artikel

Wim Landwaart opent versparadijs

De winkel

Sinds de agf-winkel is uitgebreid met een bakkerij, patisserie-, maaltijden- en thee-afdeling, vertoont Landwaart Culinair trekken van een kleine supermarkt. Toch benadrukt eigenaar Wim Landwaart juist de verschillen met retail. ‘Alles wat wíj verkopen, is dagvers. Je ziet dat eetgewoontes veranderen.’

Wim Landwaart opent versparadijs
Wim Landwaart: ‘Ik merk heel duidelijk dat de vraag naar dagvers bij veel klanten stijgt.’ Foto’s: Ton Kastermans

Waar de term supermarkt van Wim Landwaart absoluut niet gebruikt mag worden, doet de benaming versmarkt wél recht aan deze bundeling van speciaalzaken onder één dak. Landwaart Culinair wordt gerund door een Landwaart, een familie die al langer dan een eeuw in de voedingsbranche actief is.

Krijn Landwaart begon in 1922 een kruidenierszaak in Kortenhoef. In die plaats is Wim Landwaarts broer Johan tegenwoordig AH-franchiser. Zelf kwam de Maartensdijker in 1981 in het familiebedrijf van zijn ouders te werken, destijds een Extra Markt. Maar de eigenzinnige ondernemer besloot al in 1987 een andere weg in te slaan en alleen nog maar verse groente en fruit te verkopen.

Wim Landwaart had het ook toen al niet op kunstmatige toevoegingen en E-nummers. ‘Die hopen zich op in je lichaam en dat kan nooit goed zijn. Het is toch niet normaal dat een liter melk 20 dagen houdbaar is. Wat is daar dan allemaal aan toegevoegd?’

Groentespeciaalzaak met kwaliteit

Sinds enkele weken is de groentespeciaalzaak in het winkelcentrum aan het Maertensplein in het zo’n 5200 inwoners tellende Maartensdijk uitgebreid met andere assortimentsgroepen. Dat het hier om kwaliteit gaat, daaraan hoeft niemand te twijfelen.

Vorig jaar bekroonde Brancheorganisatie AGF Detailhandel Nederland (ADN) de groentespeciaalzaak van Landwaart nog met drie sterren. Het hoogst denkbare aantal. De ondernemer werd ter inspiratie vorig jaar dan ook bezocht tijdens de door Distrifood georganiseerde Dag van de Supermarkt. De bezoekers waren onder de indruk van het ‘brede en verrassende assortiment, vriendelijk en kundig personeel, volle schappen en alles dagvers’.

Blaricum en Baarn

Landwaart, die zijn onderneming samen met zijn vrouw en zoons runt, floreerde jarenlang met zijn groentespeciaalzaak. Vorig jaar kocht hij het belendende pand van Marskramer en nu heeft hij zijn agf-zaak omgetoverd tot een versparadijs.

‘Mensen komen uit plaatsen als Blaricum en Baarn hier de boodschappen doen. Het bestedingsniveau is daar ook vrij hoog’, geeft Wim Landwaart grif toe. ‘Maar ik merk ook heel duidelijk dat eetgewoonten veranderen en dat de vraag naar dagvers bij veel klanten stijgt. Wij mijden het gebruik van verkeerde E-nummers, want gezondheid en kwaliteit zijn voor ons het belangrijkst.’

Bakkerij met alleen desembroden

Landwaart is daarom in het pand, waar tot 2008 een Lidl met 900 vierkante meter was gevestigd, van start gegaan met een bakkerij waar alleen desembroden worden geproduceerd.

‘Het deeg is niet met gist gerezen, maar met desem als rijsmiddel. Door de lange rijstijd heeft het brood een volle smaak. Het brood is 18 uur onderweg, het moet de tijd krijgen’, vindt de ondernemer, die voor kwaliteit gaat en bakker Maurits de Greef aan zich heeft gebonden. Deze talentvolle bakker trainde met het Nederlandse BoulangerieTeam en behaalde zilver tijdens het EK broodbakken voor jeugdteams in Frankrijk. Landwaart: ‘Ik heb ambacht nodig in mijn zaak, want ik wil me per se onderscheiden van de supermarkt.’ Landwaart Culinair scoorde ook hoog tijdens de Bakkersvakwedstrijden in Drachten.

Bourgondiër

Landwaart koopt de producten in bij groothandels en importeurs, en daarnaast bij veilingen en vaste telers, in Nederland en België. Hij ervaart dat de consumenten graag iets meer willen betalen voor kwaliteit.

‘Je hoeft echt niet in Maastricht te wonen om bourgondiër te zijn. We zien hier mensen die van ver komen en veel verse spullen inslaan.’

In het pand naast Landwaart Culinair is bakker Bos gevestigd en daarnaast de enige supermarkt van het dorp, de Jumbo van franchiser Farendhorst. ‘We kunnen prima met elkaar overweg. Ik zie de Jumbo niet als concurrent en andersom ook niet. Onze winkels versterken elkaar. Hoe meer loop er hier is in het centrum met supermarkten en speciaalzaken, hoe beter.’

3000 tot 3500 bezoekers

Het aantal klanten is na de verbouwing gestegen naar tussen de 3000 en 3500 bezoekers per week. Ze lopen met winkelwagentjes door de zaak, die nu drie kassa’s telt. Voor de verbouwing is de winkel vier weken gesloten geweest. Ook de productieruimtes zijn uitgebreid. De maaltijden, de gesneden groenten en de salades worden allemaal in eigen keuken bereid.

Er zijn nu een warme keuken, snijkeuken, bakkerij en patisserie, die allemaal met elkaar en de winkel in verbinding staan. De werkzaamheden lagen in de bouwperiode niet helemaal stil, want Landwaart is ook cateraar, die maaltijdsalades, soepen en verse kant-en-klare maaltijden levert aan restaurants, zorginstellingen, bedrijven en kinderdagverblijven in de buurt. Ook kunnen buffetten worden afgenomen.

Ideeën uit België

De ideeën voor zijn winkel heeft Landwaart opgedaan in België en Zwitserland, waar hij veel vertoeft om inspiratie op te doen, ‘aangezien deze landen op culinair gebied verder zijn dan wij’. De ondernemer heeft weinig derving doordat maaltijden aan het eind van de dag worden ingevroren voor kinderdagverblijven. Snijresten worden vaak opgehaald door boeren, daardoor gooit Landwaart nagenoeg geen eten weg.

Bij de openingsreceptie waren de genodigden zeer onder de indruk van de versheid en de kleurenpracht. Wim Landwaart: ‘We komen steeds een stapje verder. Ik heb nog veel meer plannen, waar ik nu helaas nog niets over kan zeggen.’

Foto's

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels