blog

Huisstijl

Blogs

Als het zo is dat een logo moet weergeven wat je als bedrijf wilt uitstralen, is het niet vreemd dat een logo een beperkte houdbaarheidsdatum heeft. Je bedrijf is tenslotte continu in beweging.

Huisstijl

Ook onze omgeving verandert. Kleuren, stijlen en lettertypes zijn tijdsgebonden. 21 jaar geleden kochten wij onze bakkerij. Het was een bestaande dorpsbakkerij, die wij van vreemden overnamen. De winkel droeg de naam ‘Gouden bakkershoorn’ met bijpassend logo. Geen moment hebben we er over gedacht om deze naam over te nemen. Het moest meteen duidelijk zijn dat er een nieuwe bakker in Drunen was, dus de naam werd Bakker Allard Jacobs. Daar hoorde ook een nieuw logo bij.

Omdat tijd en budget beperkt waren, werd een nichtje met relevante opleiding ingeschakeld en zij ontwierp voor ons het logo. De contouren van een croissant, met de naam er rondom heen. Wij vonden het prachtig. Heel eenvoudig, maar pakkend. Jaren waren wij hier tevreden mee. M

aar je bedrijf groeit, wij groeiden als ondernemers. De ‘mode’ veranderde en na een jaar of zes vonden wij het toch wat saai, dat groene croissantje op een verder witte doos of bestelbus. We waren professioneler geworden, hadden meer budget en schakelden een reclamebureau in. Dat ontwierp voor ons een sprankelend nieuw logo, helemaal passend bij ons als ondernemers, bij ons als bedrijf, en passend bij de tijd (voor de kenners: lettertype Comic Sans). Het werd een soort stripfiguurtje in de vorm van een vlaaipunt -onze specialiteit- in fris oranje-geel gecombineerd met groen. Ook de naam van de winkel werd ingekort tot Bakker Allard. De hele huisstijl werd aangepast, verpakking, gevel, bestelbus, je kon niet om Bakker Allard heen.

Inmiddels zijn we zestien jaar verder en in de loop van de jaren zijn er nogal wat uitingen bijgekomen. Website en winkelbeeldscherm zijn door anderen ontworpen dan het reclamebureau van destijds. In 2006 is onze winkel verbouwd en hebben we de toch wel knallende gele gevel vervangen door een glazen afdakje met wat rustigere uitstraling en de naam in beige erboven. Helemaal zoals wij het mooi vonden en passend bij de winkeluitstraling.

Maar op een gegeven moment kom je erachter dat het een beetje van alles wat is geworden. De huisstijl wordt niet meer consequent toegepast. En het speelse logo, past dat nog wel bij ons? Wij zijn ouder geworden, ons bedrijf volwassener. Zou daar niet een ander logo bijpassen, met een nieuwe huisstijl?

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels