blog

Wat moet ik zonder?

Blogs

Personeel, een vloek of een zegen? Of zoals een bekend gezegde luidt: ‘Ik wens je veel personeel’. Er zijn inderdaad van die momenten dat ik wenste dat ik alles zelf kon doen.

Wat moet ik zonder?

 

Personeel, een vloek of een zegen? Of zoals een bekend gezegde luidt: ‘Ik wens je veel personeel’. Er zijn inderdaad van die momenten dat ik wenste dat ik alles zelf kon doen.

Producten die slordig worden ingepakt, met scheve stickers erop. Hoe krijg je die ooit netjes gepresenteerd op de toonbank? Bestellingen die niet duidelijk worden genoteerd. Gebak dat met de achterkant naar de klant gericht in de vitrine staat. Voor mijn gevoel heb ik het al honderd keer gezegd in de afgelopen jaren. Waarom gebeurt het dan toch niet zoals ik het wil? “Vergeten”, “Niet aan gedacht”, “O, dat wist ik niet”. Tenenkrommend vind ik dat.

Nog zoiets; kletsen achter de snijmachine. En dan bedoel ik niet, even overleggen wie zo meteen wat gaat doen, maar echt het weekend bespreken. Als ik daarnaast sta, krijg ik werkelijk de neiging even een schopje tegen de schenen te geven. Ooit kon ik mij niet inhouden, maar dat kwam toen toch iets harder aan dan bedoeld.

Soms vraag ik me af of het aan mij ligt, ben ik niet duidelijk genoeg dan? Of te veeleisend misschien? Maar wanneer ik collega-ondernemers spreek, blijkt dat het overal hetzelfde is. Een schrale troost. We blijven dus herhalen, aanwijzingen geven en uitleggen. Als ondernemer zal je moeten accepteren dat de betrokkenheid van je personeel nooit zo groot is als die van jezelf en zeker niet vanzelfsprekend.

Maar hoe waar mijn klaagzang hiervoor ook is, hij is absoluut niet terecht. Want zonder personeel, zou ons bedrijf niet zijn wat het nu is. Zouden wij nooit eens een dagje zomaar wegkunnen of tussen de middag op het gemak met de kinderen eten. Bovendien hebben wij personeel waarop wij kunnen bouwen. Ze gaan pas naar huis wanneer het werk af is. Als iemand zich ziek meldt, weet ik ook zeker dat diegene echt ziek is. Als er dan een invaller moet worden geregeld, zijn een of twee telefoontjes meestal voldoende.

Soms worden er zelfs afspraken verzet, om het probleem op te kunnen lossen. Vorige maand deden wij voor de eerste keer mee aan een Ladiesnight. Spontaan meldden zich een aantal dames om op hun vrije zaterdagavond een uurtje mee te helpen.

Ook uit het meedenken tijdens een werkoverleg blijkt wel degelijk de betrokkenheid van onze mensen. Ik moet er niet aan denken het zonder hen te moeten doen.
Als ondernemer trek je de kar en geef je sturing. Maar samen met je medewerkers maak je je bedrijf tot wat het is.

 

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels