blog

Leontien

Blogs

Er is dringend behoefte aan positieve aandacht voor de ambachtelijke bakkerij en ambachtelijk brood. De branche is zoekende nu de marges onder druk staan. De omzetontwikkelingen baren zorgen en niet voor niets is 1 januari de Stichting Ambachtelijke Bakkerij gelanceerd.

Leontien

Bij deze stichting hoort ook een uithangbord. Iemand die de consument weet te overtuigen van de kracht van het ambacht. Er is gekozen voor oud-wielrenster Leontien Zijlaard van Moorsel. Woensdag is ze in Bunnik gepresenteerd als het gezicht van de nieuwe stichting. En de branche is enthousiast. Een paar jaar geleden werd schaatser Sven Kramer ingezet als broodambassadeur. Met alle respect voor Kramer, maar op het moment dat hij werd gepresenteerd was hij nog jong, niet heel erg ingevoerd in de bakkerijwereld en volop bezig met zijn sportcarrière. Zijn prioriteiten lagen – terecht – bij het schaatsen.

Dat is bij Leontien van Moorsel anders. Deze ervaren ex-sportvrouw heeft veel levenservaring, leed aan anorexia en is heel bewust met voeding bezig. In het meinummer van Bakkerswereld zegt ze dat brood voor haar een keerpunt in het leven was. ‘Ik ben na mijn periode van ziek zijn op zoek gegaan naar een levensstijl zonder tekorten. Pas dan kun je in balans zijn. Brood en banket betekenen in dat opzicht veel voor mij.’  Tijdens de jaarvergadering eerder dit jaar van de NBOV sprak Van Moorsel de leden toe. Dat deed ze op zo’n bevlogen manier dat menigeen even moest slikken. Bekende Nederlanders ergens voor inzetten vind ik altijd een risico. Hoe overtuigend is het immers? Maar uit de mond van Leontien van Moorsel klinkt een geloofwaardig verhaal. In dit geval maak ik me geen enkele zorgen. Tinus gaat de ambachtelijke bakkerijbranche positief voor het voetlicht brengen.

Reageer op dit artikel