blog

Is nieuw wel echt nieuw?

Blogs 471

Hoe moeilijk kan het zijn om iets heel nieuws te verzinnen? Iedere week openen er nieuwe winkels in je omgeving en dan denk ik nog niet eens aan de online winkels. Maar wat opvalt, is dat zonder uitzondering alles al bestaat. Is nieuw wel echt nieuw?

Is nieuw wel echt nieuw?

Ook vrijwel alle producten in onze winkels zijn een bekende hap. De consument verrassen in deze tijd valt zeker niet mee!

Ondertussen blijven de supers maar innoveren in hun bedrijfsvoering. De ene flagship store na de andere ziet het levenslicht. Nog groter, nog lichter, nog verser, nog sneller bereikbaar, nog……

En wat doen wij?

Dat zoeken naar vernieuwing (lees: het binnenhalen van omzet en marge) niet meevalt, laat ook de firma Blokker zien. In de nieuwste televisiecommercial maakt Blokker reclame voor Senseo-koffie. Een huishoudwinkel veelal op toplocaties moet toch niet willen knallen met koffie. Dat is een supermarktartikel!

Nee, het is nog een hele kunst om met iets nieuws te komen en dat houdt me bezig.

Afgelopen jaar was ik in Spanje op vakantie en denk je aan dat land, dan denk je aan tapas. Een goede vriend was recent in een Nederlandse bar, waar ze en passant pinchos serveerden. Een goed initiatief, want de pinchos vonden gretig aftrek en vanzelfsprekend stonden de luxe tapas wel op de nota, zo bleek aan het einde van de avond. Mijn vriend kan er mooi over vertellen, want zo’n smakelijke traktatie had hij nooit eerder mogen proeven voor eigen rekening.

Stel je voor dat je bij de bakker of slager hapjes kunt pakken van de toonbank of dat deze worden aangeboden, en ze staan even later op je kassabon.

Het concept of idee voor iets nieuws is ‘misschien’ geboren. Zou het iets kunnen zijn voor ons soort zaken? Ga je dan klanten verrassen met producten die ze normaal niet, of juist wel zullen kopen? Ga je hen overvallen met een net even andere kassabon dan verwacht? Of ga je je klanten verleiden of zelfs inpakken met je nieuwe storeconcept? Misschien wel een nieuwe vorm van blurring? Food meets food?

Succes met ondernemen!

Albert Vinkenborg, oud-ondernemer en bedrijfsadviseur

Reageer op dit artikel