blog

Geef een tompouce uit super weg

Blogs

Je zou slager zijn in deze tijd. Nu is er niets mis met dat vak, maar de slager heeft een kwetsbaar product: vlees. Door regelgeving, subsidies en de versheid van het product zelf, is het gevoelig voor allerlei misstanden in de markt.

Geef een tompouce uit super weg

Ook door de prijzendruk die de retail slachterijen oplegt, wordt de verleiding groot om ‘te rotzooien’ met het product. Goedkoper paardenvlees of plofkippen in plaats van het duurder rundvlees of kip. En dan komt het: erover zwijgen op het etiket. Dat soort dingen. Die rol van de retail komt volgens mij té weinig voor het voetlicht; het is toch een belangrijk onderdeel van alle ellende.

Ook de bakkerijsector heeft er mee te maken. Al diverse bakkersbedrijven zijn door de druk vanuit de retail in de problemen gekomen. Ontslagen, 
bedrijfssluitingen, het is verschrikkelijk wat de retail aanricht. En geloof me: dat gaat van discounter Lidl, via C1000 en Jumbo tot aan het ‘chique’ AH. Zo 
chique is het niet wat ze doen om ‘op de kleintjes’ te letten ‘en de goedkoopste te zijn’. Alle ketens zetten hun leveranciers onder druk, ten faveure van hun eigen marges en marktaandeel. Wanneer komt de consument in opstand? De broodleveranciers kunnen dat niet doen. Dan gaat er hun kop af.

Het gaat ook ten koste van de detailhandel én het product. Dat eerste zien we om ons heen: ambachtelijke bakkers en slagers die in de problemen komen omdat hun klanten overstappen naar een supermarkt. Voor die lage aanbiedingen waar niemand wat aan verdient.

Dat ook de kwaliteit van het product er onder lijdt, heeft nog niet iedereen in de gaten. Je kunt niet eindeloos doorgaan met bezuinigingen op kosten. Maar als het mes op de keel van de leverancier wordt gezet dan grijpt hij naar andere maatregelen: bezuinigen op grondstoffen. Het ergste is dat de consument in de waan wordt gelaten dat het allemaal puur natuur, eerlijk en gezond is.

Als bakker zou ik het wel weten. Ik zou het mijn klanten vertellen en het laten proeven. Iedere (banket)bakker kan de concurrentiestrijd op kwaliteit en versheid winnen van de retail. Koop een paar dozen 
supermarkttompouces. Dat spul kost toch nauwelijks iets. Leg daar uw eigen tompouces naast. Laat uw klanten het verschil proeven. En vertel daarna hoe ú de tompouces maakt. Daarmee maak je het onderscheid.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels