blog

Dilemma’s van sponsoring

Blogs

Sponsoring, hoe vrijblijvend is dat nog? Tien jaar geleden waren de meeste verenigingen nog tevreden met een advertentie van €15 in het clubblad of een prijsje voor de loterij tijdens een toernooi. Of het ook iets opleverde voor ons was de vraag, maar het ging om de goodwill.

Dilemma’s van sponsoring
Dilemma's van sponsoring

Meestal was het een vaste klant die hierom kwam vragen en waar je geen nee tegen kon zeggen. Zo hebben wij jarenlang een konijnenkeuring gesponsord, totdat onze klant overleed.

Tegenwoordig is het een heel ander verhaal. Bij reclameborden langs een sportveld wordt meteen een drie- of vijfjarig contract afgesloten. Voor een toernooi wordt van de bakker verwacht dat hij de broodjes gratis levert (‘U mag wel een kaartje met uw logo erbij zetten’). En als ik dan probeer uit te leggen dat ook ons budget beperkt is, en bovendien verdeeld moet worden over alle organisaties die sponsoring van ons verwachten, word je dat soms nog kwalijk genomen ook. Dus vragen ze iets, maar het antwoord mag alleen mag ja zijn!

Deze vanzelfsprekendheid stoort mij enorm. Ook heb ik het gevoel dat hoe groter de vereniging (en hoe groter hun budget is), hoe meer ze van je verwachten. Een paar jaar geleden dacht ik de oplossing te hebben. Alle organisaties die wij jaarlijks sponsorden, heb ik aangeschreven. Ons sponsorbudget zou worden gebaseerd op de aankopen van die vereniging of hun leden bij ons. In de praktijk werkte dit niet. Bovendien was het niet eerlijk ten opzichten van vrijwilligersorganisaties die geen leden hebben, maar wel jaarlijks iets organiseren zoals de avondvierdaagse of het bejaardencarnaval.

Juist deze mensen, die zich belangeloos inzetten voor een bepaalde doelgroep uit onze maatschappij, verwachten het minst van ons. Zij zijn blij met alles en tonen hun dankbaarheid. En dat is uiteindelijk wat mij ook blij maakt; dat ik weet dat onze bijdrage goed terecht is gekomen.

Reageer op dit artikel