blog

Oog voor details

Blogs

Een bekend Nederlands spreekwoord is ‘wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd’. Of te wel; als je oog hebt voor de kleine zaken van het leven, dan ben je het ook waard om over de belangrijke problemen van het leven mee te spreken. Met andere woorden: let op de details, dan zie je ook de grote lijn.

Oog voor details

Dat schoot er door mij heen toen ik afgelopen weekend een aantal dagen achterstand aan het inlopen was van kranten en periodieken. Normaal gesproken is het allemaal wel te behappen die vaktijdschriften, weekmagazines, nieuwsbrieven en dagbladen. Maar de laatste twee weken was het er door allerlei omstandigheden niet van gekomen. Dus er lag een bergje om te slechten.

Bij het lezen van al die informatiebronnen viel opeens een kwartje. Het aantal positieve berichten was, in vergelijking met wat ik in mijn hoofd had, duidelijk groter in aantal. Bij wijze van spreken moest je in het laatste kwartaal vorig jaar nog naar de spreekwoordelijke een speld in een hooiberg  zoeken als je naar positieve berichtgeving over zaken van economische aard zocht. Midden mei was het toch wat makkelijker scoren in dit opzicht. Het consumentenvertrouwen (weliswaar nog zwaar negatief) is bezig met een opgaande lijn, de Troonswisseling geeft nieuw elan in het land, diverse bedrijven hebben goede eerste kwartaalcijfers gepubliceerd, de Amerikaanse economie laat dalende werkloosheidscijfers zien en een stijgende vraag naar werk. Etc. Etc.

Mooi dus. Ik ben ervan overtuigd dat mensen zelf als individu ook beter in het leven gaan staan als je daar oog voor blijven houden en niet gaan focussen op de brij van minder positief nieuws. Dus reageer niet zoals de massa Nederlanders traditiegetrouw reageren door te antwoorden ‘één zwaluw maakt nog geen zomer’. Dat is de dood in de pot. Laten we dus gezamenlijk goed op die positieve details blijven letten die misschien wel bij het voorjaar passen. Dat geeft lucht in redeneren en kansen zien. Die kansen zijn er te over. Denk maar eens aan het feit dat deze periode ook altijd ruimte geeft in de bestedingen van de consument.

Als we gezamenlijk de positieve details uit de dag dagelijkse nieuwsbrij halen en hier in onze  activiteiten mee aan de slag gaan, kunnen we als broodbranche een slag maken en de trend naar boven buigen. Ieder op zijn/haar eigen gebied en met zijn/haar eigen afnemers.

Wim Kannegieter, directeur Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB)

Reageer op dit artikel