blog

Blog: Nieuw

Blogs

Vanochtend las ik in de krant dat de Media Markt elektrische fietsen gaat verkopen. De fietsfabrikanten staan op hun achterste benen en ook de fietsverkopers voelen zich beentje gelicht door deze slimme retailer. Zo als vaker in dit soort disputen hebben zij die zich benadeeld voelen geen been om op te staan en met alle extra media aandacht heeft de Media Markt gewild of ongewild weer over zich doen spreken. Wie heeft er nu gewonnen?

Blog: Nieuw

Ambachtelijke retailers zijn ook steeds op zoek naar die producten waar de markt op zit te wachten. Ja, maar waarop is dat? De vereniging van Heerlijk & Heerlijk hecht veel belang aan hoge bedrijfsbeoordelingen op tal van gebieden. Hygiëne, kwaliteit van de producten, uitstraling van het bedrijf, de financiële cijfers en inzet bij de vereniging. Le Perron schrijft op haar website dat het klanten laat zien hoe het brood wordt gebakken. En ja, de biologische herkomst van de grondstoffen wordt gewaarborgd door het EKO keurmerk. Alleen het beste is goed genoeg! Bakker Bart wil mensen aanmoedigen en betrekken bij de zoektocht naar die producten waar vraag naar is. Proef het verschil en breng je stem uit op Barts beste brood recept.

Wie er goed bezig is? Ik begrijp van Heerlijk & Heerlijk dat het moeilijk kiezen is maar je kunt niet overal de beste in zijn. Niet kiezen is ook een keuze en volgens mij een slechte. Kijk ik naar Le Perron met zijn keuze voor biologisch en aandacht voor de herkomst van de grondstoffen dan denk ik direct aan IKEA met zijn Zweedse balletjes en de zalm. Of aan de rijen mensen bij de Mc Donalds, Subway, New York Pizza en de snackbar op de hoek. Allemaal lekker, maar gezond? En lekker boeien of de grondstoffen van de broodjes van de Subway of IKEA een EKO keurmerk hebben. Nee, dan is Bakker Bart beter op weg in zijn zoektocht naar de vraag van de markt.

Laat het de mensen zelf vertellen of…..beter.

Vraag in je winkel, dorp of plaats aan mensen wie de lekkerste cake, appeltaart, muffins of wat dan ook kan maken. Nodig ze uit dit in je winkel te komen brengen met recept en maak hieruit een keuze.

Bijvoorbeeld een top drie. Maak deze producten in een grote charge volgens de verschillende recepten en laat dit vervolgens aan je klanten proeven. De winnaar van bijvoorbeeld de lekkerste lente cake van april komt op een poster en in het winkelassortiment. De cake van tante Dorien, of de cake van oma Peters, of de cake van Jolanda.

Op deze manier ben je actief bezig met product vernieuwing, het bewerken van je markt, marketing, het enthousiast meren van je medewerkers, teambuilding en het belangrijkste van alles. Het omgaan met de vraag hoe krijg ik meer klandizie. Dit heb je voor elkaar gekregen door via een omweg er achter te komen wat mensen lekker vinden en graag willen proeven. Ken je de cake van tante Dorien, oma Peters of Jolanda? Hij is te koop bij ……, zo lekker. Klanten komen hier speciaal voor en praten over jou en je product. Uiteindelijk gaat het er om wat de klant wil hebben. En je kunt het ze alleen verkopen als je het in je assortiment hebt. Willen je klanten fietsen kunnen kopen bij jou dan zou ik gaan praten met de Media Markt. Willen je klanten zekerheid kopen omtrent de herkomst van de grondstoffen dan is Le Perron wellicht een goede keuze. Willen ze alleen iets kopen bij de “Beste” banketbakkers dan ligt Heerlijk & Heerlijk voor de hand maar gaan ze voor de lekkerste cake van tante Dorien, oma Peters of Jolanda. Dan komen ze beslist alleen bij jou.

Veel succes met ondernemen.

Reageer op dit artikel