blog

Kies, verander en word uniek

De bakkerij 587

Mijn laatste column over de prijsaanbiedingen leverde nogal verschillende reacties op. Uiteraard is de locatie van je bedrijf bepalend in je bedrijfsvoering en elke klant is natuurlijk anders. Maar de belangrijkste reden voor mijn argument is: op wie richt jij je?

Kies, verander en word uniek

Ik heb ooit een ondernemer horen zeggen dat hij zich richt op alle typen klanten. Volgens mij kan dit niet. Je kunt je niet op de bovenkant van de markt richten, de onderkant en alle verschillende dingen daaromheen. Je kunt niet biologisch zijn met het goedkoopste brood. Ik richt mij op de bovenkant van de markt. Dan bedoel ik dat ik bewust klanten zoek die geld te besteden hebben voor duurdere en luxere producten of die bewust voor kwaliteit en pure producten kiezen. De klant die voor 30 cent een krentenbol wil hebben, hoeft niet bij mij te komen.

In mijn optiek worden de producten in de supermarkt steeds beter. Niet ver hier vandaan is een aantal jaren geleden een fabriek neergezet, die producten kan maken waar ik jaloers op word. Het verschil tussen bakker en supermarkt zal, als het zo doorgaat, steeds kleiner worden. Het afbakken of zelfs bakken in de supermarkt wordt steeds gewoner. Steeds meer consumenten roemen de verse broodjes van de supermarkt en het kost amper wat. Waarom zouden ze dan nog naar de bakker gaan? Op prijs gaan wij het nooit winnen van de supermarkt en daarom moeten wij ons richten op kwaliteit. Niet klanten lokken met een aanbieding, maar met onderscheidende producten en uniek zijn. Als je uniek bent en kwaliteit hebt, ben je niet duur, maar een toevoeging voor iemand.

Ik denk dat je als bakker moet gaan kiezen de komende jaren. Óf je wordt heel uniek, óf je wordt heel groot. We zien al een enorme verschuiving de laatste jaren. Steeds meer bakkerijen worden open en kiezen voor een nieuw assortiment. Ze worden uniek in het straatbeeld. Ook zien we dat andere bakkerijen groeien door middel van steeds meer filialen. De standaard bakker op de hoek met een busje wit en bruin gaat het niet redden in de toekomst. Net als ik over tien jaar geen zacht kleinbrood meer maak. Of je nu in een dorp of een stad woont, het gedrag van de consument verandert.

Wat je tien jaar geleden deed, kan over tien jaar niet meer. Je moet kiezen en veranderen. Word uniek!

Reageer op dit artikel