nieuws

Oliebollen doen het goed aan de Costa Blanca

De bakkerij

De Nederlander Marc Aalberts bakt en verkoopt zijn oliebollen op een bijzondere locatie: aan de Spaanse Costa Blanca.

Oliebollen doen het goed aan de Costa Blanca
Oliebollenverkoop in Spanje.

Aan de Spaanse kust loopt de verkoop van oliebollen de laatste twee maanden van het jaar zo goed, dat Marc Aalberts vorig jaar besloot te investeren in een Unidos doseermachine en een twee meterbak met doorschuifsysteem. ‘Nederlanders weten onze kraam altijd te vinden en Spanjaarden vinden het leuk om eens een oliebol uit te proberen. Alleen zien ze de krenten vaak voor chocolade aan’, vertelt de ondernemer lachend.

‘In Nederland had ik nog nooit een oliebol gebakken’, zegt Aalberts lachend. Samen met zijn gezin besloot hij naar Spanje te verhuizen, omdat hij had gehoord dat het ondernemersklimaat daar beter is. Samen met zijn vrouw opende hij de noten- en kaaswinkel van Don Panchito in een grote supermarkt en daarnaast staan ze drie dagen in de week op de markt. ‘Op die markt werden richting het einde van het jaar oliebollen verkocht door Joop Oliebol. Toen deze ondernemer ermee stopte, vroeg hij of wij zijn werk misschien wilden overnemen. ‘Waarom ook niet’, dachten we en zodoende heb ik met een wokbrander en een paellapan mijn eerste oliebollen gebakken. Het eerste jaar heeft Joop ons nog geholpen, zodat we alles goed op de rit konden krijgen.’

Aalberts wilde zich graag verder in de baktechniek. ‘Er zijn hier in de buurt meer mensen die oliebollen bakken, dus ik heb hen om wat tips gevraagd. En daarnaast heb ik op beurzen en op internet veel informatie gevonden. Veel ideeën opdoen en uitproberen. Dat is in mijn ogen het belangrijkste.’

1200 oliebollen per uur

Na dat eerste jaar besloot hij te investeren in twee grote ovens. ‘Er waren best veel oliebollen verkocht en dan is een wokbrander niet echt ideaal’, blikt hij lachend terug. Vorig jaar besloot hij de verkoop nóg professioneler aan te pakken en te investeren in een CREARE® twee meterlijn met doorschuifsysteem en een Unidos doseermachine van de EverBake Group. ‘De CREARE 2000 heeft een capaciteit van 1200 oliebollen á 65 gram per uur. De frituurlijn, die geschikt is voor vier manden, heeft een aftapkraan aan de onderzijde met inlegrooster en uitlektafel aan de zijzijde van de bak. Erg handig is de digitale temperatuurregelaar en de uitlezing voor een temperatuurvastheid van de olie tijdens het bakken.’

Het automatische doorschuifsysteem waarborgt een vaste baktijd, waardoor er een constante hoge kwaliteit van de oliebol ontstaat en de oliebollenbakkers worden ontlast. De Unidos doseermachine, tot slot, zorgt ervoor dat de grootte van de bol, de doseersnelheid en het aantal bollen kunnen worden ingesteld. ‘We hebben niet voor deze investering gekozen vanwege de hogere capaciteit, maar vooral vanwege het gemak. Op oudejaarsdag moeten er een behoorlijke hoeveelheid oliebollen gebakken worden en deze machine maakt ons dat wel een stuk gemakkelijker.’

Reserve-onderdelen

Aalberts was de machine op een beurs tegengekomen en had direct een klik met het bedrijf. ‘We hebben nooit spijt van onze aankoop gehad en zijn nog steeds erg tevreden. Toen de medewerkers van EverBake hoorden dat wij in Spanje woonden, hebben ze ons allerlei extra reserve-onderdelen meegegeven. En mocht zich toch onverhoopt een probleem voordoen, dan mogen we de servicedienst dag en nacht bellen.’

De machine bevalt uitstekend. ‘Het automatisch doseren geeft ons ontzettend veel gemak. Goed doseren is best een handigheidje en nu hebben we er geen omkijken meer naar’, aldus de ondernemer, die ook op andere punten zijn productie zo gemakkelijk mogelijk wil maken. ‘Het eerste jaar bestelde ik pallets appels en sneden we alles met de hand. Maar dat doen we niet meer. Ik laat nu de appelblokjes iedere week vanuit Nederland kant-en-klaar bezorgen. Vooral op de laatste dag is er bijna geen tijd om te snijden en dan werken de voorgesneden appels stukken beter.’

Gekoelde werkruimte

Aalberts start ieder jaar in november met de oliebollenverkoop. ‘We verkopen alle bollen vers en meestal bak ik er een paar honderd per keer. We bakken de oliebollen in onze opslag, waar ik een kleine productieruimte met een koel- en vriescel heb gebouwd. Natuurlijk is het het leukste om voor het oog van de klant te bakken, maar hier in Spanje gelden strenge hygiëneregels. Daarom hebben we besloten om de bollen in onze eigen hygiënische en gekoelde ruimte te bakken. Zo kunnen we onafhankelijk van de buitentemperatuur de temperatuur in de ruimte zelf regelen en verschilt onze productie dus niet van die van de oliebollenbakker in Nederland.’

Vervolgens worden de oliebollen in een kraam voor de winkel verkocht. ‘Daarnaast verkopen we ze natuurlijk ook op de markt en we zijn van plan om het aantal verkooppunten nog wat verder uit te breiden’, vertelt Aalberts. Datzelfde geldt voor het assortiment. ‘We verkochten altijd oliebollen met en zonder krenten en appelbeignets, maar we willen nu ook rum rozijnenbollen en tompouche-oliebollen gaan verkopen. Bij deze laatste variant snijden we de bollen door en spuiten we ze op met banketbakkersroom. Vervolgens doen we aan de buitenkant nog wat roze fondant.’

De oliebollen lopen als een trein. ‘Er wonen hier in de buurt genoeg Nederlands en daarnaast krijgen we ook veel Engelse, Duitse en Spaanse klanten. Dat komt met name doordat we heel actief zijn op Facebook.’ De Spaanse klanten moesten volgens hem best even aan de Nederlandse lekkernij wennen. ‘Ze kennen natuurlijk de Churros, een deegsnack die ook gefrituurd wordt, maar dat is natuurlijk wel iets heel anders. Toch vinden Spanjaarden het leuk om eens een oliebol uit te proberen. Daarbij denken ze vaak dat de rozijnen stukjes chocolade zijn’, zegt hij lachend.

Juiste sfeer

Ook heeft hij een duidelijk verschil tussen de Nederlandse en Spaanse klant ontdekt. ‘De Spanjaarden kopen meestal één of twee oliebollen en eten deze vervolgens op straat op, terwijl de Nederlandse klanten een zak met een stuk of elf bollen mee naar huis nemen.’

Hij heeft in de loop der jaren veel leuke reacties gekregen. ‘Zoals gezegd zijn wij hier niet de enige oliebollenverkopers, maar onze collega’s gaan vaak een maand, een week of een dag voor oud en nieuw open, terwijl wij al ruim op tijd met de verkoop beginnen. Bovendien hebben we echt wat van onze kraam gemaakt. We hebben hem versierd met allerlei vlaggetjes en andere dingen die met oliebollen te maken hebben. Zo proberen we onze klanten in de juiste sfeer te brengen.’

Al valt dat laatste nog niet mee. ‘Het is natuurlijk heel apart als je met een buitentemperatuur van 22 graden aan het oliebollenbakken bent. Bovendien is het hier overdag heel licht, dus hoef je ook geen gezellige verlichting op te hangen voor de donkere dagen. Maar gelukkig eten de mensen er niet minder om!’ De ondernemer besluit: ‘Het hele jaar hebben we het druk met onze noten- en kaashandel, maar de periode voor oud en nieuw is echt ons feestje!’

Lees ook: ‘Optimale voorbereiding is essentieel voor oliebollenverkoop’

De oktober editie van Bakkerswereld staat volledig in het teken van oliebollen.
Nog geen abonnee? Maak snel kennis met Bakkerswereld.

Foto's

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels