artikel

Van bakvakmanschap tot compleet ondernemerschap

De winkel 9

Salesmanager Pieter Huuskes en accountmanager Bjorn Veldman van Emondt Interieur Projecten in Enschede geloven heilig in de toekomst van de ambachtelijke bakkerij. ‘Consumenten willen beleving, kwaliteit en emotie de hele dag door. Wanneer je als bakker die vertaalslag maakt en een ‘echt verhaal’ vertelt, dan kun je plussen.’

Van bakvakmanschap tot compleet ondernemerschap
Bjorn Veldman en Pieter Huuskes: ‘Mensen willen verrast worden, iets speciaals proeven, een versbeleving’.

Het tweetal noemt het de kunst van de verleiding. ‘Supermarkten blijven altijd bestaan en de online verkoop van brood gaat toenemen. Met alleen het verkopen van een halfje wit of een gesneden bruin brood red je het als ambachtelijke bakker niet meer. De hamvraag is hoe je zonder schaalvergroting de consument zover krijgt dat hij toch naar jou toekomt. Wij zeggen: zorg voor onderscheidende producten en laat je zien in de bakkerij. Je moet weten wat je DNA is. Maak een sterkte/zwakte analyse. Wat zijn je speerpunten en wat zijn je helden? Desem, spelt, of lokale ingrediënten? Specialiseer. Bak het beste of meest gezonde brood en/of banket. Leg de nadruk op het ambacht door klanten te laten zien en te vertellen hoe jij je producten maakt. Dat bindt. Of verbreed het assortiment en kies voor meerdere eetmomenten. Mensen willen verrast worden, iets speciaals proeven, een versbeleving. Van ’s morgens tot ’s avonds. Het gaat om de beleving en bevestiging van ‘hier hoor ik bij’. Als je dat goed doet, dan verdient zelfs een bakkerij met één winkel op een A1-locatie een goede boterham.’

Van ambachtelijke naar moderne bakker

Emondt zette al in 2014 tijdens het Bakkersvak in Rosmalen de toon in  de transitie van de traditionele ambachtelijke bakker naar de moderne bakker als complete ondernemer met de introductie van het Multi Moments Concept. Een concept met meerdere eetmomenten per dag in de zaak: een croissantje in de ochtend, traditioneel brood bij de lunch, bruschetta als borrelhap en desembrood voor bij de soep met het avondeten. De achterliggende gedachte: een klant moet meerdere tussenstops bij de bakkerij kunnen maken. Pieter Huuskes: ‘Vaak stopt de bakker te vroeg met de actieve bakverkoop.  Een gemiste kans. Op het moment dat tweeverdieners uit hun werk komen, kunnen ze nergens meer terecht. Behalve bij een supermarkt. Door het aantal eetmomenten te verlengen vergroot je de omzet en de opbrengst per m2.’ Bjorn Veldman: ‘Speciaalbrood als gezonde vervanger van Chinees of patat. Met soep erbij. Of een pizza of pasta. Meel met water is brood, meel met ei is pasta. Hoe gemakkelijk kan het zijn?’

Ommetje

Dat consumenten graag bereid zijn een ommetje te maken voor traditionele bakkers die iets extra’s bieden bewijzen Dennis en Kim de Jong van De Jong Deli in Teteringen. Zij ruilden in 2016 hun dorpswinkel in voor een gloednieuwe zaak aan de doorlopende weg tussen Teteringen en Breda. Zij omarmden met succes het Multi Moments Concept van Emondt. Samen breidden ze hun assortiment brood en banket uit met vlees- en vleeswaren, koffie en thee, maaltijden, soepen, bonbons, wijn en desserts. Tegelijkertijd verruimden ze de sluitingstijd naar zeven uur ’s avonds. Klanten kunnen er van het ontbijt tot en met het avondeten terecht. De Jong Deli is bakker, slager en traiteur ineen: brood, banket, horeca en andere foodproducten onder één dak. ‘Dit is het meest vergaande voorbeeld van de bakkerij van de toekomst’, aldus  Pieter Huuskes. Hij voegt er meteen aan toe dat niet iedere bakkerij geschikt is voor horeca of complete maaltijden. ‘Dat hangt onder meer af van locatie, faciliteiten en omgevingsfactoren. Maar een traditionele bakkerswinkel zou op een traffic locatie al gebruik kunnen maken van het Multi Moments Concept. ’

Interieur

Het interieur speelt een belangrijke rol in de moderne ambachtelijke bakkerij van de toekomst is de mening van Pieter Huuskes en Bjorn Veldman. ‘Brood en/of banket met of zonder horeca, om welk concept het ook gaat, de eerste oogopslag is ontzettend belangrijk’, weten Huuskes en Veldman. De sleutelwoorden van de interieurbouwer zijn zichtlijnen en attentie. Pieter Huuskes: ‘Producten moeten op het goede moment op de juiste plek in het juiste zicht van de mensen liggen. Dat leidt tot een toename van de gemiddelde besteding. Mensen moeten buiten al geprikkeld worden als ze door een winkelstraat lopen en binnen moet die prikkeling doorgaan. Wij zijn daar onderscheidend in.’ Een mooi voorbeeld is het dynamische verlichtingsplan van het bedrijf, waarmee een hogere belevingswaarde van de gepresenteerde producten wordt gecreëerd.
Naast een maximale presentatie zijn de door Emondt gebruikte materialen en toepassingen flexibel, energiezuinig en gericht op een lange houdbaarheid. ‘Vitrines, schappen, koelsystemen, wij maken alles zelf. Met onze nieuwste presentaties kan een ondernemer eenvoudig een ontbijtvitrine later op de dag tot een lunchvitrine en dinervitrine omtoveren. Ideaal voor het Multi Moments Concept’.
Nog een pluspunt: one-stop -shopping. Bakkerijen profiteren optimaal van de synergie tussen de vier bedrijfsonderdelen van Emondt: Interieur Projecten, Koeltechniek, Klimaatbeheersing en Service en Onderhoud. ‘Eén aanspreekpunt voor alles. Dat scheelt tijd en geld,’ weet Pieter Huuskes.

‘Maar’, zegt hij erbij. ‘Je kunt het in de winkel nog zo goed voor elkaar hebben met je producten en je interieur, als het personeel niet meegroeit, heb je een probleem. Ook de servicegraad van de medewerkers moet omhoog. Klantvriendelijkheid en service zijn vanzelfsprekend. Daarnaast moeten ze jouw verhaal (DNA) kunnen overbrengen naar de klant. Productkennis is een absolute vereiste.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels