blog

Ga online

De bakkerij

Eind januari bereikte ons het nieuws dat het personeel van de V&D 6 procent van het salaris moet inleveren. De Schoenenreus is voor de tweede keer failliet gegaan en hoopt op een nieuwe doorstart. De redenen: de crisis en de online concurrentie.

Ga online

Ik denk niet dat er ooit een bakker zal zijn die de online concurrentie de schuld zal geven van zijn faillissement, maar het blijkt maar weer hoe belangrijk die markt wordt. Wij investeren al jaren veel tijd en geld in onze online zaken als websites, webshops en social media.

Afgelopen december betaalde dit zich voor het eerst echt terug. Om jullie toch nog eens te overtuigen van het nut van online verkoop, heb ik wat statistieken van de laatste twee weken van december opgezocht. Ruim 3700 unieke bezoekers in onze webshop, met als hoogtepunt op maandag 29 december 585 unieke bezoekers. Daarvan plaatsten er 120 een bestelling en de helft daarvan werd buiten onze openingstijden om geplaatst. Tussen 20.00 en 22.00 uur kwam er elke vier minuten een bestelling binnen. Ruim 45 procent bezocht de webshop via de mobiele telefoon en de bezoekers verbleven ongeveer 2,5 minuut in onze webshop. Op 31 december waren er ongeveer 400 webshopbestellingen, waarvan er 280 gratis werden thuisbezorgd.

In alle vergelijkingsmogelijkheden die er in onze branche worden aangeboden, zie ik helaas de online verkoop nog nergens terug. Ik kan deze cijfers dus ook niet vergelijken met die van andere bakkerijen, maar ik denk dat ze redelijk uniek zijn. Mocht je dus nog geen webshop hebben, dan zou ik er dit jaar nog zeker eens goed over nadenken. Elke bakker heeft nu toch wel een website, neem ik aan?

Reageer op dit artikel