blog

Bakkerij verkeert in een imagocrisis

Blogs

Je hoort het al jaren om je heen: het woordje crisis. We zitten in de shit. Eigenlijk moeten we het woordje crisis niet meer in de mond nemen. Sommige ondernemers gebruiken het ook als een té gemakkelijk argument om 
tegenvallende omzetten te verklaren. Crisis betekent ook kansen. Ondernemers die erdoor gedwongen worden de bakens te verzetten. En met succes.

Bakkerij verkeert in een imagocrisis

Natuurlijk is er die economische crisis. De werkloosheid stijgt nog steeds, de economische groei is flinterdun, het overheidstekort nog te groot. Dat 
betekent niet dat je bij de pakken moet gaan neerzitten. Een (banket)bakker kan – het klinkt misschien gek – wat licht brengen in dit trieste maatschappelijke klimaat. Mensen willen graag in deze sombere 
wereld een vriendelijk gezicht (in de winkel), een mooi verhaal (over het product) en genieten (van brood en gebak). Speel daar op in. Probeer in de boze wereld van nu een baken te zijn, waar het voor de mens goed toeven is.

De bakkerij is in een andere crisis terecht gekomen. Een imagocrisis. Dat wordt hier en daar nog onderschat. De schade die deze imagocrisis kan aanrichten heeft een veel langer naijleffect dan de economische crisis. Onlangs belichtte het tv-programma Keuringsdienst van Waarde het product brood. De Volkskrant plaatste daarvoor een artikel dat als volgt begon: ‘Een belangrijk bestanddeel van brood, de zogenaamde broodverbeteraar, wordt in sommige gevallen gemaakt van Chinees mensenhaar.’

De toon is gezet. In Bakkerswereld zijn alle recente voorvallen, die leiden tot imagoschade van het brood, op een rijtje gezet. De schrik slaat je om het hart. De feiten en aantijgingen zijn in feite niet nieuw. Wél de intensiteit en massaliteit van de media om hierover te publiceren. De imagocrisis kan uiteindelijk verstrekkende gevolgen hebben. Het is geen 
sinecure om met een vriendelijk gezicht opmerkingen over bijvoorbeeld mensenhaar in brood te pareren.

 

Het gaat dan niet meer erom of het waar is of niet. Soms willen mensen alleen horen wat ze willen 
horen. Daarbij gaan de nuances verloren.

Reageer op dit artikel