blog

Kwaliteit en onderscheid

Blogs

De titel van deze column lijkt een gemeenplaats. Maar dat is zeker niet het geval. Retail in Nederland is op dit moment veel te gefocused op prijs als belangrijkste wapen in de onderlinge concurrentiestrijd.

Kwaliteit en onderscheid

Waar blijkt dat uit? Zo maar een voorbeeld. In het verleden verschenen pas in juli de eerste ‘SALE’ posters en ‘korting flyers’. Anno 2013 is het reeds in maart kledinguitverkoop. Ook qua assortiment lijkt het wel armoe troef. Nieuwe collecties worden minder prominent in winkels geplaatst. Dit in tegenstelling tot op=op partijen. Het prijswapen is van één van de concurrentiemiddelen geworden tot HET concurrentiemiddel. Dit zorgt voor lagere marges en, uitgestelde, vervolgaankopen.

Hoe kan anders, door b.v. gebruik te maken van producten die duurzaam worden gemaakt. Daarvoor is een markt. Vorig jaar steeg, ondanks zware economische omstandigheden, de aankoop van duurzame (vers)producten met 25% ten opzichte van 2011. Een andere optie is om de consument op haar wenken (lage out of stock, verruimde openingstijden, continu bakken) te bedienen.

Onderscheidend vermogen kan op allerlei manieren vorm krijgen. Soms zelfs heel simpel. Een mooi voorbeeld heb ik uit eigen ervaring gedurende mijn tijd als supermarktmanager. De broodafdeling was achterin de winkel van 1500 m2 geplaatst (in de jaren ’90 dus een behoorlijk grote supermarkt). Het aandeel brood lag lager dan gemiddeld ten opzichte van de collega-supers. Daar moest wat aan gebeuren. De oplossing werd gevonden door continu stokbrood af te bakken en de luchtafvoer van de oven niet naar buiten maar bij de entree van de winkel te brengen. Er werd een hongergevoel bij de consumenten gecreëerd. De stokbroodlucht plaatste de afdeling bij het publiek, onbewust, op een hogere prioriteit. Resultaat: een fikse stijging van het broodaandeel en omzet. Door te werken met verschillende producten werd bovendien de marge goed beïnvloed.

Wellicht is dit voorbeeld niet van toepassing op de situatie heden ten dage meer, maar het idee is essentieel. Hoe kan de ondernemer de klant verleiden tot (meer)aankoop buiten het prijswapen om. Dat is wat binnen de broodbranche centraal zou moeten staan om textiel- en elektronica uitverkoopscenario’s te voorkomen.

Reageer op dit artikel