blog

Geen nummertje

Blogs

Meestal word je gebeld, soms krijg je een e-mail. ‘Voor mijn school moet ik een dag of een paar weken stagelopen. Ik vond uw bedrijf op internet en wil dit graag bij u doen.’ Als het om een dag gaat, komt er meestal ook nog een klasgenoot mee, want het is allemaal wel heel spannend. Een stagiaire die een langere periode komt, nodigen we van tevoren ook nog even uit om kennis te maken en het bedrijf te laten zien.

Geen nummertje

Ik heb helemaal geen moeite met al deze stagiaires, tenslotte toen ik zelf nog op school zat, heb ik ook bij veel bedrijven een kans gekregen. Als de stagiair er dan is, proberen we deze ook zo veel mogelijk te laten doen, dus niet alleen maar afwassen of de rotklusjes. Het is hun eerste kennismaking met de bakkerij en ik probeer deze een stuk leuker te laten zijn dan dat het voor mij ooit was. Het pakketje met kleding voor de stagiair van ons ligt bij binnenkomst al klaar, even voorstellen en aan het werk.

Als de dag of periode is afgelopen, geven de meesten aan het heel leuk te hebben gevonden en veel te hebben geleerd, van sommigen krijg je zelfs een kleinigheidje of ze komen de dag later met hun ouders weer terug in de winkel.

Het probleem zit hem echter in de scholen, of de begeleiders van school. Negen van de tien keer gaat het om scholen in het voortgezet onderwijs waar wij niet heel veel contact mee hebben. ‘Hallo, ik zoek de stagebegeleider.’ Ik stel me voor en bied een kop koffie aan. ‘Nee sorry, geen tijd! Ik moet nog veel bedrijven langs vandaag.’

In het bijzijn van klanten en collega’s wordt de stagiair gevraagd wat hij van de stage vindt. ‘Ja leuk, meneer.’ ‘Mooi’, zegt de leraar. Waarop wij in dezelfde setting de vraag krijgen: ‘En? Is hij geschikt voor de bakkerij? Kan hij een beetje werken?’ Wij vonden dat deze leerling nu nog niet geschikt leek voor een baan in de bakkerij; hij heeft moeite met vroeg opstaan. Al een paar keer verslapen en goed luisteren was ook niet zijn grote hobby.

Maar moeten we dit, in het bijzijn van een stagiair van een jaar of 14/15, collega’s en klanten, tegen die leraar vertellen? Natuurlijk doen we dat niet; wij zijn wel de laatsten die de droom van deze jongen met de grond gelijkmaken. Nee, wij hebben de leraar gezegd dat het een prima jongen is, die nog veel moet leren, maar er vast wel komt.

Dit is nog maar een klein voorbeeld en ze komen regelmatig voor. De leraar gaat weer weg en zegt nog even snel: ‘Op naar de volgende uit mijn lijst.’ Beste scholen, deze leerlingen zijn geen nummertje, maar misschien wel de toekomst van onze branche.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels