blog

Frisse moed

Blogs

De schoolvakanties lopen bijna weer tegen hun einde, gezinnen pakken de draad weer op. Het croissantje maakt weer plaats voor de bruine boterham en de inkopen verplaatsen zich weer meer naar het weekend.

Frisse moed

De vakantie is voor veel mensen het moment om weer op te laden en met frisse moed een nieuwe 
periode in te gaan. Maar heeft iedereen die frisse moed wel? Afgelopen zomer is er weer een aantal bakkerijen failliet gegaan. Grote bedrijven met veel winkels, maar ook kleine bedrijven. Hoeveel onder-nemers zijn er nu die helemaal geen moed meer hebben? Die elke week maar moeten kijken hoe ze het rond krijgen. Het consumentenvertrouwen lijkt er ook maar niet beter op te worden en of de crisis nu wel of niet richting zijn einde gaat, is ook onzeker.

Maar hoe kan het nou dat er steeds weer bakkerijen failliet gaan? Zelfs bedrijven met meer dan tien winkels. Komt dat allemaal door de crisis, 
omdat de consument zo 
gemakkelijk is geworden? 
Die haalt liever zijn brood of 
gebak bij de supermarkt? Of ligt het aan de ondernemer, die al jaren hetzelfde doet? Amper aan assortimentsvernieuwing doet of zijn bedrijf niet een spiegel voorhoudt. Hoe kan het dat zo veel ondernemers niet instappen op kansen, hebben ze er geen energie meer voor? Ik ben er nooit een voorstander van, maar kijk eens hoeveel kansen 
alleen al de grondstoffenleveranciers aanbieden. Zij zitten boven op de trends en weten wat er speelt. Kijk alleen al eens naar een reclameblok op tv, of in magazines. Je hoeft echt geen marketingspecialist te zijn om te weten wat er speelt.

In september wordt er nu zelfs een BakSpiratie 
georganiseerd. Naast alle kansen die je al van straat kunt halen, kun je het nu nog eens op een presenteerblaadje krijgen. BakSpiratie belooft heel veel te worden, er wordt zelfs gesuggereerd dat BakSpiratie het programma heeft dat de ambachtelijke bakker vooruit brengt! Maar wat ik mij nu vooral afvraag, is wie daar nu naartoe gaan. Zijn het de ondernemers die altijd vooraan staan, die met hun neus op de nieuwste ontwikkelingen zitten en alles willen meemaken? Die eigenlijk geen BakSpiratie nodig hebben? Of zijn het de ondernemers die juist inspiratie nodig hebben, omdat ze de moed niet meer hebben weten te vinden deze zomer?

Ik hoop dat hier de ondernemers heen gaan die dit echt nodig hebben. En dan niet zeggen, bij ons kan dit niet, want trends kunnen bij iedereen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels