artikel

‘Automatiseren geeft zoveel rust

De bakkerij

Patisserie Broekmans in Venlo werd 85 jaar geleden gestart. De basis van het assortiment, banket en chocolade, is onveranderd gebleven. Dat geldt zeker niet voor de bedrijfsvoering. Automatiseren is het stokpaardje van eigenaar Geert Broekmans.

‘Automatiseren geeft zoveel rust

Patisserie Broekmans in Venlo werd 85 jaar geleden gestart. De basis van het assortiment, banket en chocolade, is onveranderd gebleven. Dat geldt zeker niet voor de bedrijfsvoering. Automatiseren is het stokpaardje van eigenaar Geert Broekmans.

In september 1985 ben ik in de zaak komen werken van mijn vader en in 1987 heb ik het bedrijf overgenomen. Voor die tijd heb ik vijf jaar buiten het bedrijf bij andere werkgevers gewerkt, waarvan drie jaar in Nederland, een jaar in België en een jaar in Zwitserland bij Sprüngli in Zürich. Werkervaring opdoen bij een ander bedrijf was een idee van mijn vader en achteraf is dat een prima idee geweest. Door te zien hoe andere bedrijven werken in binnen- en buitenland creëer je een visie. Ieder bedrijf werkt anders. Ik vind dat de jeugd tegenwoordig te weinig rouleert tussen functies en teveel bij een bedrijf blijft. Vooral in het zuiden van Nederland. Het zou eigenlijk verplicht moeten zijn om tot een bepaalde leeftijd een aantal keren te veranderen van werkgever. Als persoon wordt je er ook wijzer van.
Toen ik in januari van 1987 definitief de zaak overnam, heb ik de goede dingen laten staan. Bijvoorbeeld het assortiment en de organisatie. Mijn vader gaf als advies ‘neem de zaak eerst over en leer het bedrijf kennen. Daar heb je minstens vijf jaar voor nodig.’ En daar had hij gelijk in. Toch heb je als nieuwe eigenaar andere ideeën en ik dus ook. Een van de eerste dingen die ik veranderd heb, is de overschakeling op verse grondstoffen. Wij maakten midden jaren tachtig vooral gebruik van halffabricaten. Bij Jef Damme in België zag ik alleen oerproducten. Toen dacht ik dat wil ik ook. Want gebruik je halffabricaten dan bepaalt de fabriek je smaak. Het moeilijkste was niet de keuze voor verse, oerproducten, maar om als jonge, nieuwe eigenaar, ik was 28, oudere werknemers om te turnen. Veranderen kun je je personeel door ze te overtuigen en smaak is daar een goed middel voor. Je moet niet de fout maken als eigenaar om simpelweg met een verandering te beginnen.

Automatisering
Ik ben zelf 100 procent aandeelhouder. Mijn vrouw Lisette is hoofd van de filialen. Ik houd me vooral bezig met de voorbereiding, en derde kanaal. We hebben een platte organisatie en in een klein bedrijf vinden de klanten het ook prettig om met de eigenaar zelf zaken te doen. Daarnaast richt ik me op vernieuwing en automatisering. Ik probeer zoveel mogelijk te automatiseren. We factureren bijvoorbeeld elektronisch. Dat scheelt een hoop rekeningen vouwen, je hebt geen briefpapier meer nodig, geen enveloppen. We zijn er twee jaar geleden mee begonnen. De klant, supermarkten in dit geval, vroeg er om. Alle bestellingen gaan via de webshop. Dat was mijn eigen idee. Het voordeel hiervan is dat er geen fouten meer worden gemaakt en de bestelling hoeft niet meer overgetikt te worden. De pakbonnen komen uit de printer en de factuur wordt automatisch verzonden. Een ander voorbeeld: alle filialen bestellen via de kassa. Of het nu om een schoonmaakmiddel gaat of een bananensoes. Ook heeft iedere winkel een internetzuil. Ik wil zo stimuleren dat klanten steeds meer via de webshop gaan bestellen. Hoe meer via het internet gaat, hoe minder er gebeld wordt. Dat geeft zoveel rust in de organisatie. Ik ben geen programmeur, maar ik denk in oplossingen. Etiketteren bijvoorbeeld doen we al vijftien jaar. Klanten hebben recht op productinformatie. Als ik het percentage zout verander, is het direct aangepast door de hele organisatie, maar ook op internet.

Internet
Wat het geheim van het succes is? Niet snel nee verkopen, er boven op zitten, niet tevreden zijn met het huidige succes. Ik praat vaak met ondernemers uit andere branches. Daar leer je ook veel van. Een ander geheim van het succes is overal kansen in zien. Choco sms bijvoorbeeld. De domeinnaam heb ik vier jaar geleden geclaimd. Klanten kunnen via de post een persoonlijke wenskaart in chocolade sturen. Ik ben op het idee gekomen doordat ik me stoorde aan de hoge verzendkosten van € 6,50 voor het bezorgen van producten via de webshop. Om die kosten te omzeilen moest er iets komen als brievenbus chocolade. We zijn er nu anderhalf jaar mee bezig. Bedrijfsmatig gaat het goed, bij particulieren is het een kwestie van een lange adem. We hebben ook een Duitse variant, maar die loopt een stuk minder. Dat komt doordat het betalingssysteem Paypal nog niet bekend is in Duitsland. In Nederland betaalt de klant met Ideal. Choco sms kan overigens sinds kort door heel Europa verstuurd worden met www.chocosms.com. We hebben de site in drie talen opgebouwd. We verkopen choco sms ook via de winkels, want van alleen internet kun je niet leven. De webshop liep in het begin ook niet zo goed. Het is een kwestie van een lange adem hebben.
Internet maakt momenteel zo’n 2 procent van de omzet uit. En ik geloof dat dit alleen maar meer wordt. Het loopt in ieder geval, het wordt zeker niet minder en dan kun je maar beter al actief zijn. Je moet vooruit kijken.

Marketing en promotie
Vroeger adverteerden we iedere week in het dagblad. Dat doen we niet meer. Het rendement is te laag. Wel sponsor ik de plaatselijke voetbalclub VVV gedeeltelijk in natura. Ik verzorg vooraf aan iedere thuiswedstrijd de bonbons bij de koffie en petitfourtjes. Daar bereik je veel meer mee. Mensen komen direct in aanraking met je producten. Ik breng ook persoonlijk iedere speler van VVV een verjaardagstaart. De deal is dan dat de foto op de website van de club komt. Vaste, particuliere klanten versturen we een week vooraf aan hun verjaardag een aanbiedingsbrief. Hierin wensen wij ze alvast een fijne dag en bieden we ze 10 procent korting en een verjaardagsattentie aan. Onderaan staat een foto van mijn vrouw en mij. Dat maakt de brief persoonlijker. We zijn een familiebedrijf, het gaat om beleving. De brieven worden overigens automatisch verstuurd omdat we de geboortedatum en het emailadres weten van de klanten. Om hier achter te komen, laat ik zaterdaghulpen de klantenpashouders bellen. En ze op een nette manier die gegevens ontfutselen; bijvoorbeeld door ze uit te nodigen voor onze open dag in oktober. Of ik door deze opzet ook meer verkoop weet ik niet, maar het gaat om loyaliteit.

Specialisatie
Waar ik nu vooral mee bezig ben is het productiebedrijf. Die is veertig jaar oud en de vraag is of we gaan renoveren of nieuw bouwen. Maar die beslissing duurt nog een jaar denk ik. Broekmans Patisserie blijft zich specialiseren op chocolade en banket. Je moet doen waar je goed in bent, dus brood doen we niet. Ook geen lunchroom, dat geeft alleen maar veel onrust. Specialiseren is denk ik de manier om te overleven. Goed gebak kun je niet automatiseren, hoewel de supermarkt steeds beter wordt. Als ik bij Albert Heijn de chocoladetaarten met verse pistachepitten zie, is dat niet verkeerd. Qua marketing kunnen we nog wel een hoop leren van de retail. Belangrijk is dat je je bedrijf aanpast aan het gebied waarin je opereert.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels