artikel

Herlancering VitaSon-broodmixen van Sonneveld

De bakkerij

Sonneveld heeft zijn VitaSon-broodmixen vernieuwd, zodat ze volledig aansluiten bij de huidige wensen en behoeften van de ambachtelijke bakker én de consument. Zo bevatten de mixen geen toegevoegde suikers, palmolie, lupine, lactose en soja, maar zitten ze wél vol granen en andere gezonde ingrediënten.’

Herlancering VitaSon-broodmixen van Sonneveld
VitaSon Deens Rogge. Foto: Sonneveld

Dit artikel is een advertorial en verschijnt buiten verantwoordelijkheid van de redactie.

Al jaren staan de VitaSon-broodmixen van Sonneveld bekend als zeer makkelijke en smakelijke mixen voor het bereiden van ‘dagelijks’ brood en diverse specialiteiten. Aanleiding voor de herlancering van het VitaSon-assortiment was een onderzoek naar de wensen en behoeften van zowel bakkers als consumenten. ‘Omdat we graag willen weten wat er in de markt speelt, doen we regelmatig marktonderzoek naar onder meer consumententrends. Daarnaast houden we branche-afspraken en wetgeving goed in de gaten’, legt Product Group Manager Marjolein Slingerland uit. ‘Dit keer hebben we ons gefocust op de waarde die consumenten hechten aan zaken als e-nummervrij, biologisch en het gebruik van bijvoorbeeld lactose en palmolie. Hierover hebben we 400 consumenten een enquête laten invullen en dat leverde voor ons interessante resultaten op.’

Eerlijke producten

Uit het onderzoek blijkt onder meer dat de gemiddelde consument veel minder geïnteresseerd is in e-nummervrij dan dat de retail doet geloven. Slingerland: ‘Men wil vooral weten wat men eet en snappen wat er op het etiket staat. Ook aan biologisch wordt minder waarde gehecht dan dat wij aanvankelijk dachten. De geïnterviewden vinden het vooral van belang dat ze eerlijke producten op hun bord krijgen.’

De uitkomsten van het onderzoek heeft Sonneveld vertaald naar haar VitaSon-broodmixen. ‘VitaSon bestaat al sinds 1999 en in de loop der jaren is het aantal soorten uitgebreid. We hebben alle varianten naast de onderzoeksresultaten gehouden en besloten dat de nieuwe VitaSon-broodmixen vrij moeten zijn van lactose, soja en lupine en er worden geen suikers meer toegevoegd.’

Duidelijk verhaal

Dat sluit volgens haar volledig aan bij de wensen van de bakkers. ‘Naast het onderzoek onder de consumenten hebben we ook met bakkers gesproken over hun ervaringen. Wat vinden consumenten volgens hen belangrijk? Het blijkt dat ze niet veel vragen van hun klanten krijgen, maar als mensen iets willen weten, dan heeft dat vaak betrekking op lactose. Daarom hebben we dit ook uit onze mixen gehaald. Zo kan de ambachtelijke bakker een duidelijk verhaal vertellen aan zijn klant. Met VitaSon zit je altijd goed, want de mixen bevatten altijd de juiste bestanddelen. Discussieloos brood dus.’

Daarnaast heeft Sonneveld het aantal ‘goede’ ingrediënten vergroot. Slingerland verduidelijkt: ‘Van een meergranenbrood mag je verwachten dat er meerdere granen inzitten en daar hebben we voor gezorgd. Het bevat minimaal drie soorten graan en VitaSon Multigranen zelfs vijf verschillende soorten graan en van elke graansoort minimaal 5 procent op het eindproduct.’

Aan de bakeigenschappen van de mixen is verder niets veranderd, benadrukt de manager. ‘Uit onze gesprekken met bakkers blijkt dat ze erg tevreden zijn over zowel de veelzijdigheid van de mixen als de deegverwerking, de deegtolerantie en de dosering. Daarom zijn deze hetzelfde gebleven.’

Voor meer informatie zie: www.sonneveld.com/VitaSon. De herlancering van VitaSon gaat samen met de lancering van een aantal nieuwe recepten. Daarnaast is er een consumentenactie ontwikkeld en zijn er speciale toonbankkaarten die bakkers in hun winkel kunnen neerleggen. Op deze kaarten worden de gezonde aspecten van brood in het algemeen benadrukt en de vernieuwde VitaSon-mixen gepromoot.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels