blog

Onverschilligheid

Blogs

Eigenlijk zou het vanzelfsprekend moeten zijn: personeel in je winkel dat iedere klant met een vriendelijk woord welkom heet. Er netjes verzorgd uitziet. Productkennis heeft en daarnaast ook nog de additionele verkoop weet te stimuleren. Niets is zo vervelend voor een klant als een onverschillige verkoper. Uit onderzoek blijkt dat 68 procent (!) van de klanten niet opnieuw in de winkel komt bij dergelijk gedrag.

Onverschilligheid

En dat begrijp ik heel goed. In de afgelopen week had ik als consument twee keer een dergelijke ervaring. Eén keer bij een bakkerswinkel en één keer op een terras.

Het zonnetje scheen vriendelijk en samen met manlief besloot ik deze zaterdagmiddag even een ‘terrasje te pakken’. Een flinke regenbui even daarvoor had het terras een lichtelijk verfomfaaid uiterlijk gegeven. Stoelen waren in de haast naar binnen gesleurd en kwamen nu weer naar buiten. Het personeel was duidelijk de kluts kwijt.

Niets klopte meer. Scholieren in sloven renden over het terras, zich in verwarring afvragend voor wie nu die cappucino ook alweer was. Tenenkrommend werd het, toen het personeel elkaar voor rotte vis uitmaakte en er opnieuw een vol dienblad zonder duidelijke bestemming terugging naar binnen.

Later die dag bij de bakker, was de verkoopster druk in de weer met stoffer en blik om de winkelvloer schoon te krijgen. Duidelijk gestoord in haar werkzaamheden, kwam ze langzaam overeind om vervolgens zonder duidelijke begroeting haar plek achter de toonbank in te nemen. De stoffer en het volle blik werden achteloos boven op de toonbank geplaatst. Toen duidelijk werd dat ze zelfs niet eens aanstalten wilde maken haar handen te gaan wassen alvorens mij te helpen, heb ik haar toch vriendelijk verzocht dat eerst te gaan doen. Ze sjokte met een onverschillige blik weg.

Goed personeel. Het is zo belangrijk. Klanten komen graag terug en zijn ook bereid om iets extra’s te besteden. Kortom: u kunt uw omzet verhogen als u een goed verkoopteam heeft. Daarom is het belangrijk ook uw bedrijf af en toe eens een spiegel voor te houden. Dat is geen overbodige luxe, maar noodzaak.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels