blog

Technologische ontwikkelingen

Blogs

Wat gaan de technologische ontwikkelingen toch snel! Amper twintig jaar geleden hadden wij een kassa met vier groepen (brood, banket, snacks en diversen).

Technologische ontwikkelingen

De productielijst was een vlaaikarton waarop de bestelde broden en gebakjes waren geturfd. Doordeweeks was dat te doen, maar als dorpsbakker werkten wij met Kerst voornamelijk op bestelling. Dus moesten zo’n 500 bestellijsten met de hand worden geteld.

Al snel investeerden wij in een computer-systeem. Aan het eind van de dag voerde ik de winkelbestellingen in en na minuten ratelen, rolde er een baklijst uit de matrixprinter. Een jaar of twaalf later stapten we over van MS-DOS op een Windows-systeem. De kassa’s zijn computers en de winkelbestellingen worden rechtstreeks vanuit de kassa doorgegeven aan de hoofdcomputer. Niet alleen baklijsten worden geprint, alle verkoop-informatie die ik wil hebben – per artikel, per medewerker, per uur, et cetera – kan ik er uit te voorschijn toveren.

Dan de website. Jarenlang hebben we die afgehouden. Wat moesten wij als dorpsbakkertje daarmee? Klanten wisten ons wel te vinden. Totdat we merkten dat steeds meer mensen graag op de website willen kijken voordat ze bestellen. Dus gingen we in 2010 overstag. Nog geen twee jaar later hebben we een webshop. Omdat je daarin nog beter je assortiment kunt laten zien en omdat je dan 24 uur per dag, zeven dagen per week bereikbaar bent.

Ook via Twitter en Facebook kun je klanten op een minder traditionele manier bereiken. En hoewel het misschien onpersoonlijk lijkt, ervaren wij het tegendeel. Door reacties van klanten ben je juist heel direct aan het communiceren en dat biedt nieuwe kansen. Bovendien moeten brood en gebak dagelijks vers worden gekocht. Dus hoeveel technologische ontwikkelingen er nog volgen, het persoonlijk contact met de klanten verdwijnt nooit.

Reageer op dit artikel