburgse Beek worden volgens Infrashop alle zintuigen geprikkeld. Foto: Infrashop

Ondernemers worden tegenwoordig van alle kanten geïnformeerd. Via social media, blogs, Pinterest, webinars en door inspiratie op te doen door veel bij andere bedrijven op bezoek te gaan in binnen- en buitenland. ‘Het resultaat daarvan is dat men graag een mengeling van opgedane ideeën in de winkel wil integreren en dit bespreekt met de interieurinrichters’, zegt Frans van Erkel van Van Erkel Presentatie & Communicatie.

Zelf geeft Van Erkel ruim twintig jaar advies over interieurs, waaronder op het gebied van kleuren en materialen. ‘Vroeger zag je in een bakkerswinkel één duidelijke kleur, of één materiaal, zoals eikenhout, dat overal in de winkel werd toegepast. Nu heeft een winkel bijvoorbeeld één corner ingericht met witte tegels, daarna een gedeelte met hout, vervolgens een deel dat is uitgerust met stoer materiaal zoals metaal met glas en hout, en tot slot een gedeelte met Italiaanse tegels. Zo ontstaat een mix van stijlen om de verschillen in de productgroepen aan te duiden.’

Krijtwanden of -borden worden nog steeds volop
toegepast.
Foto: Van Erkel Presentatie & Communicatie

Sfeer en beleving

Sfeer en beleving creëren blijft vandaag de dag – en ook in de toekomst – heel belangrijk, weet Van Erkel. ‘Dit zie ik vaak terugkomen in een combinatie tussen een industriële en huiselijke inrichting.’ Sfeer, gezelligheid, ambacht en bourgondisch zijn volgens hem daarbij vaak de kernwaarden. ‘Er zijn natuurlijk ook winkels met een strak interieur, maar daarbij valt het me op dat deze ondernemers vaak thuis ook een strakke inrichting hebben. Wat men in huis creëert, verschilt vaak weinig van de winkel. Een groot deel van hun leven vindt in de winkel plaats en ondernemers willen graag voor de klant en henzelf als voor het personeel een fijne werkplek samenstellen, die van alle gemakken is voorzien en waarin ze zich thuis voelen.’

Het valt Van Erkel op dat ondernemers echt hun eigen identiteit willen benadrukken. ‘De bedrijfsnaam moet als het ware een handelsmerk worden. Dit zie ik steeds meer gebeuren. Zo moet bij wijze van spreken op de verpakking de handtekening van de bakker staan. Daarnaast worden steeds meer eigen foto’s gebruikt en video’s van het productieproces getoond. Daardoor komt er ook meer openheid vanuit de winkel naar de productieruimte.’

Op het gebied van materialen ziet hij steeds vaker de combinatie tussen donkere baksteen (warm) en staal (koel). ‘Warme accenten kunnen worden gelegd met natuurlijke materialen, zoals hout en leer. Daarnaast brengen ook planten warmte in de winkel. Ze hoeven niet per se echt te zijn. Kunststof cactussen in potten kunnen al hét verschil maken.’

Er wordt steeds meer voor stoere verlichting gekozen, zoals oude lampen, in combinatie met goede productverlichting, merkt Van Erkel. ‘Dat laatste is essentieel. De productverlichting moet optimaal zijn. Ook zie ik steeds vaker groepen lampen terugkomen met bijvoorbeeld een zitje eronder.’

Naast een losse presentatie, worden ook veel producten in manden of kistjes getoond. Manden van ijzerdraad zijn een noviteit.
Foto: Van Erkel Presentatie & Communicatie

Presentatie

Op het gebied van presentatie is Van Erkel altijd op zoek naar nieuwe materialen. ‘De cardprinter is een blijvertje. Een groot deel van de ondernemers is hier inmiddels op overgestapt en gebruikt bijvoorbeeld zwarte, of houten kaartjes. Een enkeling gebruikt nog van die lamineerhoesjes.’

Naast een losse presentatie, worden ook veel producten in manden of kistjes getoond. Een noviteit zijn manden van ijzerdraad, die in allerlei maten en vormen bij Van Erkel verkrijgbaar zijn. ‘De manden hebben een ambachtelijke en industriële uitstraling en zijn heel geschikt voor bijvoorbeeld de presentatie van losse broden en broodjes. Ze passen helemaal bij deze tijd.’ Ook krijtwanden of krijtborden met teksten worden nog steeds volop toegepast. Van Erkel komt ze in allerlei vormen tegen: met de hand geschreven op krijtborden in wit of in diverse kleuren (overgewaaid uit Italië), in Las Vegas-stijl, dus met verlichting, of bijvoorbeeld in verroest staal. Maar het liefst nog steeds zelf geschreven, omdat dit toch het meest ambachtelijke is.’

Ook merkt Van Erkel dat zelfbediening een beetje in populariteit afneemt. ‘Diverse ondernemers komen hier tijdens een restyling op terug en kiezen bijvoorbeeld weer voor gedeeltelijk zelfbediening in plaats van volledig. Dat komt vooral, omdat ze vinden dat ze zich anders toch te weinig kunnen onderscheiden van de supermarkt.’

Consumenten hebben een groeiende behoefte aan vrijheid in de winkel. Bakkerij Gommans in het Limburgse Sevenum speelt hier uitstekend op in. Foto: Infrashop

Keuzevrijheid

Consumenten hebben een groeiende behoefte aan vrijheid in de winkel, merkt John Dekker van Infrashop. ‘Keuzevrijheid in tijd en mate van bediening, maar ook de vrijheid om zich vrij te kunnen bewegen. Geen statische winkels, waarin de klant lijdzaam staat te wachten achter de rug van een andere klant, maar winkels waarin de zintuigen worden geprikkeld. De consument wil het ambacht echt ‘voelen’. Als de zintuigen (ruiken, horen, proeven, voelen en zien) geprikkeld worden, is de kans op hogere aankoop groot. In ons ontwerpproces is dit een heel belangrijk uitgangspunt.’

Ook het assortiment van de ondernemer, diens positionering en toekomstperspectief zijn bij de ontwikkeling van winkelinrichtingen altijd zeer belangrijk voor Infrashop. ‘Op basis van deze gegevens ontwikkelen wij winkels die elke keer weer een eigen identiteit, routing en indeling hebben. Eén ding hebben onze winkels gemeen: een duidelijke opdeling van assortimentsgroepen die voor de consument een logische opbouw heeft. Hierdoor zien klanten meer en kunnen zij uit een compleet aanbod eenvoudig keuzes maken.’

Een opvallende presentatie bij Bakkerij Mestrom aan de Zuidhof in het Limburgse Geleen.
Foto: Infrashop

Verscheidenheid

Op het gebied van materialen en kleuren is er volgens John Dekker een duidelijke hang naar authenticiteit en verscheidenheid. ‘Meer natuurlijke materialen in combinatie met bijzondere kleuraccenten. Staal, glas, tegelwerk, bijzonder stucwerk en hoogwaardige kunststoffen worden in onze productieplaatsen verwerkt. Het op smaakvolle wijze combineren van al deze verschillende materialen is één van onze specialismes.’

Voor de nabije toekomst verwacht hij dat het afrekenen en betalen een significante verandering laat zien. Dekker: ‘Alternatieve betaalmethodes zullen in de bakkerswinkel leiden tot een andere aanpak op de winkelvloer.’

Daarnaast wordt het vinden van de juiste locatie voor bakkerijen nog belangrijker, verwacht Dekker. ‘Horeca-activiteiten zijn niet uit te sluiten, maar zijn niet op alle locaties even succesvol. We denken vanuit onze kennis en expertise graag mee bij het bepalen van de juiste mix op de juiste locatie’, aldus John Dekker.

Dit artikel verschijnt in de mei-editie van Bakkerswereld die deze week op de mat valt. Meer van dit soort verhalen lezen? Vraag dan snel een voordeelabonnement aan.

 

Reageer op dit artikel