blog

Nieuwe kansen

Blogs

Utrecht is op zondag 24 februari gestart met de wekelijkse koopzondag. De vierde stad van Nederland sluit zich daarmee aan bij een groeiend aantal steden dat gehoor geeft aan de wens van de consument om zeven dagen per week te kunnen winkelen. Maar niet alleen Utrecht gaat over van een maandelijkse zondagsopening naar een situatie met een zondag als reguliere winkeldag.

Nieuwe kansen

Vaststaat dat dit, in de seculiere samenleving die Nederland inmiddels is geworden, een steeds normaler verschijnsel gaat worden. Daarmee volgen we de ontwikkelingen in het buitenland. Hoe lekker is het niet om in bijvoorbeeld België op een zondag heerlijk vers brood in de supermarkt of bij de ambachtelijke bakker te halen? Het is dus een goede zaak dat de politiek aan deze brede consumentenwens gehoor geeft en dat de retail daarop inspringt. Immers, de consument betaalt en bepaalt.

Voor bakkerijen liggen hier kansen om brood ook op de zondag onder de aandacht te brengen als gezonde start van élke dag. Door integraal mee te gaan in deze kans op nieuwe verkopen vormen alle bakkers van Nederland een front tegen onze grote concurrent op de ontbijttafel; de broodvervangers.

Natuurlijk zijn er ook bedreigingen te noemen. Denk hierbij aan de balans werk-privétijd, de inzet van personeel en andere zaken. Maar als we die verabsoluteren, komen we nergens. En heeft Einstein niet reeds lang geleden gezegd ‘als je doet wat je
altijd hebt gedaan, zul je krijgen wat je altijd hebt gekregen’?

Dus zullen alle broodproducenten zich aan moeten gaan passen aan de sterk veranderende marktomstandigheden. Er zijn al broodproducenten die hiermee aan de slag zijn gegaan. Zowel van industriële als ambachtelijke herkomst. Dus het kan wel. En dat is heel mooi om te zien. Deze bakkers zijn een voorbeeld voor de gehele branche.

Onder de huidige omstandigheden vullen broodverkopers als  het Vlaamsch Broodhuys, Bbrood, Bakker Bart en Délifrance namelijk de verruimde openingstijden met succes in veel winkelstraten en tankstations door. Tot tevredenheid van de consument. Dat succes draagt bij aan het populairder maken van brood als gezond voedingsmiddel. En dat is iets wat we allemaal willen. Toch?

Wim Kannegieter, directeur Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij.

Reageer op dit artikel