blog

De kalender blijft in

Blogs

Het jaar 2013 ligt achter ons. Enorme drukte in de bakkerij en af en toe proberen om nog een beetje te slapen. Ik hoop dat iedereen het jaar mooi heeft mogen afsluiten en er het nieuwe jaar weer tegenaan kan.

De kalender blijft in

Maar niet voor iedereen uit onze branche is het deze periode druk. Voor ‘vertegenwoordigend’ Nederland betekent deze tijd meestal dat er niet veel meer te doen is. De bakkers zijn te druk en hebben geen behoefte meer aan nieuwe producten of andere verkoopgerichte praktijken. Voor deze vertegenwoordigers dus de ideale tijd om zich te gaan richten op 2014, nieuwe producten te verzinnen of even lekker niets doen.

Vaak hoor ik van hen dat het tijd is voor verandering: het moet anders, vernieuwender. Onze branche staat te veel stil, past zich niet aan en blijft hangen in oude tradities. Het hele jaar door proberen ze ondernemers te overtuigen van nieuwe producten of een andere manier van denken. Maar in december is daar geen tijd meer voor, hoogstens een kort bezoekje om elkaar nog even de hand te schudden en elkaar te bedanken voor het afgelopen jaar.

Meestal gaat dit samen met iets lekkers en nog regelmatiger met een kalender… Vaak ook niet één kalender, maar een stuk of drie. Geef maar aan het personeel. Schijnbaar worden er elk jaar weer veel te veel van die dingen gemaakt of is de minimale afname zo hoog dat elke bakker er wel een stuk of drie kan krijgen. Anderen hebben weer een grote poster met alle datums erop of de kalender weer net in een andere vorm. Kalenders zijn blijkbaar in, want elk jaar heb ik er weer een stapel op kantoor liggen. Misschien is de kalender ook wel nooit uit 
geweest en kan die in dit digitale tijdperk niet ontbreken.

Maar zou het ook niet eens tijd worden dat ook deze leveranciers zich gaan vernieuwen, met de tijd meegaan en niet meer blijven hangen in tradities? Dat ze stoppen met het laten maken van deze kalenders en op zoek gaan naar andere manieren zodat de bakkers vaak aan hen denken. Want eigenlijk is een kalender wel een beetje uit en niet meer van deze tijd. Misschien kan vertegenwoordigend 
Nederland in de voor hen zo rustige maand, deze tijd gebruiken om een nieuw en origineel geschenk te verzinnen, iets dat anders is en vernieuwend? Want wie zegt dat een branche stilstaat en bijna niet meer vernieuwt, kan toch niet meer met een kalender aan 
komen zetten?

Reageer op dit artikel