artikel

NBC slaat brug tussen bakker en consument

De bakkerij

Het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) is springlevend. Hét kennis- en adviescentrum van de brood- en banketbranche vertaalt wetenschappelijke, vaktechnische en wettelijke kennis en markttrends naar praktische adviezen en diensten op het gebied van proces, product, voedselveiligheid, productinformatie, gezondheid en marketing voor de ambachtelijke en industriële bakker. Directeur Flip van Straaten: ‘Wij maken elke bakker sterker.’

NBC slaat brug tussen bakker en consument

Hij schetst het droombeeld van een consument die de bakker als betrouwbaar en eerlijk ziet en dagelijks geniet van bakkerijproducten, omdat ze passen in een moderne levensstijl. ‘Daar werken we dagelijks aan in de praktijk.’ Dat is volgens Van Straaten broodnodig in een wereld waarin pseudowetenschappers, dieetgoeroes en koolhydraatcriticasters met populistische oneliners en broodjeaapverhalen voor verwarring zorgen. ‘De bakker is dagelijks bezig met waar hij goed in is: mooie producten bakken. Tegelijkertijd leeft hij in een enorm speelveld. De wereld verandert, de consument wordt steeds kritischer en mondiger. Wij weten wat de consument wil, bijvoorbeeld in hoeverre voedselveiligheid belangrijk is voor hem of haar. Wij slaan een brug tussen bakker en consument.’

NBC doet dat op drie manieren. ‘We gaan met de bakker zelf aan de slag, we communiceren via brood.net rechtstreeks met de consument de positieve waarden van de sector en de producten en we versterken de branche door samen te werken met universiteiten, onderzoeksinstellingen, leveranciers en de brancheorganisaties NBOV en NVB.’

Consument overtuigen

Flip van Straaten geeft een toelichting: ‘Wij hebben veel kennis in huis. Onze mensen kennen de bakkerijbranche door en door en volgen de marktontwikkelingen op de voet. Wij participeren onder meer in wetenschappelijke onderzoeken over gluten en de gezondheidswaarde van tarwe. Als vooraanstaande voedingswetenschappers zoals professor Brouns van de Universiteit Maastricht duidelijk aangeven dat er geen wetenschappelijk bewijs is dat gluten slecht zijn en er toch veel mensen over klagen, ja, dan communiceren wij dat zeker naar de bakker en de consument. Dat doen we ook naar aanleiding van stapels onderzoeken die aantonen dat het eten van volkorengranen een positief effect heeft op de gezondheid. En als er grote issues zijn in de landelijke media, dan ondernemen wij actie en geven wij een tegengeluid.’

Bruikbare diensten

NBC zet alle kennis om in bruikbare diensten voor bakkers. Een goed voorbeeld is de onafhankelijke procesanalyse en het -advies, waarmee procesadviseurs van NBC inzichtelijk maken welke verbeterpunten er zijn en welke stappen een bakker moet nemen om zijn producten naar een nog hoger niveau te tillen. Andere product- en procesgerichte tools voor bakkers die zich willen blijven versterken: een kwaliteitsanalyse van de grondstoffen, de proefbakkerij, een productbeoordeling en een consumentenpanel voor brood- en banketproducten. ‘Ja, we kunnen zo ontzettend veel doen om de bakker te helpen’, bevestigt Flip van Straaten nogmaals.

Hygiënecode

Ook op het gebied van voedselveiligheid, gezondheid en marketing. ‘Wij zijn beheerder van de Hygiënecode voor de Brood- en Banketbakkerij. Onze hygiëneadviseurs helpen op een persoonlijke wijze met advies en workshops om de hygiëne in een winkel of bakkerij op het gewenste niveau te brengen. Qua voedselveiligheid bestaat er voor de bakker geen sterkere partij in Nederland. Daarbij weten wij exact hoe het zit met de wet- en regelgeving rondom etiketten en productverpakkingen, allergenen en het zoutgehalte. Wat mag wel en wat mag niet en nog belangrijker: wat wil de consument en hoe kan de bakker daar op inspelen? Wij verrichten op aanvraag lokaal marktonderzoek, mysteryshop- en klanttevredenheidsonderzoeken, zodat bakkers weten wie hun klanten zijn, wat zij belangrijk vinden en wat er nog beter kan.’

‘Brood met Goud’

Communicatiemanager David de Bruijn wijst op nog een marketingtool uit de koker van NBC, die imagoverhogend voor de hele branche werkt: ‘Bekroond met Goud’. ‘Dat is de nieuwe kwaliteitsstandaard voor bakkerijproducten in Nederland. Speciaal gericht op de consument. Een bekroning met goud verdien je bij een hoge productkwaliteit. Met dat topproduct kunnen bakkers uitgebreid communiceren richting de consument. Zij ontvangen een gedrukt Gouden certificaat voor in de winkel en extra promotiematerialen om hun verhaal te versterken. Deze dienst past in onze visie die gericht is op de consument.’

Brood.net

Als laatste, maar niet minder waardevol verwijst David de Bruijn naar www.brood.net, zijn geesteskind. Het succesvolle onlineplatform voor consumenten trok in 2017 maar liefst 1,1 miljoen bezoekers. En het bereik van sociale media was nog vele malen groter. De site barst van de informatie. Nieuws over wetenschappelijke inzichten over de gezondheid van brood, recepten, productinformatie, filmpjes en blogs die uit het leven zijn gegrepen, koppelingen met Facebook, Twitter en Pinterest. Allemaal laagdrempelige content om het juiste imago van brood over de bühne te brengen: gezond, lekker en veelzijdig. ‘Als wij het verschil tussen wit-, bruin- en volkorenbrood goed weten uit te leggen, iets wat de gemiddelde consument echt niet weet, dan hoeft de bakker dat zelf niet te doen.’

Wij helpen u graag verder

Heeft u hulp nodig van onze adviseurs of wilt u meer weten over wat wij voor u kunnen betekenen? Ga dan naar www.nbc.nl of bel met 0317-471212.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels