blog

Cijfers dwingen

Blogs

Het is een open deur en geen nieuws (meer): de omzetten van de brood- en banketbakkerij staan onder druk. Een zelfde beeld overigens dat is waar te nemen bij ambachtelijke slagers. Toch ben ik geschrokken van de rapportage van Cijfers & Trends van Beko Advies en Flynth. De daling van het bedrijfsresultaat is zorgelijk.

Cijfers dwingen

Consumenten die horen over ‘bezuinigen’, ‘inleveren’, ‘korten’ en ‘duurdere producten’, worden daardoor niet gestimuleerd royaal te zijn met de huishoudelijke bestedingen. Maar opmerkelijk genoeg heeft de consument volgens het CBS in juli wel 2,9 procent meer aan voedings- en genotmiddelen uitgegeven dan in juli 2011.
Dat betekent dat de consument voor brood, gebak en vlees de supermarkt opzoekt. Die zit niet stil. Deze maand start Plus met een nieuw broodconcept, met als kenmerken verbetering van de kwaliteit (zowel van product als bediening), een smaller assortiment, meer specialiteiten en betere  productinformatie. Terwijl de (banket)bakker het noodzakelijk onderscheidend vermogen moet hebben om klanten te trekken en behouden.
Door sterk onder druk staande rendementen zijn veel ondernemers gedwongen de kosten te drukken (om het rendement te verbeteren). Belangrijk is snel te anticiperen op bedrijfscijfers. Dus moet er een heldere, maandelijkse rapportage zijn. Tegelijkertijd zou er moeten  worden geïnvesteerd om de klantenstroom op gang te houden. Investeringen zullen veelal van beperkte aard zijn, gezien de terughoudendheid van banken om geld daarvoor vrij te maken. Oppassen dat we niet in een spagaat terechtkomen.
De (banket)bakker zal zich meer en beter moeten onderscheiden, met opvallende, onderscheidende producten, aanbiedingen, advies. Hij moet nog méér klantgericht actief zijn. Het is niet anders, de cijfers dwingen daartoe.

Reageer op dit artikel